Onderwaterschip Saga 20

Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 24 Dec 2016, 10:20

Zoals de meeste van jullie weten hebben mijn vrouw en ik een Saga 20 afgelopen na jaar gekocht. Hier hebben we het nodige reeds al aan gedaan, maar nu de boot op de kant staat is het tijd om te kijken wat we moeten doen aan het onderwater schip. Voor het deel boven de waterlijn gaan we waarschijnlijk dit jaar alleen schoonmaken en met de hand polijsten... mocht dat niet het gewenste resultaat geven zullen we dat ergens in de loop van de winter 2017/2018 dat gaan schilderen. Het deel onder de waterlijn heeft geen osmose maar is niet de mooiste meer... volgens mij zit er zelfs geen antifouling meer op maar we twijfelen nu hoe we dit willen gaan aanvliegen. Zeker omdat we niet helemaal weten wat er nu op zit (zie foto's, als je nu met je handen over de romp wrijft dan blijven je handen schoon...) Hieronder onze opties en daaronder een paar foto's van het onderwaterschip.

Optie 1.
- We brengen een nieuwe Primer Laag aan en daar overheen een knappe laag antifouling.

Optie 2.
- We schuren de huidige laag (zwarte spul) iets op met een korrel of 180 om daarna met "Teer Epoxy" een nieuwe bescherm laag aan te brengen over de polyester romp. Voordeel zou zijn is dat er dan bijna geen kans meer is op Osmose en de boot ook veel langer mee zal gaan. Kosten zijn ongeveer 250 euro voor de Epoxy schat ik zo in. Hierna brengen we een Primer laag aan voor de antifouling en dan een mooie laag antifouling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor 2285 » 26 Dec 2016, 17:00

Volgens jullie geen osmose ok.
Die gaatjes maken dat wel verdacht maar het zijn geen blaasjes.
Het geeft niet af dus waarschijnlijk geen zelf slijpende antifouwling.
En dan epoxytar is dat dan nog te verkrijgen?
Ik zou er op die plekjes primocon er dik op doppen of epoxitar en dan een nieuwe laag antifouwling en dan volgend jaar de zooi er af want het verfsysteem lijkt op.
Korrrel 180 is veel te fijn neem maar gerust 80 of zelfs 60 en lichtjes schuren.
Afwassen met amoniak water
Als je de boot volgen jaar kaal gaat halen dan kun je dat schuren gewoon vergeten. Het is tenslotte geen wedstrijd boot.
Ik zou er zelf slijpende antifouwling na het primocon doppen er gewoon overheen blubberen.
Groetjes en succes, Bram.
2285
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 11:58
ligplaats: VLISSINGEN
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor broekie » 27 Dec 2016, 10:13

Ik denk dat er een harde zwarte AF op zit.

Ligt ook een beetje aan de laagdikte die er nu op zit, maar ik zou zeggen wat los is eraf.
Wat vast zit laten zitten.
Indien er veel kale plekken zijn een laag primocon aanbrengen.

http://www.yachtpaint.com/nld/diy/produ ... mocon.aspx

Hierover 2 lagen AF.

Zit er al een koek op die her en der los laat, kun je kiezen voor kaal halen. Dit is veel werk en slecht werk.
Ik heb dat in het verleden ook gedaan bij een sloep en geeft het mooiste resultaat.
Dan kun je de laag AF bijhouden en zal je in de toekomst geen problemen hebben, mits je de nieuwe coatings juist aanbrengt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 27 Dec 2016, 13:53

2285 schreef:Het geeft niet af dus waarschijnlijk geen zelf slijpende antifouwling.
En dan epoxytar is dat dan nog te verkrijgen?


Bij het uit het water halen van de boot is de boot door een aantal mensen bekeken en ook bij het vervangen van mijn motorsteunen heeft er een profesional naar gekeken dus we weten van een aantal werklui heel zeker dat de boot geen osmose heeft.

Op de vraag is Epoxy Teer nog verkrijgbaar? Is het antwoord ja zekers. Bij https://www.mrboat.nl/teer-epoxy/ nog prima te verkrijgen in diverse formaten (fijne winkel trouwens om zaken mee te doen kan ik jullie vertellen, en ik heb op geen enkele manier aandelen of een betrokkenheid erin). Voor ons zou het dan gaan om denk ik 2 potten van 6 kg om een goede dekkende laag aan te brengen over het volledige onderwater schip.

Hmmm... korrel 180 te fijn... als het een harde antifouling laag is, dan zal inderdaad een korrel 80 waarschijnlijk beter zijn om een goede basis te krijgen met een excentrische schuurmachine. Op de vraag zitten er losse "Koek" stukken op die je los kan peuteren, is het antwoord nee. Alles zit op dit moment echt muur vast.

Wat we graag willen is natuurlijk het onderwaterschip beschermen en een lange duurzame laag aanbrengen die voor jarenlang vaar plezier gaat zorgen, vandaar ook eerst de Expoxy vraag.... wetende dat dit veel extra werk met zich mee brengt.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor 2285 » 28 Dec 2016, 15:54

Hallo DMS, Als je naar de foto's kijkt lijkt het zoals ik eerder geschreven heb geen osmose.
En het verf systeem lijkt inderdaad nog goed vat te zitten.
Ik weet niet of je over harde antifouwling zonder primer epoxy teer kan zetten.
Als je dan toch primer moet gaan gebruiken dan zou ik verder gaan met primocon.
Maar eerst de gaatjes met epoxy plamuur vullen.
Het onderwaterschip is dan weer mooi strak.
En dan 2 lagen Primocon 1 laag met kwast 1 laag evnt. met rol.
Blijft nog wel de vraag waarom die putjes.
Ben benieuwd.
Overigens had ik gisteren mijn 30 jaar oude polyester S spant zeilboot 11,20 M1 afgekrabd. Rest nu nog een halve zijkant schuren.
De romp is erg nat en zal voor het komende seizoen niet droog genoeg zijn voor een epoxy behandeling. Daarom hebben wij gekozen voor 7 lagen Primocon. Het is niet anders. Bij voorheen Frans Maas in Breskens doen ze dit al vele jaren zo.
2285
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 11:58
ligplaats: VLISSINGEN
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor Georges » 28 Dec 2016, 17:04

2285 schreef:Hallo DMS, Als je naar de foto's kijkt lijkt het zoals ik eerder geschreven heb geen osmose.
Daarom hebben wij gekozen voor 7 lagen Primocon. Het is niet anders. Bij voorheen Frans Maas in Breskens doen ze dit al vele jaren zo.


en ze gaan dat nog vele jaren herhalen, in 1 keer goed in de epoxy en dan jaren niets meer doen lijkt me toch verstandiger dan naar anderen kijken die ieder jaar opnieuw staan te klooien ...maar voor sommigen is het een hobby om ieder jaar opnieuw te beginnen, en dat vinden ze misschien ook nog leuk. ;)
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor 2285 » 28 Dec 2016, 18:32

George je hebt gelijk zo moet het.
Maar op mijn manier is het een stuk eenvoudiger om de saga weer een paar jaar te beschermen.
Want dat was de vraag!
2285
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 11:58
ligplaats: VLISSINGEN
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 01 Jan 2017, 16:36

Ok, heren, dank voor de tips....

Het is natuurlijk nu te koud om echt aan de slag te gaan.... (niet voor het schuren, maar voor mezelf) maar begin maart gaan we starten.

Het plan is als volgt geworden (commentaar is welkom)

Eerst het onderwaterschip opschuren met een korrel 80 to deze goed is opgeruwd. Alles wat dan los zat zag er dan af liggen en alles wat nog vast zit, zit ook echt goed vast. (uiteraard dragen we een speciaal stofmasker en beschermende kleding.) Dit gaan we doen als de boot nog buiten op de kade staat.

Nu de boot zo goed als schoon is en we niet veel meer vuil zullen maken voor de boten om ons heen willen we de boot laten verplaatsen naar binnen in de hal. Hier staat de boot dan altijd droog en uiteraard is het binnen een gebouw altijd een paar graden warmer dan buiten. Nu is de bedoeling om een goede laag Teer epoxy aanbrengen op het onderwaterschip en dit gaan dan ook rustig een week laten uitharden.

De boot zal dan helemaal zwart zijn en we willen dan in een zeer lichte kleur een antifouling primer gaan aanbrengen op de zwarte epoxy laag. Hierdoor kunnen we goed zien of we ook een plekje misschien gemist hebben tijdens het aanbrengen van de primer. Dit laten we natuurlijk ook weer rustig een week uitharden.

Als laatste gaan we dan in een kleur (ik vermoed lichtblauw als ik mijn vrouw ken) de zelfslijpende antifouling aanbrengen. Waarom zelf slijpende antifouling? Nou we gaan niet harder dan 15km per uur en de boot gaat el jaar uit het water door het zelfslijpende karakter hoef ik maar eens per jaar dan de laag aan te vullen voor de komende jaren.



Bovenstaande is het plan.... tenminste zoals het er nu naar uit ziet... ik heb nog even de tijd voor tips/tricks/suggesties maar begin maart moet ik van start en eind maart moet de boot weer in het water liggen.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 03 Apr 2017, 19:33

Zo het heeft even geduurd... maar tijd voor een update... met foto's... die zeggen meer dan 1000 woorden...

We beginnen met het helemaal niks... een vage antifouling...
Afbeelding

Oeps... foto's van het wassen met de hand van de boot ontbreken...

Men pakt een schuurmachine en gebruikt een korrel 60...
Afbeelding

Tja... dan krijg je ook kale plekken te zien... niet goed...
Afbeelding

De Oplossing voor de onderkant van een oude boot... teer epoxy.. super makkelijk te verwerken en ijzer sterk.
Afbeelding

Tja... dan een Primer laag van Epifanes CR... kost een beetje... maar dat gaat de juiste kant op...
Afbeelding

En laag 2 van de primer... het wordt mooi zilver van kleur... oja... had ik verteld dat je echt goed HIGH wordt van dit spul.... WOW....
Afbeelding

Tijd voor een beetje kleur!!!
Afbeelding

En klaar...
Afbeelding

Even ter verduidelijking... dit hele proces heeft ongeveer 3 weken geduurd waarbij wij (mijn vrouw en ik) iedere dag links en recht een uurtje hebben gepakt... het was een beste klus.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Onderwaterschip Saga 20

Berichtdoor Klaver vier » 03 Apr 2017, 19:52

Het mag dan een beste klus zijn,maar je hebt wel eer van je werk, heel mooi
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten