Bypass thermostaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bypass thermostaat

Berichtdoor Bob » 13 Mrt 2017, 20:59

Beste mensen,
De thermostaat van mijn OM636 is kapot en na diverse adviezen gehoord en gelezen te hebben besloten een thermostaat met bypass aan te schaffen.
De motor wordt gekoeld door koelvloeistof die door pijpen onder de boot gaat en door het buitenwater worden gekoeld.

Nu heb ik toch een aantal vragen, misschien niet al te slim van mij, maar ik kom er niet uit.

1. jaren heeft de motor met een gewone thermostaat prima gewerkt, is die bypass nu echt zo nodig?
2. moet het pijpje van de bypass altijd naar beneden zijn gericht?
3. ik kan de ingaande kielkoeling leiding nauwelijks bereiken om de bypass aan te sluiten,
mag de bypass leiding worden aangesloten op de uitgaande kielkoeling leiding (dus na de motor en warmte wisselaar) i.p.v. op de ingaande kielkoeling leiding voor de motor
mij lijkt van wel, zo niet, waarom niet?

Alvast bedankt en ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak.

Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Bypass thermostaat

Berichtdoor Roelof » 14 Mrt 2017, 02:16

Hoi Bob,

Op 8 maart heeft Joey ook een topic gehad over een kapotte thermostaat van een OM 636, misschien staat daar iets voor je bij.
Als de motor altijd goed gedraaid heeft zou ik gewoon de thermostaat vervangen voor dezelfde (die het wel doet natuurlijk :mrgreen: ) en het systeem laten zoals het is.

Blind advies te geven voor een aanpassing is lastig, kun je een foto plaatsen?
Ik ben niet anders gewent dan dat de by-pass ingebouwd zit in het thermostaathuis

Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Bypass thermostaat

Berichtdoor elrenegado » 14 Mrt 2017, 09:26

ik had destijds een boot gekocht waar een om636 in stond.
daar zat net na de uitgaande kant, nabij de multiriem zeg maar, een enkele slang die naar een expansievat ging, en zo verder rond.
In die slang zat een thermostaat met 2 aansluitingen.

Ik had altijd wat gelek van KVS daar.
Later kwam ik via hans van om636.nl erachter dat zodra ik de motor start de waterpomp druk op gaat bouwen bij de thermostaat, die blokkeert namelijk deels de doorgang. (er zit wel een klein gaat in, maar toch)
Na het plaatsen van een theromstaat met bypass was dit probleem verholpen, en werd de motor ook netjes de goede temperatuur ipv die 75 graden ervoor.

je moet hem echt wel op een ingaande leiding aansluiten, anders gaat het stroomcircuit in het korte circuit dus ook niet door de motor.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bypass thermostaat

Berichtdoor Bob » 20 Mrt 2017, 01:47

Bedankt voor de info.
Ik heb ook contact gehad met Hans OM636.
Een uitgebreide mail gehad met veel info en hem ook nog telefonisch gesproken.
Veel is mij duidelijk alleen hoe de bypass nu echt precies werkt snap ik nog niet.
Ga hier een nieuw draadje over maken.
Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Navigo en 29 gasten