Route voor de volgende vakantie

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Popeye » 13 Mrt 2017, 18:33

Voor de een is het glas halfleeg en voor de ander halfvol.
Voor mij is die al gauw halfvol, daarom zie ik misschien de watertjes waar je wel kunt varen, maar ik ga ze hier echt niet allemaal opnoemen. Ik zou het er trouwens wel voor over hebben om dat windscherm een poosje naar beneden te doen, om daardoor mijn vaargebied te vergroten in mijn favoriete vaarprovincie en zo op de mooiste plekken te komen. (Zie reactie van Roelof)
Ik vaar zelf ook altijd zonder windscherm. :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Roelof » 13 Mrt 2017, 21:03

quichot schreef:Als alle bruggen op een route 3 meter zijn op eentje van 2,40 na, wie heeft er dan zitten slapen toen de bouwvergunning werd verstrekt? Of is het weer de briljante samenwerking tussen rijk, provincie en gemeenten?


Denk dat de bruggen van 3 meter met een vooruitziende blik zijn gebouwd en wachten ze nu tot die lage brug aan vervanging toe is.... :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Roelof » 14 Mrt 2017, 09:06

Noordvaarder schreef:Wie van het Damsterdiep naar het Boterdiep bij Middelstum wil,komt teveel fietsbruggetjes en de vaste brug over de N46 van 2,20m hoog tegen.


In de Almanak staat idd: "Westerwijtwerdermaar" 10 vaste bruggen waarvan de laagste H 2.24 m bij KP en drie beweegbare bruggen.
Zal komend zomer de kruiphoogte eens opmeten, ben tot nu toe steeds uigegaan van de opgave van de vorige eigenaar :?
Hier een foto van de brug onder de N46

Afbeelding

We hadden toch zeker 3 cm over 8-) en de waterstand was eerder hoog dan laag, de nacht ervoor was het nog beestenweer met zomerse plensbuien.
Wel te zien dat er ook minder gelukkigen de brug (geprobeerd) hebben gepasserd.
We voeren wel in omgekeerde richting, van Middelstum naar het Damsterdiep (overnacht in Stedum) maar dat zal geen verschil uitmaken :lol:

Een paar van de vorige plaatjes zijn op deze route gemaakt,
Hier nog een mooi, typisch Nederlands plaatje van deze route

Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Roelof » 14 Mrt 2017, 09:30

Voor de mensen die overwegen om Groningen te verkennen kan de "Vaarkaart Groningen" een hulp zijn.
Gewoon googelen op "vaarkaart groningen", aanvraag formulier invullen en hij wordt gratis thuisbezorgt
Hier staan alle vaarroutes met bruggen vanaf 2.50 m aangemerkt en in een overzichtje staan de routes beschreven.
De kaart staat omgeven van reclame maar het is tenslotte gratis.
(ik heb de folder als PDF gedownload en het kaartgedelte vergroot en op 2 x A3 geprint)

Wij gaan een paar routes dit seizoen bekijken in de weekenden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Mrt 2017, 13:36

quichot schreef:Kajoe, Rob, de marifoon is zeker een uitkomst...als er wordt uitgeluisterd. Het doorslagje bij Jutphaas van de Lek naar AR-kanaal staat bijvoorbeeld -uit m'n hoofd- op 87. Ik vroeg een keer op de sluis waarom niemand daarop reageerde: 'daar beginnen we niet aan, dan blijven we aan de gang' en op mijn verbaasde reactie: 'ga maar klagen bij m'n baas'.
Wél wist ik los te peuteren dat alles daar op kanaal 18 staat, maar dat mogen recreanten dan weer niet weten. En dan nog alleen uitluisteren: 'we gaan geen antwoord geven, jullie merken wel als de brug opengaat!' Dat schiet daar dus lekker op, zo'n marifoon! :mrgreen:

Tja, kennelijk is niet iedereen bereid om "samen te varen".
Misschien is "klagen bij m'n baas" dan toch een oplossing, als we het allemaal maar "toelaten" verandert er nooit wat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mrt 2017, 14:49

Roelof schreef:Wij gaan een paar routes dit seizoen bekijken in de weekenden.
Groet,
Roelof

Dan kan je nu al route Westerwijtwerdermaar naar Onderdemdam/Winsum gaan schrappen van je plannen,want die is gesloten tot medio juni.
Citaat website Noorderzijlvest:
Stremming Westerwijtwerdermaar te Westerwijtwerd
In verband met vervanging van de Westerwijtwerderdraai is het Westerwijtwerdermaar ter plaatse gestremd van 13 maart tot medio juni 2017, of tot zoveel eerder als de werkzaamheden gereed zijn.

Voor meer info in het gebied van Noorderzijlvest,en dat is alles boven het Eemskanaal,en Noord-West Drenthe,raadpleeg de volgende site:
https://www.noorderzijlvest.nl/

Ik begreep ook,dat je e.e.a. nog eens wilt nameten qua hoogtes.
In principe heeft dat geen nut,want het zijn momentopnames.
En aan momentopnames heb je niks,want de ene dag staat het hoog,en de andere dag staat het laag.

En als er een dag ervoor een plensbui is geweest,zegt dat ook niks,want het kan s'nachts al weer weggepomp zijn.
Zo groot zijn de oppervlakten namelijk niet.
Bij praktisch alle sluizen zit een pompgemaal namelijk.
En mocht het in het regenseizoen hoog water wezen op het Lauwersmeer,dan kun je ook beter die site bezoeken,want dan kan het voorkomen dat de keersluis bij Zoutkamp dicht staat in het Hunsingokanaal.
Je kunt dan daar niet schutten,want die mogelijkheid is daar niet.
Een keersluis is een enkele deur of schuif.
En vooraan bij de Abelstoksluis staat namelijk geen bord waarop dan vermeld staat dat het bij Zoutkamp dicht staat.( route via Hoornsevaart-Hunsingokanaal)
Noordvaarder
 

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Roelof » 14 Mrt 2017, 15:30

Ik bekijk kort voor we weggaan waar we heen willen en of er nog stremmingen zijn, zoeken we gewoon een ander leuk doel op, maakt niet uit waarheen want uiteindelijk moeten we toch weer uitkomen bij het beginpunt :lol:
Zie ik bij de voorbereiding iets over het hoofd, dan gaan we gewoon terug.
Het zal je verbazen hoe anders dezelfde route er uitziet als je deze in tegengestelde richting vaart.

Ik krijg trouwens een beetje de indruk dat je het varen in Groningen niet leuk of erg beperkt vindt.
Het kan altijd beter maar er is veel te zien en er zijn veel leuke aanlegplaatsen in Groningen en overal zijn wel eens stremmingen.

Noordvaarder schreef:Ik begreep ook,dat je e.e.a. nog eens wilt nameten qua hoogtes.
In principe heeft dat geen nut,want het zijn momentopnames.
En aan momentopnames heb je niks,want de ene dag staat het hoog,en de andere dag staat het laag.


Dit ging over de kruiphoogte, doorvaart hoogte, of hoe je het noemen wilt van onze boot.
Deze is behoorlijk constant:
- 2 volwassenen aan boord
- halve tank water = 100 liter
- halve tank diesel = 100 liter (86 kg)
- sewage tank leeg = 0 liter.

De enigste variabele is dus de brandstof, deze wordt langzaam verstookt. grijs en zwart water blijft aan boord

Nu weer on-topic: leuke vakantie routes
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mrt 2017, 19:17

Roelof schreef:Ik krijg trouwens een beetje de indruk dat je het varen in Groningen niet leuk of erg beperkt vindt.


Waar baseer je dat op?
Op mijn kritische kanttekingen t.a.v. vaarwegen?
Waarschijnlijk heb je heel weinig fora gelezen,want anderen raden zelfs het Dampsterdiep en andere vaarwegen af,
vanwege de te korte steigers bij bruggen,waar ik juist de boel verdedig,omdat wij daar schijnbaar minder mee hebben.
Ook het zelf bedienen van bruggen schijnt als lastig te worden ervaren.
Heb ik(we) ook geen moeite mee,vinden het zelfs een leuke happening.
Niet voor niets heb ik al 14 jaar een sleutel van de bruggen.
En ik heb geen problemen met doorvaarthoogtes,want als het moet kan ik door alles plat te leggen,onder 1,70 m nog door.
Ik vaar dan ook meestal in eigen provincie,en kan gelukkig een rondje maken van Winsum(Marenland) naar Delfzijl,Blauwe Stad.
Boot ligt nu trouwens nog op de wal.
Er wordt de komende maand een boegschroef ingebouwd en het roer wordt gewijzigd.
Dus het feit waar je deze indruk op baseerd,is voor mij volkomen onbekend.
Noordvaarder
 

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Roelof » 14 Mrt 2017, 19:53

Zoals ik al zei: krijg ik de INDRUK als jouw bijdrage lees

De manier waarop jij schrijft wekt bij mij dat gevoel, niet meer en niet minder.
Dit komt omdat als ik jouw postings lees ik vindt dat er een negatieve ondertoon in zit of nogal lacherig gedaan wordt.
Zoals Jack eerder opmerkte, het lijkt alsof het glas bij jouw half leeg is terwijl bij Jack (en bij mij ook) het glas vrij snel half vol is.

Je kunt de mooie plaatsen en vaarwateren in Groningen onder de aandacht brengen en hierbij opmerken om wel goed na te kijken wat de doorvaarthoogtes van de betreffende bruggen zijn omdat dit nog wel eens varieert.
In plaats daarvan kom jij over alsof je het leuk vindt dat er 5 bruggen van 3 meter zijn maar daarna een brug welke veel lager is, alsof de afzijk modus aanstaat.

Afijn, deze indruk heb je bij mij gewekt en die blijft tot je mij een andere indruk geeft.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor kajoe » 14 Mrt 2017, 20:51

wij hebben dus ook op het programma staan door noord Groningen te varen ,van huis via de Leyen door naar de zwemmer en zoutkamp daar bij mijn schoonzus even levensmiddelen laden en dan via Leens en ulrum den hoorn ,naar Winsum en dan via de westerwijtwerder maar naar het damster diep alleen de palenbrug dat word afwachten of het lukt dan via Delfzijl naar richting termunten en door naar de blauwe stad ,dan via veendiep en via bourtange naar musselkanaal en via klazienaveen en hoogveen richting huis .
het valt en staat met maar 1 brug waar we misschien net niet onder door kunnen ,maar het zij zo.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten