Op een op een plezierjacht / boot wonen

algemene discussies

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Apr 2017, 00:49

Smaken verschillen nou eenmaal.
Maar als ik eerlijk ben,vind ik de kotter,waarvan de vraagprijs misschien aan de hoge kant is,stukken en stukken mooier dan de Rego Fury.
Die boot vind ik een strijkijzer,en al boden ze me dat ding voor de helft van de prijs aan,dan wou ik hem nog niet hebben.
Beide boten zullen hun liefhebbers wel bereiken,maar voor beiden is een totaal verschillende markt.
En oordelen over de staat van het vaartuig op basis van een paar foto's op Marktplaats zou ik dus nooit doen.
Wie weet wat voor manco's er aan de Rego zitten,die je op een foto ook niet ziet.
Hier nog een mooie.
Van binnen iets gedateerd,maar met een verfkwast is daar wel weer iets moois van te maken.
En je kunt het als woning gebruiken.
https://www.beekhuisyachtbrokers.com/aa ... tter-1450/
Noordvaarder
 

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 07 Apr 2017, 07:40

Tuurlijk, je kunt de conditie niet vanaf een foto beoordelen.
Maar het is een zeeschip met werk, meer dan 50 jaar oud, dan kun je verwchten dat je serieus aan de de beurt bent.
Dat andere bootje ging meer om een vergelijking te maken tussen prijzen en wat je er voor terugkrijgt.

Die Heldrse Kotter, dat is echt een mooi schip.
Als ik in die klasse iets zou zoeken kwam deze zeker op m'n lijstje, scheelt ook weer 100 K :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor elrenegado » 07 Apr 2017, 10:50

mensen, ik gaf het als voorbeeld he..
Ik ga echt dat schip nu niet kopen, zoals ik al zei, hij vraagt er veel te veel voor zoals ik het vanuit de advertentie kan beoordelen.
Maar zoiets is zeker een mogelijkheid straks over een jaar of 5.
(al heb ik stiekem wel meer informatie gevraagd over de staat, taxatie rapport aanwezig e.d.)

Die helderse kotter, of die Rego zijn voor ons TE klein om op te gaan wonen.
Dat wil natuurlijk niet zegen dat het niet kan, het ligt aan de eisen die je stelt, maar voor ons een no go.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor quichot » 07 Apr 2017, 12:34

Die kotter is natuurlijk prachtig, maar bedenk je terdege wat je met zo'n schip wil. Hoe stel je je leven permanent aan boord voor? Waar wil je zoal heen? En dan heeft dat schip met diepgang 2,20 en kruiphoogte 5,00 meter zo z'n beperkingen. En met die breedte van 6,00 meter kun je Frankrijk en hele stukken België wel vergeten. Tenzij je over zee gaat natuurlijk.
En voor permanente bewoning lijkt me 11 meter aan de krappe kant.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 07 Apr 2017, 18:39

@ quichot
Ik geloof dat we er zo'n beetje hetzelfde over denken maar ik begreep dat Elrenegado dit schip als voorbeeld bedoeld heeft om de (binnen?)ruimte aan boord aan te geven.
Ik heb de 11 meter boot gebruikt om een prijsvergelijking met de kotter te maken.
Neemt niet weg dat ik het persoonlijk best naar mijn zin zou hebben om op zo'n 11 meter boot lang aan boord te zijn.

Ik ben van mening dat het voor ons geschikter is om "half / half" te wonen, tot nu heb ik nog geen "game changer" gezien welke mijn ideeën visie radicaal verandert maar blijf zeker nieusgierig naar de meningen en ideeën van iedereen.
Onderstaande zie ik oa. als voordelen om een huis aan de wal naast een boot te houden:
- registratie op een regulier woonadres.
- keuze waar je wilt verblijven op ieder moment.
- kleinere boot mogelijk mbt lengte en kruiphoogte (wij houden van kleinere wateren).
- aan boord blijft meer het vrijetijds gevoel.
- onderhoud van kleinere schepen is vaak makkelijker te overzien.
- mogelijkheid om altijd terug te kunnen vallen op een vast adres als de situatie verandert, bijvoorbeeld door ziekte oid.

Bovenstaande is natuurlijk een persoonlijke keuze met onze eigen kijk op het leven / langdurig verblijven aan boord.
Hopen dat het in de toekomst gaat lukken ;).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor quichot » 07 Apr 2017, 19:42

Snap ik hoor, Roelof!
Ik ben veel oudere stellen tegengekomen in Frankrijk die hun huis hebben verkocht en daarvoor een riant jacht hebben aangeschaft voor permanent verblijf. Daarbij hebben ze optimaal geprofiteerd van de waardestijging van hun woning, niet zelden 4 a 5 x de aanschafprijs. Dan praat je over een leningvrij budget van tussen de 3 en 5 ton, belastingvrij. Daar kun je een leuk schip van kopen met alles erop en eraan van rond de 15 meter, zelfs als je nog een staartje hypotheek moet aflossen.
Ik deel jouw idee over best of both worlds. Bovendien ben ik erg gehecht aan mijn stenen huis. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Barracuda » 07 Apr 2017, 23:13

Mijn vriendin en ik wonen sinds een week of 7 op een tweemotorig jacht van 16,20 lang bij 4,50 breed. Ik wou dat ik dat 20 jaar geleden al had gedaan. Groot genoeg om elkaar niet in de weg te lopen, prima vaarbaar en na een restyling van binnen een prachtig schip geworden. Wel liggen in een luxe jachthaven aan de buitenste, brede, steiger met uitzicht over de haven van Amsterdam. Elke ochtend als ik aan dek klim is het heerlijk. Of de zon nou schijnt of dat het regent, het is altijd mooi. Ook met de kou van een paar weken geleden was het prima te doen oomal hebben we alleen heteluchtverwarming en enkel glas. Door de houten opbouw, goed stoken en ventileren nauwelijks last van condens. De haven heeft fantastisch sanitair, zelfs twee ligbaden met uitzicht over de haven. Vooral 's avonds geweldig!
Ik hoef niet meer terug naar een huis op de wal. Ik blijf lekker drijven.
Gebruikers-avatar
Barracuda
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 07:36
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor broekie » 08 Apr 2017, 08:06

Mijn broer woont momenteel op zijn Aquanaut Voyager 15 meter. Hij heeft nog wel een huis op naam.
Hij is er erg over te spreken.
Van de winter lag hij in Scheveningen, erg gezellig en vlak bij werk.
Vorige week hebben we hem omgevaren naar oude wetering.
De Voyager heeft veel ruimte, is volledig geïsoleerd, CV op diesel, wasmachine enz.
Is geen kamperen.
Hij heeft daarbij een garagebox voor wat opslag mocht hij later op andere gedachten komen.
De tijd zal het uitwijzen of het leuk blijft.
Zo heb ik een kennis die 3 jaar met zijn 13,5 meter schip door Europa is gegaan.
Eerst naar Z Frankrijk overwinteren, terug naar boven, winter in Parijs, donau af Duitsland Oostenrijk, Turkije, winter in Marmaris, door naar Griekenland en daarna Rome, winter in Italie, door naar Z Frankrijk enz. Nu een combi met een eenvoudig huis. Maken flinke reizen als ze zin hebben.
En zo ken ik meer mensen, dus het is populair aan het worden.
Goedkoop is het niet, zeker als je veel vaart.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 08 Apr 2017, 09:57

De reis welke je beschrijft is een droom voor de meeste boot bezitters denk ik maar niet weggelegd voor iedereen, ook niet als je nu permanent op een jacht woont.
Niet iedereen zal een spaarpotje hebben om zomaar 3 jaar zonder inkomsten te leven en de kosten te dragen, zeker niet als je naast de kosten van de reis (en boot) ook de rekeningen van je woning moet blijven voldoen en zoals Yep welke werkt vanaf "huis" is niet voor iedereen weggelecht.
Ik ga er vanuit dat zo'n reis niet met een WAO'tje te betalen is :mrgreen:

Logisch dat je voor een dergelijke reis een groter en robuster jacht wilt hebben dan laten we zeggen een Swin patio :mrgreen:.
Je komt tenslotte ook over zee.
Hierdoor zijn de kosten bij aanschaf, onderhoud en gebruik hoger maar wel een zee van ruimte.

Dat leven op een plezierjacht aan populariteit wint is mooi.
Welke category mensen zijn dat kiest steeds vaker voor het wonen aan boord: pensionado's, financieel onafhankelijk, mensen in loondienst, met werk "aan huis" of een willekeur uit voorgaande?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor quichot » 08 Apr 2017, 11:17

De permanente jachtbewoners die ik ben tegengekomen waren bijna zonder uitzondering pensionado's. Niet zozeer rijke stinkerds, maar babyboomers die na een werkzaam leven met een doodnormaal pensioen van hun middeninkomen hun financiële woningbubbel hebben gecasht. Het getuigt wel van lefhebben, want terug kan natuurlijk niet meer.

Verder ben ik varende woonspitsen tegengekomen waarvan twee keer van Amerikanen die financieel onafhankelijk (lees: stinkend rijk :D ) waren, en een keer eentje van twee journalisten, een jong stel dat voor werk niet aan één plek gebonden was.

Of een spits van 38 x 5 meter nog een plezierjacht genoemd kan worden weet ik niet, maar met anderhalve woonlaag van resp. 30 x 5 en 15 x 5 meter plus dito dakterras, even los van het stuurhuis en de oorspronkelijke woning, hebben die wel de ruimte. Een van die Amerikanen had onderdeks een garage voor zijn auto en aan dek een dikke autokraan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten