Zwevend tussenlager, watergesmeerd

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor j.e-mulder » 27 Mrt 2017, 09:50

L.S.
In onze Saga 20, komt een nieuwe schroefas en tevens een nieuw watergesmeerd zwevend tussenlager. E.e.a. was met vet gesmeerd.
Nu heb ik gemerkt, dat ik de oude afdichting met de boot in het water gewoon kon demonteren. Er kwam weinig water uit. Waterlijn ligt net onder nieuwe lager. Mijn zorg is nu dat m.b.v. een waterschep er onvoldoende water naar afdichting zal gaan, zeker bij lage snelheid.
Is het verantwoord, om een T-stuk te plaatsen in het uitgaande koelwater van de Yanmar 3GM30 F voor de smering/koeling? Hoe groot moet dan de slang zijn in diameter?

Iemand een suggestie?

Met vriendelijke groet,
Jean-Evert Mulder
j.e-mulder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 08:02
ligplaats:
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mrt 2017, 12:53

Mij lijkt het verstandig om met al voorverwarmd water te gaan koelen,het moet immers koelen en niet verwarmen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mrt 2017, 12:57

Ik bedoel uiteraard niet verstandig,sorry
Klaver vier
 

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor peter jansen » 27 Mrt 2017, 14:04

Waarom over van vet naar watergekoeld? Ik zou het niet willen....
ouderwets vetgesmeerd altijd goed.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Georges » 27 Mrt 2017, 15:27

Een slang met een doorlaat van 8 mm is bij mijn schroefas voldoende,in mijn geval as 35 mm motor perkins 4108. ,ik heb die voor het injectiepunt van de uitlaat afgetakt dus zeker koud water.
Indien je op de wal staat en de motor kan laten draaien, dan kan je eenvoudig zien hoeveel water er langs de schroefas uitkomt en dat hoeft niet tot 2 meter achter de boot te vliegen,maar gewoon goed te vloeien, desnoods kan je de doorlaat reduceren met een passend stukje kleinere diameter.
En geloof me ik wil nooit meer vet, het werkt altijd en geen lekken, niet aandraaien en vetpot vullen ... en ook beter voor ons milieu en water kost bovendien geen geld.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Marcel010 » 27 Mrt 2017, 21:25

peter jansen schreef:Waarom over van vet naar watergekoeld? Ik zou het niet willen....
ouderwets vetgesmeerd altijd goed.


Geen lekkage meer in je bilge, geen vet meer in je bilge, geen gedoe met vetkoortjes en beter voor het milieu.
Bijna alleen maar voordelen, het enige nadeel is bij strenge vorst dat je maatregelen moet nemen omdat anders je boot zinkt, maar goed dat
geld sowieso al als je een motor hebt met natte uitlaat en waterkoeling van buitenaf.
Ik heb kielkoeling en een droge uitlaat dus ik maak niets winterklaar, alleen de watergesmeerde as.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Yep » 27 Mrt 2017, 22:23

'Bijna alleen maar voordelen, het enige nadeel is bij strenge vorst dat je maatregelen moet nemen omdat anders je boot zinkt, maar goed dat
geld sowieso al als je een motor hebt met natte uitlaat en waterkoeling van buitenaf.'

Laat ik nou een natte uitlaat hebben.
Ik woon permanent op de boot en in het motorruim blijft het altijd boven 0 graden want CV en andere warmte producerende bronnen.
Geldt er in mijn situatie nog een voorzorgsmaatregel m.b.t. de natte uitlaat bij strenge vorst?
Dank alvast.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Roelof » 28 Mrt 2017, 22:22

Yep schreef:'.....
Laat ik nou een natte uitlaat hebben.
.......
Geldt er in mijn situatie nog een voorzorgsmaatregel m.b.t. de natte uitlaat bij strenge vorst?
Dank alvast.



Mwoh, ik zou voorlopig niks doen :lol: :lol: :lol:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Yep » 29 Mrt 2017, 09:29

Geen idee of dit een serieus antwoord is of niet.
Ik ben nog een halve newbie ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zwevend tussenlager, watergesmeerd

Berichtdoor Roelof » 29 Mrt 2017, 12:11

Nee, geintje, voorlopig gaan we richting zomer dus vandaar....

Tot nu toe hadden we een droge uitlaat (onze boot natuurlijk :mrgreen: ) dus ik heb zeker geen ervaring met een natte uitlaat.
Sorry als ik je op het verkeerde been heb gezet.

De nieuwe boot heeft een natte uitlaat, ik houd dit topic in de gaten zodat ik tzt "beslagen ten ijs" kom (vergeef mij de woordspeling :lol: ) en geen topic hoef te herhalen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten