Op een op een plezierjacht / boot wonen

algemene discussies

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor quichot » 06 Apr 2017, 09:39

Wonen op een woonschip of ark met vaste ligplaats is wat anders dan wonen op een pleziervaartuig. Het één is eigenlijk vrij normaal wonen in een woning die alleen niet op het land staat maar drijft, het ander is echt een mobiel bestaan zonder vast verblijfadres. Pipo de clown en Mamaloe. Ik heb het idee dat de topic vooral daar over gaat.

Wij hebben dat ook overwogen, ons schip is daar uitermate geschikt voor, maar we hebben daar toch van afgezien. Niet alleen uit angst voor het ongewisse. Wij zien voordelen in beide woonvormen, waardoor we altijd na een tijdje aan boord of aan de wal weer blij zijn om 'thuis' te komen. Uiteraard ligt het accent zomers wat meer op leven aan boord, en 's winters aan de wal. Noem het best of both worlds.

En op onze leeftijd komt daar onherroepelijk ook het ouder worden bij. Op enig moment kunnen wij het onderhoud van het schip, of de fysieke inspanning van het schippersvak, trossen beleggen, een lastig boldertje in een sluis oppikken, aan wal klauteren, niet meer aan, even ervan uitgaand dat we geestelijk fit genoeg blijven om dat ook verantwoord en veilig te blijven doen. En stel dat een van ons -je hoopt het niet uiteraard- verzorging nodig krijgt die wij zelf niet kunnen leveren.

Van halfjaarlijkse verhuizingen hebben we geen last. Beide 'woningen' zijn volledig ingericht, dus sleutels meenemen is genoeg. Al is het aan boord wel wat eenvoudiger, maar zonder dat het kamperen wordt.

Hoe dan ook, volg je dromen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Popeye » 06 Apr 2017, 11:58

elrenegado schreef:ik vind deze 2 wel interessant, waarvan de 1ste zeker te duur geprijst is.
https://link.marktplaats.nl/m1153040053
en
https://link.marktplaats.nl/m1153040053

Ze lijken wel erg veel op elkaar! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 06 Apr 2017, 14:40

Dat noemen ze " zusterschepen" Jack :mrgreen: :mrgreen:

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Apr 2017, 15:14

Nerissa schreef:Dat noemen ze " zusterschepen" :mrgreen:
Frans 8-)

Het lijkt mij meer op eeneiige tweeling zusterschepen. :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 19:56

Zal lastig kiezen worden :lol: :lol: :lol:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 20:22

Zoals Quchot zegt, een woonboot is zeer vergelijkbaar met het wonen in een huis.
Wonen aan boord van een varend schip geeft een andere woonbeleving, simpel omdat je weg kunt wanneer je wilt.

Het half aan boord en half aan de wal wonen heeft natuurlijk grote voordelen mbt ingeschreven staan en de mogelijkheid om te gaan wanner je wilt (mits je werk dat toelaat).
Mijn partner maakte eens de opmerking dat (voor haar) het permanent aan boord wonen het vakantie gevoel zou wegnemen.
Zoals ze zei: Het maakt niet uit wáár ik opsta als ik daarna gewoon in het huis en waar ik altijd in woon.

Ik begrijp wat ze bedoelt, het vrije / vakantiegevoel verdwijnt langzaam bij veel mensen als iedere dag gewoon huisje, boompje beestje is, ongeacht dat je van stek verandert.

Vitaliteit is natuur lijk enorm belangrijk maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.
In deze zou voor mij de minst valide persoon binnen een koppel bepalend zijn of er nog wordt doorgegaan met pleziervaart of niet
Tot zekere hoogte kun je natuurlijk de boot aanpassen of kiezen voor een bepaald type schip (bv met minimale trappen, op- / afstapjes, obstakels aan dek ed) maar hier is niet al teveel keuze.
Aan en van boord gaan, sluizen en andere zaken worden op zekere leeftijd een onoverkomelijk probleem.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 21:02

@ Elrenegado
https://link.marktplaats.nl/m1153040053

Dat is natuurlijk iets anders.
Dit schip zal zeker veel ruimte hebben maar is dan ook een prijsklasse waar niet direct iedereen aan denkt als het om het kopen van een "plezierboot met ruimte" gaat.
De prijs komt overeen met de aankoop van een woning, maar wat daarna komt aan onderhoudskosten, verzekeringen en mogelijk classe kosten, is niet te vergelijken.

copy / paste uit de advertentie:
ik ruil alles in waar niet teveel werk aan zit, ik moet een beetje rustiger aan gaan doen en sta open voor voorstellen
Een schip als dit onderhoudt je niet in je eentje.

De de afmetingen zorgen voor behoorlijke beperkingen op de binnenwateren denk ik.
Hoewel het een fraai schip is, zet de leeftijd mij voor een zeeschip aan het denken.

Ik ben niet precies op de hoogte met de diplomawetgeving maar als je hiermee naar zee wilt kan ik mij voorstellen dat je aan een bepaalde diplma en bemannings wetgeving moeten voldoen, ik denk dat vaarbewijs 1 of 2 met een marifoon certificaat niet voldoende is de internationale wateren.
Dergelijke schepen zijn in mijn ogen een iets andere categorie dan reguliere watersport.


Suc6, ik hoop dat jullie iets dergelijks kunnen realizeren.
Als het zover is iedreen hier op het forum natuurlijk wel op de hoogte houden naturlijk ;) .

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2017, 21:16

Ben ik nu de enige die 225k belachelijk veel geld vindt voor een boot van meer dan 50 jaar oud en die "echt aandacht nodig heeft "?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 21:37

Nee hoor, ik vind het ook nogal overvraagt.
Ook als dat schip 10 jaar jonger zou zijn vindt ik het een hele forse prijs.
Op dit https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=16 zou ik prima kunnen wonen denk ik
Ook veel mogelijkheden op binnenwater en het zal ook beslist ook nog wel een beetje op zee kunnen onder de juiste omstandigheden maar ik persoonlijk zou ook hier het geld er niet voot neertellen (als ik het al had :? ), hoewel deze boot jonger, goedkoper en makkelijker te onderhouden is.
Ik denk dat de prijs bij deze boot wel wat beter in overeenstemming is met wat er aangeboden wordt.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2017, 21:54

Ook een klappie geld, maar inderdaad passend bij het gebodene.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten