Uitlaat Yanmar YSB 8pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor DMS21 » 06 Apr 2017, 21:51

Lieve mensen, dat het broddelwerk was... Dat wist ik ook al... Dat het functioneel was.. ja... Het lekt niet en de motor doet het en de uitlaat is zo hoog dat water binnen krijgen lastig is...

De vraag die ik had was, wat hoort er te liggen in een Saga 20 met dit type motor?

Voor de indruk... Alles is boven de waterlijn...

Afbeelding
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor Wolf1 » 07 Apr 2017, 00:03

Links op de foto is de injectiebocht zichtbaar, daar ergens beneden op de vloer of huid hoort zich het waterslot te bevinden.
Bij gebrek aan ruimte kan dit verder naar achter gebracht worden.
Het waterslot moet groot genoeg zijn om het aanwezige water in de gehele uitlaat leiding tijdens stopzetten van de motor op te vangen.
De gehele uitlaatleiding kan als het goed is van uitlaatslang zijn vervaardigd.
Dus een slang vanaf het injectiestuk naar het waterlock en een slang vanaf het waterlock naar de spiegel doorvoerbocht.
Het koelen van de uitlaat gassen zorgt voor de geluidreductie en de eenvoudige gas afvoer !
Gr. Wolf1
Ps. Als alle topic's die je hier op deze site gestart bent over het zelfde bootje gaan, zou ik dat zaterdag te water nog maar even uitstellen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor DMS21 » 07 Apr 2017, 09:56

Wolf1 schreef:Links op de foto is de injectiebocht zichtbaar, daar ergens beneden op de vloer of huid hoort zich het waterslot te bevinden. Bij gebrek aan ruimte kan dit verder naar achter gebracht worden. Het waterslot moet groot genoeg zijn om het aanwezige water in de gehele uitlaat leiding tijdens stopzetten van de motor op te vangen.


Antwoord: Geen Waterslot aanwezig in de boot. Er is geen ruimte om er eentje als laagste punt te plaatsen in de boot. Dan zou deze in de bilge moeten komen te liggen en dan kom ik weer in de knoei met de aandrijfas. Nu ligt de doorvoer naar de spiegel heel erg hoog, dus geen reden om hem niet te water te laten. (ruim 35 cm boven de waterlijn). Wel ga ik vanmiddag naar Klaas Mulder (Vetus Dealer in Zaandam) om te zien wat zij als oplossing hebben. Inmiddels al wel van 2 Yanmar dealers begrepen dat bij dit type boot met dit type motortje (8pk) er geen waterlock geleverd werd toen de boot origineel op de markt werd gebracht.

De gehele uitlaatleiding kan als het goed is van uitlaatslang zijn vervaardigd.


Antwoord: Check... Vetus slang 51mm

Dus een slang vanaf het injectiestuk naar het waterlock en een slang vanaf het waterlock naar de spiegel doorvoerbocht.
Het koelen van de uitlaat gassen zorgt voor de geluidreductie en de eenvoudige gas afvoer!


Antwoord: Hoe het hoort was me al duidelijk en ook de functionaliteit. Nu ben ik natuurlijk zo'n figuur die nooit ergens komt behalve de grachten van Amsterdam en af en toe met mooi weer de oversteek over het ij... dus ik ga me niet super druk maken over de uitlaat zelf, de kans dat ik zoveel water binnen ga krijgen op de plekken waar ik kom, dan moet ik echt mijn best gaan doen en dan heb je nog de tegendruk van dat de motor op dat moment loopt...
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor Wolf1 » 07 Apr 2017, 10:35

DMS21 schreef:Hoe het hoort was me al duidelijk en ook de functionaliteit. Nu ben ik natuurlijk zo'n figuur die nooit ergens komt behalve de grachten van Amsterdam en af en toe met mooi weer de oversteek over het ij... dus ik ga me niet super druk maken over de uitlaat zelf, de kans dat ik zoveel water binnen ga krijgen op de plekken waar ik kom, dan moet ik echt mijn best gaan doen en dan heb je nog de tegendruk van dat de motor op dat moment loopt...

Je snapt er geen barst van, ik had vreselijk mijn best gedaan je het hele probleem uit te leggen, heb ook nergens verteld dat de hoeveelheid water afhankelijk was van waar je, je bevond ! !
Het water pomp je binnen om je motor en uitlaat te koelen.
Als je stationair draait en je gaat aan de spiegel buiten kijken zie dat water, zeer onregelmatig weer naar buiten komen, dat komt omdat het door het uitlaatgas helemaal omhoog gedrukt moet worden om weer buiten te geraken.
Zet je op dit moment de motor stop komt al dit water weer terug richting motor, en daar is nu dat waterlock, deze zorgt er voor dat dit opgevangen wordt, zodat het niet in de motor kan komen, dat zou het einde van de Yanmar zijn !
Geen plaats is onzin, het zal meer geen zin zijn om plaats te maken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor varg » 07 Apr 2017, 11:04

https://link.marktplaats.nl/m1145054539 + 2 slangklemmen....kan je de kop niet kosten en er is altijd wel een plekje voor te vinden.
groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor DMS21 » 07 Apr 2017, 11:47

Wolf1 schreef:Je snapt er geen barst van....

Geen plaats is onzin, het zal meer geen zin zijn om plaats te maken !


Misschien als je mijn vorige topics had gelezen en nuttig had bijgedragen dan had je gezien dat ik samen met mijn vrouw extreem veel tijd in onze boot heb gestoken. Dit soort bijdragen doen weinig goeds voor het forum en naar mijn in ziens ben je dus niet bekend met het type boot.

Mijn verzoek is dan ook simpel... gelieve niet meer te reageren tenzij je constructieve, positieve feedback kan geven met suggesties en oplossingen ipv azijn pissen. Alvast bedankt!!


varg schreef:https://link.marktplaats.nl/m1145054539 + 2 slangklemmen....kan je de kop niet kosten en er is altijd wel een plekje voor te vinden.
groet Arnold


Dank voor de link 8-) , ik zit hem niet in het geld... (hoewel hoe goedkoper hoe beter... volgend project staat al op de agenda Buiskap 8-) ) het probleem dat ik een waterlock niet kan plaatsen in de bilge hij loopt heel smal aan, vaak kom ik niet uit met de hoogtes. Ik heb gebeld met http://www.helmsman.nl/ maar nog geen gehoor gekregen ze hebben daar zo'n 30 van die Saga's liggen in de verhuur en onderhoud dus die moeten het weten en dan hopelijk kan ik de onderdelen kopen bij Klaas Mulder. Vanmiddag een beetje knutselen en het zit er zo onder.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor Wolf1 » 07 Apr 2017, 22:24

DMS21 schreef:
Mijn verzoek is dan ook simpel... gelieve niet meer te reageren tenzij je constructieve, positieve feedback kan geven met suggesties en oplossingen ipv azijn pissen. Alvast bedankt!!

Dacht zeker een constructieve bijdrage geleverd te hebben, je hebt gelijk de posiviteit is gaandeweg gedaald, maar dat ligt aan jezelf, als jij niet de moeite neemt om te lezen wat ik met veel moeite zo duidelijk mogelijk heb proberen uit te leggen !
Het gaat u goed en heel veel sterkte,
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor DMS21 » 08 Apr 2017, 12:52

Op advies van Klaas Mulder heb ik er wat tussen gebouwd...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor varg » 08 Apr 2017, 13:16

Kijk eens aan, advies van Wolf toch opgevolgd! Gaat je geluid nog verbeteren ook. Goede tewaterlating. PS, ik weet niet of ik nog op tijd ben, maar als je via een helling te water gaat kan ook een relatief hoge uitlaat-opening nog flink wat water scheppen. Remedie...even een prop er in voordat je te water gaat.
Goede zomer en..... Wolf schrijft inderdaad niet met een vergulde pen, maar zijn adviezen zijn vaak van goud.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat Yanmar YSB 8pk

Berichtdoor DMS21 » 08 Apr 2017, 13:52

varg schreef:Kijk eens aan, advies van Wolf toch opgevolgd! Gaat je geluid nog verbeteren ook. Goede tewaterlating. PS, ik weet niet of ik nog op tijd ben, maar als je via een helling te water gaat kan ook een relatief hoge uitlaat-opening nog flink wat water scheppen. Remedie...even een prop er in voordat je te water gaat.
Goede zomer en..... Wolf schrijft inderdaad niet met een vergulde pen, maar zijn adviezen zijn vaak van goud.
Arnold


Wat ik niet wist was dat je een waterlock & muffler in een kon kopen. Dus de situatie uitgelegd aan de mannen van Klaas Mulder en die kwamen met deze oplossing. Dus zodoende... Beetje knutselen op de vrijdag avond en vandaag afgemaakt. Inmiddels liggen we in het water...

Helaas kan ik de uitlaat nog niet testen, eerst de nieuwe gas kabel monteren en dan kunnen we horen hoe het klinkt. Weet alleen niet of ik dat ga redden dit weekend... Dit uitlaat klusje heeft wel even wat uren gekost.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 54 gasten