Koelsysteem reinigen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 09:33

Allen,

Ik heb het plan opgevat om een topic aan te maken die later als referentie kan gebruikt worden voor de meeste kleinere motoren om het koelsysteem te reinigen... uiteraard met een open systeem, daar een gesloten systeem met een warmtewisselaar toch echt een stukje complexer is.

Hieronder mijn verhaal... mijn plan... en graag feedback en dan kunnen we één topic maken waar waarschijnlijk de meeste mensen op terug kunnen kijken bij het reinigen van hun motor. Altijd fijn toch?

Gisteravond was ik op onze nieuwe jachthaven aangekomen en eenmaal op ons plekje (best smal een boot van 2.20 in een plek van 2.25 varen...) had ik een tweetal die mij vol bewondering hadden zien stuntelen. Zodoende aan de praat geraakt en voor je het weet sta je een uur te praten over techniek, motoren, uitlaatslangen, thermostaat, vaar klaar maken van de boot. De details zal ik jullie besparen dus nu een lang verhaal kort.

De stelling van de gisteravond was;
Koelvloeistof/Antivries dat de meeste van ons gebruiken voor de winterstalling reageert op het vuil dat in de motor zit denk hierbij aan roest, kalk, algen en ander vuil dat je in de loop van het jaar naar binnen zuigt en achterblijft in de motor. Dit bezinksel dat vaar je over het algemeen er wel uit of spoel je eruit bij een relatief nieuwe motor, echter bij oude motoren is de kans groot dat dit bezinksel je koelgaten verstopt en je daar bruine sludge/afzetting gaat ophopen. met alle gevolgen van dien, oververhitting, niet goed op temperatuur komen, slecht lopen etc... etc...

Uiteraard is er een oplossing voor het probleem volgens de heren (en ook als ik de diverse internet fora afstruin)

1. Schoonmaak azijn, onverdund een paar uur door je motor laten stromen door middel van een dompel pomp en de azijn opvangen met een bak en opnieuw door je systeem pompen. Let op... wel je thermostaat eruit halen. Schoonmaak azijn zou in theorie de kalk afzetting moeten afbreken naar hele kleine deeltjes en door het rondpompen is de gedachte dat je het gelijk eruit spoelt. Na afloop wel de motor goed spoelen met gedemineraliseerd (demi) water voor een half uurtje om er zeker van te zijn dat er geen azijn meer in het systeem zit.

2. Star-Bright motor ontkalker / reiniger (of een vergelijkbaar middel). Dit middel gebruiken volgens de handleiding, dus motor warm draaien, even de motor uitzetten, hoofdkraan dichtdraaien, dit spul in je wierpot gooien en dan moeten weer starten tot je het uit je uitlaat ziet komen, motor uit zetten en 30 minuten laten inwerken en daarna je uitlaat water opvangen en netjes afvoeren. In theorie is het zo dat je blok dan schoon zou moeten zijn... vergeet niet je hoofdkraan weer open te draaien.

3. Tegenovergesteld spoelen. Het idee is dat je de water uitgang van je motor water gaat toevoegen met een bepaalde druk. Denk hier niet aan een hogedrukreiniger maar het spoelen met een opvoerpompje dat een bepaalde druk heeft. Je spoelt het vuil dan richting je impeller welke je even voor de goede orde moet los koppelen, anders zit deze zo vol met vuil.

Volgens de heren zou een combinatie van 1 en 2 samen een hoop problemen oplossen bij oude motoren. Uiteraard, is je motor helemaal verstopt... dan zit er niks ander op dan het blok uit elkaar halen.

Uiteraard zijn er nog de mensen die zelf willen knutselen met Zoutzuur, Oxaalzuur en Citroenzuur, maar tenzij je echt goed weet wat je aan het doen bent lijkt het mij beter om voor optie 1 / optie 2 of een combinatie te kiezen.

Wat je niet mag doen is Soda gebruiken als je motorblok ook maar iets van aluminium heeft... Soda vreet aluminium namelijk op... voor de meeste van de bootjes dus een no-go... tenzij je een gietijzeren blok hebt ofzo..

Aan jullie forum leden de vraag, klopt bovenstaande en hebben jullie zelf nog toevoegingen. Dan ga ik ze toevoegen aan het topic en dan kunnen een hoop mensen hier hun voordeel mee doen.

[i][/uiteraard neem ik geen enkele verantwoordelijkheid voor het gebruik van deze tips... ik heb ze niet uitgetest en ook niet gecontroleerd, ik ben geen monteur... maar een verzamelaar van handige nuttige tips die ik op diverse fora ben tegengekomen.i]
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor Wolf1 » 12 Apr 2017, 12:05

Je snapt er nog steeds helemaal geen barst van ! ! !
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 12:25

Wolf1 schreef:Je snapt er nog steeds helemaal geen barst van ! ! !
Gr Wolf1


Tuurlijk.... u wordt weer bedankt voor de positieve bijdrage. Als u niet wil of kan bijdragen, gelieve dan geen onzinnige teksten te plaatsen die voegen niks toe en nodigen andere leden ook niet uit om iets te plaatsen.

Er wordt expliciet in de post gevraagd:

Aan jullie forum leden de vraag, klopt bovenstaande en hebben jullie zelf nog toevoegingen. Dan ga ik ze toevoegen aan het topic en dan kunnen een hoop mensen hier hun voordeel mee doen.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor kajoe » 12 Apr 2017, 12:40

tja ik snap het ook niet helemaal ,bij interkoelling is dat volgens mij vrijwel nooit nodig
bij mijn dafje waar ik geregeld wat boorolie bij het koelwater voegde en natuurlijk goede anti vries ging het jaren prima .
alleen de warmte wisselaar tja dat was geregeld nakijken of er geen pijpen verstopt waren ,zo niet bleef het gewoon zoals het was ,
na 13 jaar zat er geen kalk afzetting in de motor .
en bij gesloten koelsysteem ,waar komt dan dat vuil vandaan?
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 12:54

kajoe schreef:tja ik snap het ook niet helemaal ,bij interkoelling is dat volgens mij vrijwel nooit nodig
bij mijn dafje waar ik geregeld wat boorolie bij het koelwater voegde en natuurlijk goede anti vries ging het jaren prima .
alleen de warmte wisselaar tja dat was geregeld nakijken of er geen pijpen verstopt waren ,zo niet bleef het gewoon zoals het was ,
na 13 jaar zat er geen kalk afzetting in de motor .
en bij gesloten koelsysteem ,waar komt dan dat vuil vandaan?


Hi Kajoe,

Het zouden volgens de mannen van gisteravond ook voornamelijk gaan om de oudere motoren met een open systeem. Type motoren waar deze heren het over hadden waren de oude Volvo Penta's, Bukh, Yanmar met een of 2 cilinders.... allemaal van die type motoren die je veel in Amsterdam (en vast er ook buiten) ziet in platbodems en kleine sloepjes.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 13:32

Even snel een linkje van een vergelijkbaar product als de Starbright motor ontkalker e.d. inclusief verhaal.

http://www.zeilersforum.nl/index.php/artikelen/techniek-hoofdmenu-80/282-zf-kalktest
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor Wolf1 » 12 Apr 2017, 14:37

DMS21 schreef:Tuurlijk.... u wordt weer bedankt voor de positieve bijdrage. Als u niet wil of kan bijdragen, gelieve dan geen onzinnige teksten te plaatsen die voegen niks toe en nodigen andere leden ook niet uit om iets te plaatsen.

Van welke auteur komen hier onzinnige teksten ?
Ik tracht lezers hiervoor alleen te beschermen, U moet gewoon van de door uw vrouw, zelfgemaakte godijntjes op uw boot genieten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 14:46

Wolf1 schreef:Tuurlijk.... u wordt weer bedankt voor de positieve bijdrage. Als u niet wil of kan bijdragen, gelieve dan geen onzinnige teksten te plaatsen die voegen niks toe en nodigen andere leden ook niet uit om iets te plaatsen.

Van welke auteur komen hier onzinnige teksten ?


Als mijn teksten zo onzinnig zijn, waarom laat u uw licht niet schijnen en verteld u ons allen dan even hoe het wel zit. Immer zoals ik u ook al bericht heb via een PB bericht, een forum is een plek voor het uitwisselen en het discussiëren van kennis en dat doet u niet.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor Wolf1 » 12 Apr 2017, 15:13

DMS21 schreef:Als mijn teksten zo onzinnig zijn, waarom laat u uw licht niet schijnen en verteld u ons allen dan even hoe het wel zit. een forum is een plek voor het uitwisselen en het discussiëren van kennis en dat doet u niet.

O nee ! wat heb ik dan 580 x wel gedaan ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koelsysteem reinigen

Berichtdoor DMS21 » 12 Apr 2017, 15:40

Wolf1 schreef:O nee ! wat heb ik dan 580 x wel gedaan ?
Gr. Wolf1


Beste Wolfje... ik lees hier al 3 berichten waarbij je niet inhoudelijk (goed lezen meer dan 2 lettergrepen) reageert ondanks het verzoek dit te doen. Wanneer ga je nu een keertje inhoudelijk op de vraag in?

Gezien het uitblijven van enige inhoudelijk reactie heb ik de moderators gevraagd deze spam berichten te verwijderen.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten