Vreemde storing

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vreemde storing

Berichtdoor WoeWei » 17 Mrt 2017, 22:22

Afgelopen zomer heb ik alle 24 volt verlichting vervangen door LED verlichting. Ik wilde meten een dimmers plaatsen, maar dat ging niet echt goed. Bij veel lampen hebben ze de min gedeeld met de 24 V stopcontacten, en die dimden vrolijk mee. Op deze stopcontacten zit o.a. zoeklicht, slingerraam tv dus alles weer terug gezet zoals ik dacht dat het zat.

Na een paar weken merkte ik dat de navigatie verlichting niet werkte, ook het zoeklicht werkt niet. Na lang zoeken en meten wordt ik wanhopig, veel kabels zijn niet te volgen omdat ze achter panelen verdwijnen etc.

Vandaag na lang zoeken wel het volgende ontdekt.
Naviagatie verlichting aan, heklicht en toplicht gaan branden. Stuur-en bakboord niet.
Als ik het zoeklicht aanzet met de schakelaar op het 24V stopcontact gaan de Stuur-en bakboord lampen branden.
Zoeklicht weigert dienst met de stekker in die contactdoos. Als ik de stekker van het zoeklicht verwijder, gaan de stuur-en bakboord lampen weer uit.
Als ik de stekker van het zoeklicht in het contact van de slingerruit doe, werkt het zoeklicht perfect.

Ik heb niets veranderd aan die 24V stopcontacten.

Wat kan hier aan de hand zijn, of wie heeft zin en tijd om langs te komen in Akkrum.
Het gaat om een Gillissen kotter.
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Vreemde storing

Berichtdoor henkvd » 17 Mrt 2017, 23:48

Zoeklicht lamp werkt als doorverbinding, op het stopcontact zijn beide aders waarschijnlijk alle bij een min ( of plus) , zou je de lamp uit het zoeklicht halen, gaan je stuur en bakboordverlichting uit.Een van de draden komt van de min accu en de ander is de min kant van de boordlichten.
Mocht je er helemaal niet meer uitkomen, verbind beide aders die nu op het stopcontact zitten door en koppel ze los van het stopcontact en trek hiervoor indien mogelijk een nieuwe kabel.

Waarom brandt de boordverlichting wel en het zoeklicht niet zul je nu denken , het zoeklicht heeft een veel zwaardere lamp ( een gelukje in dit geval ) anders had zoeklicht en boordlichten bv beide op halve kracht gedraaid, maakt het nog wat omslachtiger in het trekken van de conclusie.
Ja, maar ik heb niets veranderd bij het stopcontact zul je nu denken, dat klopt l, maar ergens naar het stopcontact toe wel, dat is denk ik nog lastiger terug te vinden.

huidige situatie , stopcontact onderbreekt de stroomkring
Afbeelding

hoe het moet worden
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vreemde storing

Berichtdoor WoeWei » 19 Mrt 2017, 21:44

Henk,

Bedankt voor het antwoord en de uitgebreide tekening. Helaas is de storing hier niet mee verholpen.
Het 24V stopcontact bestaat uit een + en een -. Het is wel vreemd dat ik op dit stopcontact 23,2 volt meet. Stopcontact 50 cm verderop(slingerruit) meet ik 25,4. Walstroom ingeplugd en acculader op float.

Het is zo'n enorme spagettie aan draden dat het bijn niet te doen is om een draad te volgen.
Hoe pak je zo,n storing systematisch het beste aan?
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Vreemde storing

Berichtdoor henkvd » 19 Mrt 2017, 23:12

spanning meten over het stopcontact zegt niets, sluit hem maar kort, je navigatie lichten gaan branden, daarom meet je ook een lagere spanning, de lampen van je boordlichten zijn nu weerstanden.

of

draai beide navigatielampen bolletjes er maar eens uit, geen spanning meer op je stopcontact.

Hoe los je het op, draai de lampen uit je navigatie verlichting, die kunnen nu niet meer dienen als doorverbindingen ( of laag ohmige weerstanden) en loop de bedrading van de boordlichten en het stopcontact na, nu zit het volgens de eerste tekening aangesloten en het moet tekening 2 worden.

Degene die in het verleden in een Japanse auto een radio heeft ingebouwd toen er nog geen iso connectoren bestonden herkennen dit soort klacht, aardig een zwart massadraadje , radio aangesloten, contact aan, ja hoor radio werkt, volume open, valt een beetje tegen qua geluid, 's avonds weg lichten aan en radio uit,
hoe kan dat, lichten uit radio aan, toch lief van die japanners een zwart dashboard verlichtingsdraadje voor de verlichting van de radio.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vreemde storing

Berichtdoor WoeWei » 24 Mrt 2017, 22:02

Eindelijk na een lange dag zoeken, storing verholpen.
Eerst de tips van Henk toegepast. Helaas hielp dit niet.
Stopcontact 24V heeft echt een + en een - draad.

Nadat ik een "bypass" had aangelegd, buiten alles om en steeds weer meer bestaande bedrading gebruikt kwam ik bij de boosdoener.
In de zekeringkast zit de aardstrip via kleine kunstsof blokjes op een stalen strip vast.
Ik had vanwege de krappe ruimte, drie aarddraden rechtstreeks op deze stalen strip geplaatst.
Tja nu bleek die stalen strip dus gewoon een bevestigingsstrip te zijn die nergens mee verbonden was.

Deze drie draden nu aan de "echte" aardstrip bevestigd, en ja hoor alles werkt weer. Zoeklicht, navigatieverlichting, en dus een derde onbekende waarvan we nog niet eens ontdekt hadden dat het niet werkte.

Discussie kan dus gesloten, en Henk bedankt voor het meedenken.
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten