Een nieuwe oude boot...

algemene discussies

Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Roelof » 28 Mrt 2017, 21:30

Joepie.... we hebben een nieuwe boot, bouwjaar 1975..... :mrgreen:
Ik zat te twijfelen waar ik dit topic zou moeten plaatsen, onder "even voorstellen", "projecten" of "waar vaar jij mee". Het past eigenlijk overal wel een beetje bij dus maar gewoon onder "steigerpraat" geplaatst, daar kan alles.

Het was eigenlijk niet de bedoeling maar we hebben dus een andere boot gekocht :D
Zonder echt op zoek te zijn kwamen we een Swin Patio tegen, een boot waar we samen al langer over praten.
Het apparte model, maar vooral de zee van ruimte voor een relatief kleine boot is wat we allebij graag willen. Gaande weg hebben we bij gelegenheid diverse schepen bekeken maar iedere keer waren we het steeds weer eens dat een Swin Patio toch beter aan onze eisen zou voldoen:
- geringe diepgang
- lage doorvaarthoogte (2,35 meter met gestreken mast)
- overal stahoogte
- zoveel mogelijk ruimte
- open dek
- makkelijke instap (hier dus vanaf het achterdek)

We vonden de prijs goed dus uiteindelijk de knoop doorgehakt (nu hopen dat het meevalt :| )
De laatste jaren is er weinig gebeurd aan onderhoud, dat is binnen en buiten duidelijk terug te zien. Buitenom is het schilderwerk in slechte staat en op somige plaatsten is het houtwerk in een slechte conditie, lekt het luik boven de ingang en de brandstoftank is dusdanig vervuild dat de eigenaar er niet veel langer dan een uurtje mee wil varen.
Ik heb de boot niet droog gezien maar ben afgegaan op de foto's van de eigenaar (goed onderhouden ;) ) en de info van de havenmeester.
Dat is dus een risico wat ik moet gaan afwachten :oops: .

Binnenkort gaan we de boot ophalen (met een tijdelijke brandstoftank).
We zetten de boot direct droog en nemen er alle tijd voor om alles na te kijken, te repareren wat nodig is, helemaal kaal te maken en opnieuw in de verf te zetten.
Een voorlopige schatting is dat we er misschien volgend jaar vakantie kunnen houden maar dat is afwachten :roll: .
Deze zomer gaan we gewoon met onze huidige boot op vakantie, daarna gaat ie in de verkoop.

Hier zijn een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra we bezig gaan open ik een "projecten topic"voor de liefhebbers en ik zal beslist vragen stellen en adviezen nodig hebben.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor aquanaut » 28 Mrt 2017, 22:06

Jarenlang een zwak gehad voor de Swin Patio en heel wat modellen bezocht.
Tot aankoop is het nooit gekomen.

Ik heb werkelijk, op een aantal niet te koop staande exemplaren na, nog nooit zo'n mooi betimmerde Swin Patio gezien.
De betimmering is duidelijk niet uit 1975 en ziet er zo op de foto mooi uit!!
Ramen in aluminium profiel zijn ook niet origineel maar natuurlijk wel veel beter als de originele.

Fijne motor zo'n OM 617 !! Luister naar de muziek:


Ik hoop dat je niet te veel ellende gaat aantreffen, want het blijft uiteraard wel een gok....
Veel vaarplezier en ik volg bij deze alvast het aangekondigde topic!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Amersfow » 28 Mrt 2017, 22:17

Mooie schuit, zo'n invallend boeisel is echt stoer en fraai.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Mrt 2017, 22:28

Mooie boot Roelof.
In navolging wat Aquanaut ook schrijft,van binnen is ie mooi,en leuk afgewerkt.
Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor varg » 28 Mrt 2017, 22:41

Mooi ingetimmerd!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Roelof » 28 Mrt 2017, 23:02

Bedankt voor de leuke reacties we zijn er ook erg blij met onze nieuwe aanwinst.
De betimmering is idd er mooi maar het hout is uitgedroogd, om dat te behandelen is een uitdaging voor mijn vriendin 8-)

Rond de ramen is het minder mooi

Afbeelding

Afbeelding

En het volledige plafond moet ook vervangen worden :(

Afbeelding

Meest belangrijk is de oorzaak te vinden, op dit moment denk ik aan geen of verkeerde isolatie en de aansluiting van de ramen.
Het plafond is slecht omdat een voormalig schuifdak boven de stuurstand is vervangen door een houten plaat.

Vreemd genoeg stonk het niet muf of zo.
Mijn vriendin heeft nogal een obsecie voor schimmels maar ze kon ook niks vinden, ook niet in de stoffering.
En het is duidelijk dat er toch een vocht probleem is (geweest :?: )

Buitenom is het een kwestie van goed schoonmaken en daarna kijken waar we precies staan.
Onderwater gaat alles kaal, dikte meting van het vlak,schroefas er uit en komt er een nieuw verf systeem op.

Afbeelding

Afbeelding

Werk genoeg voorlopig maar dat wisten we van te voren.
Idd, we houden onze vingers gekruist voor onwelkome verrassingen maar die zullen waarschijnlijk toch nog wel komen.

Dit zijn zo'n beetje de zichtbare problemen, de rest is afwachten :roll:
De diesel tank is trouwens een oude vrachtwagen tank en heeft geen inspectie opening. Daarom is hij vervuild en mogelijk verontreinigt met bacterieen.

We zijn blij met onze aanwinst en als er onverwachte tegenslagen komen is het een uitdaging om deze op te lossen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Amersfow » 29 Mrt 2017, 07:18

Ik zou proberen het mahonie fineer aanbrengen zelf onder de knie te krijgen. Ik ben zo mijn hele boot aan het doen; het is vreselijk lastig maar knapt er van op. De boot was helemaal van waaibomen hout en krijgt nu een betere look. https://goo.gl/photos/3GLA3vKs3djw2UpS8 Fineer is 0,6mm mahonie dat je op iedere ondergrond kan aanbrengen (met contactlijm).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor aquanaut » 29 Mrt 2017, 07:58

Roelof schreef:Rond de ramen is het minder mooi


Je kunt overwegen om hier in plaats van gefineerd hout een laminaat toe te passen op een waterbestendige drager.
Als je dit in een lichte kleur neemt toont het ook nog een stuk ruimer.
Het blijft namelijk veelal behelpen met de hoeveelheid condens die van de ramen (alu profielen)afloopt.
Omdat je betimmering niet geheel doorloopt kun je de dieper liggende plaatsen (waar je ramen gemonteerd zijn) voorzien van een ander materiaal.
De aansluiting op het raam is goed te maskeren met dit type ramen met de rubber flap.
Bij ramen zonder zo'n flap moet je weer met lijstwerk gaan werken, wat er in gelamineerd materiaal weer veel minder mooi uitziet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor Popeye » 29 Mrt 2017, 08:08

Ziet er goed uit. Waar het hout is aangetast kan lekkage zijn, maar het zou ook wel eens door condens kunnen komen.
Een nadeel van dit schip lijkt me dat je niet door het gangboord naar voren of achteren kunt lopen. Een goeie samenwerking en een goeie "matroos" is dan belangrijk bij schutten en aanmeren, vooral omdat je ook niet makkelijk achter je stuurwiel weg kunt om te helpen.
Geen bootje voor Frankrijk!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Een nieuwe oude boot...

Berichtdoor broekerhaven » 29 Mrt 2017, 09:03

De vorige eigenaar durfde niet langer dan een uurtje te varen vanwege een vervuilde tank.......
het kan na 5minuten al verstopt zitten.... is er niet iets andrs aan de hand??
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten