Een nieuwe oude boot...

algemene discussies

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Georges » 29 Mrt 2017, 09:14

Ziet er een toffe boot uit, veel ruimte en toch buiten wat hogerop kunnen sturen bij mooi weer dan zie je niet enkel de dijken ..., het varen in sluisjes kan ook geen probleem zijn een goede middenbolder lost al veel op ;-)
Mijn gedacht is het zeker de moeite om hier wat uren in te steken en dat is bovendien ook plezant, je eigen schip door en door kennen en verbeteren is toch ook hobby.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Roelof » 29 Mrt 2017, 09:23

Bedankt voor de reakties en adviezen.

Idd zit ik er aan te denken om de aangetaste delen te bedekken met een (kunststof) fineer, het timmerbedrijf op de werf waar ik werk kan het leveren in een bijpassende kleur. De kunst van het fineren kan ik bij hun in de fabriek leren.

@aquanaut
Wat bedoel je precies met een laminaat? Toch niet gewoon dat spul wat thuis op de vloer ligt?
Zou je hier een foto of link van willen plaatsen?

@Popeye
Het ontbreken van gangboorden kan in sommige sytuaties natuurlijk lastig zijn, van de andere kant zit er om het hele schip een forse kunststof stootrand. Niet dat je die graag wilt gebruiken natuurlijk maar voor noodgevallen altijd goed.
Het ophangen van fenders moet selectief gebeuren maar voor noodgevallen kun je ook vanaf het dak iets ophangen of met een fender meelopen.

Ik heb een aantal eigenaren van een Swin Patio gesproken deze zeggen dat de boot ideaal is voor Frankrijk, mede vanwege de geringe doorvaarthoogte.
Tijdens het afmeren werkt de stuurman vanuit de deur en de matroos op het achterdek (zoals Georges zegt, er moeten nog wel een bolders in de buurt van de deuren worden geplaatst).
Dit doen we op onze huidige boot ook zo maar dan omgekeert, deze boot heeft redelijk smalle gangboorden.
En tenslotte: De matroos moet ALTIJD luisteren :mrgreen: :lol:

Om het manouvreren makkelijker te maken als je alleen bent kun je de boegschroef ook vanaf het achterdek bedienen :o

Afbeelding

Ik zie hier nog niet echt het nut van in zolang je de motor en roer hier niet kunt bedienen maar wie weet ga ik dit nog ontdekken.

Al doende leert men, we laten alles rustig over ons heen komen.
De eerste tocht om de boot "thuis" te brengen doen we in 2 dagen hoewel het makkelijk in 1 dag zou kunnen.
Lekker Groningen doorkruisen en groot vaarwater vermijden :D

Het meeste wennen is het manouvreren vanaf de kop, je beleeft de reaktie van het schip anders. Je ziet de kont nu echt achter het schip wegdraaien.
De verkoper vondt dit moeilijk, ik kreeg het gevoel dat dit één van de redenen was dat er de laatste jaren weinig met de boot is gedaan.
Ik denk dat dit hetzelfde is als het manouvreren in het algemeen, de één draaid z'n hand er niet voor om, de ander blijft het lastig vinden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor broekerhaven » 29 Mrt 2017, 10:13

broekerhaven schreef:De vorige eigenaar durfde niet langer dan een uurtje te varen vanwege een vervuilde tank.......
het kan na 5minuten al verstopt zitten.... is er niet iets andrs aan de hand??


Kan zijn dat je er overheen heb gelezen..

vind dit toch een vreemde gedachtegang van de vorige eigenaar, en een punt van aandacht voordat je aan je "maiden voyage" gaat beginnen.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Roelof » 29 Mrt 2017, 10:28

Idd. ik had het bericht niet gezien :oops:

Het kan natuurlijk ook nog iets anders zijn maar we hebben ca. een uur gevaren en de vorige eigenaar waarschuwde vooraf voor de vervuiling, hij had ook al een nieuwe tank besteld maar die neem ik er niet bij, ik (laat) een grotere tank bouwen met een zak op het laagste punt..
In een afvalbak lagen idd een paar smerige filters dus hierin geloof ik de verkoper, temeer omdat de (vrachtwagen) tank niet schoongemaakt kan worden (geen inspektie luik).

Voor we de boot gaan ophalen zorg ik voor een tijdelijke tank welke ik aan dek zet, en vervang vooraf de filters.

Ik denk dat we dan toch wel op safe spelen.

Bedankt voor het meedenken, alle tips en suggesties zijn welkom.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Mrt 2017, 12:41

Popeye schreef:Een nadeel van dit schip lijkt me dat je niet door het gangboord naar voren of achteren kunt lopen.

Dat heb ik nooit als hinderlijk ervaren,op onze Doerak.
Nu we een Doerak hebben MET gangboorden,besef ik wat de voordelen zijn van het hebben van een boot waar ze er zijn.
Je loopt namelijk gemakkelijker binnendoor,dan buitenom.
Roelof schreef: ik (laat) een grotere tank bouwen met een zak op het laagste punt.

Wel even een tank laten maken van RVS of kunststof.
Maar niet van aluminium,want daar kun je geen biocide in gooien tegen bacterievorming.
Geheid dat je tank dan na verloop van tijd gaat lekken.
Biocide zakt namelijk naar de bodem na verloop van tijd,en tast je bodem aan.
Een vrachtwagen die rijd heeft dat probleem veel minder,want die wordt regelmatig ververst en door het rijden schommelt de tankinhoud,waardoor het zich vermengt met de inhoud.
RVS dus,en als het kan van 316 of 316L i.p.v. 304,want dat kan slecht tegen chloor en loog.
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor JerryR » 30 Mrt 2017, 21:18

met die boegschroef bediening hou je zonder man op de punt de punt tegen de kade als je achterop staat met je touwtje.

leuk bootje, elk bootje wat wat achterstallig onderhoud heeft moet volledig geschilderd worden dat werk heb je zowiezo. maar zo slecht ziet het er niet uit iig.
veel plezier ervan!
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Roelof » 30 Mrt 2017, 21:30

@ Noordevaarder:
Een kennis van me werk bij de TD van een zuivelfabriek, die gaat een tank bouwen. Zo'n beetje alles daar is van RVS, hij kan het tiglassen en afpersen ook.
Ik moet alleen eerst de oude tank eruit hebben om de maten te nemen.

@ JerryR:
Daar zeg je idd iets mbt de boegschroef. Eigenlijk varen we altijd samen maar ik wil het inelkgeval eens gaan proberen.
Het werk wat we er aan gaan hebben is idd een boel standart werk wat je op iedere boot wel hebt, mocht iets van de betimmering de betimmering vervangen moeten worden dan kan ik als het moet profesionel hulp en advies krijgen, maar het leukste is natuurlijk om alles zelf uit te zoeken en te doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten