Geen controle straal bij mercury

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor Jan Eise » 10 Apr 2017, 20:00

In een container die goed vol water zit. Zou het niet met de rook temaken hebben die uit de controle pijp komt want waar komt die rook überhaupt weg?
Jan Eise
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 19:27
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor Jan Eise » 10 Apr 2017, 20:04

Wat je eerst zei over dat de impeller niet genoeg druk levert klinkt opzich ook wel logisch maar hoe kun je daar achter komen. Als ik filmpjes op internet kijk zie ik dat er even veel water uit de waterpomp komt dan bij anderen
Jan Eise
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 19:27
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor henkvd » 10 Apr 2017, 21:41

Jan Eise schreef:In een container die goed vol water zit. Zou het niet met de rook temaken hebben die uit de controle pijp komt want waar komt die rook überhaupt weg?


Is het rook of stoom, ff ruiken, in dat geval aan de uitlaatpoort kant van de motor, van voren gezien rechterkant van de motor ( schakel hendel zit aan de andere kant) de plaat demonteren, hierin vind je binnenin 2 compartimenten de binnenste voor de uitlaatgassen en de buitenkant waar het koelwater doorheen stroomt, deze moet de uitlaatgassen koelen, check of daar geen gat in is gerot.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor micha » 10 Apr 2017, 22:20

Wat ik ook doe is de aanvoer ook schoonblazen met een compressor. Wat nog weleens wil gebeuren is dat er in de aanvoerbuis stukjes oude impeller zit of hij heeft rommel opgezogen. Ook het gaasje kan verstopt zijn met wier / waterplanten. En je moet echt goed controleren of die spie wel op zn plek zit. Die schiet heel makkelijk van zn plek als je de impeller er in duwt.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor Jan Eise » 10 Apr 2017, 23:21

Henkvd

Dat zou dus betekenen dat ik de halve motor uit elkaar moet halen? Want anders kan ik die bouten er niet helemaal uit draaien.
Jan Eise
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 19:27
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor Jan Eise » 10 Apr 2017, 23:25

Micha

De filter heb ik gecontroleerd en zat niks in. De spie heb ik op z'n plaats gehouden terwijl een maatje de impeller er op sloeg. Ik heb daarna de waterpomp in gekeken en zag de spie niet. Kan bijna niet missen dat die wel goed zit.
Jan Eise
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 19:27
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor henkvd » 10 Apr 2017, 23:41

Weet eigenlijk niet zeker of deze kleine serie een flush aansluiting heeft, op het staartstuk net onder het blok anders zou je die even kunnen verwijderen, het water van de pomp moet daar dan uitkomen, weet je ieder geval dat die werkt.
Anders zit er niets anders op het blok los te halen en de rest van het koelcircuit te controleren.

Hier zie je de slang net onder het blok aangesloten op de flush aansluiting bij een groter familielid , bij de sticker 7.5
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor Jan Eise » 11 Apr 2017, 07:22

Ik heb er even een nacht over geslapen. Wat u zei over stoom kan wel kloppen. Als ik mijn hand er bij hielt vond ik het altijd al wat vochtig. Gister heb ik de motor iets langer laten draaien en zag ik hele kleine sputtertjes af entoe. Er zit wel een bout idd naast het controle pijpje.
Jan Eise
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 19:27
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor micha » 11 Apr 2017, 10:32

Als het goed is is de flush bout een ronde schroef die je met een platte schroevendraaier los maakt. Nu is het bij dit motortje niet zo heel veel werk om het blokje eraf te halen. Ik heb weleens het zelde probleem gehad waarbij ik met een tuinslang wel genoeg druk kreeg en met de staart erop niet. Ik heb toen het motorblok verwijderd en in de staart gekeken. De koelwaterbuis zit boven in de staart in een rubber. Dit rubber was helemaal uitgezet en blokkeerde een groot deel van de toegang ( Waarschijnlijk was het uitgezet omdat het blok een keer veel te heet was geworden) Hier heb ik een deel weggesneden en daarna koelde hij weer zoals het moest. Ik weet echter niet meer of dit bij een mercury was of bij een johnson.

Het blok is in elk geval met niet heel veel werk te verwijderen ( 6 moeren aan de onderkant, de stopknop, benzineleiding, massadraad en chokeknop). Je kan dan ook zo een boormachine op je as zetten en kijken of hij water omhoog pompt.

Je zei dat de koelbuis 1 cm de pomp in gaat. Gaat hij dan ver genoeg het rubberen deel in? Soms probeert iemand het staartstuk met kracht er op te zetten terwijl de koelbuis nog niet goed zit. Dan draaien ze gewoon de bout en moer aan met als gevolg dat ze de koelbuis krom duwen. Dan komt ie ook niet helemaal diep genoeg in de pomp. Kun je met een zaklamp kijken of de koelbuis nog mooi recht is?
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Geen controle straal bij mercury

Berichtdoor micha » 11 Apr 2017, 10:41

Kijk ook eens hier: https://www.leeroysramblings.com/mercury_4.5.htm
Deze man beschrijft altijd de issues die buitenboordmotoren hebben. Zie maar eens het kopje van water passage thru motor en het plaatje wat er onder staat.

Is trouwens ook een leuke site voor andere, oudere motortjes. Staat een hele bult aan info over afstellen, vervangen en standaard problemen die sommige motoren hebben.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten