Route voor de volgende vakantie

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 13 Mrt 2017, 10:02

Ik ben 3.40 als m'n bimini geheel omhoog staat,
Als ik de vaste steunpalen losklik en op het dek laat rusten kan ik onder 2.80 doorkruipen.
Als ik nog lager moet, dan moet de bimini voorover gekanteld worden, en het windscherm plat.

Als ik eens een reeks 2.50 bruggen krijg is dat geen probleem om alles eens plat te leggen,
maar elke dag dat herhalen gaat vervelen ;)

Maar thanks, ik heb al wat ideeén qua route,
groningen zal niet of nauwelijks bezocht worden denk ik.
Binnenkort eens stoeien met de kaart ernaast om te zien of alles past en haalbaar is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2017, 10:24

de standaard hoogte maat van niet beweegbare bruggen is landelijk 2.50 meter dat geld dan zeker voor de nieuwe routes die ontstaan .
hier zie je ook dat de vooral huur jachten steeds hogere kruiphoogte krijgen ,en je ziet ook mensen die onwijs hoge masten op hun bootje zetten lijkt leuk maar vele bruggen moeten dan open .
ik zelf heb een dikke ruzie gehad toen ik van leiden naar delft voer ,alles plat en kon overal onderdoor ,al die mannen die lagen te wachten voor de bruggen vloeken en schelden dat ik gewoon in de rij moest wachten ,nou daar heb ik geen boodschap aan ,maar in delft kwamen er enkele verhaal halen ,nou ja goed uitgelegd hoe het in elkaar steekt ,bij het wachten voor bruggen .
maar het scheelde een fikse tijd naar delft ,en er was nog ligplaats ,die daarna ,snel overbevolkt raakte en de haven man de bootjes doorstuurde .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor quichot » 13 Mrt 2017, 10:49

kajoe schreef: al die mannen die lagen te wachten voor de bruggen vloeken en schelden dat ik gewoon in de rij moest wachten

Huh? Waar slaat dat op? Waar in de regelementen staat dat? Alleen als de brug aanstonds bediend gaat worden en het gele licht dooft toch? Maar verder? Gewoon lekker doorvaren hoor!
Vaak liggen die jachten zó onhandig voor de brug te darren dat je er niet langs komt, maar dan zet ik toch écht langzaam door.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 13 Mrt 2017, 11:44

quichot schreef:Huh? Waar slaat dat op? Waar in de regelementen staat dat? Alleen als de brug aanstonds bediend gaat worden en het gele licht dooft toch? Maar verder? Gewoon lekker doorvaren hoor!
Vaak liggen die jachten zó onhandig voor de brug te darren dat je er niet langs komt, maar dan zet ik toch écht langzaam door.


Idd,
Zolang het oranje/gele licht brand mag je gewoon doorvaren als je eronder door past... ook al liggen er 500 boten te wachten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2017, 11:57

En een beetje brugwachter zal hem ook niet vlak voor je neus uitdoen en soms is een korte afstemming via de vhf voldoende.
Zo ben ik een keer bij Kornwederzand alle zeiljachten voorbij gevaren en met de mast plat onder het brugdek gaan liggen.
Dit na overleg met de brug/sluiswachter; die ook nog eens via de vhf aan de anderen duidelijk maakte dat dat motorjacht niet voordrong ....

Probleem is dat veel schepen geen vhf hebben en er dus niets van begrijpen ..... Maar dat is hun eigen keuze .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2017, 12:23

hoeveel van alle jacht schippers weten hoe de regels zijn ,zeker nu het bpr 2016 van kracht is .
en de gele onder doorvaart lampen tja is veel over te zeggen ,zeker bij terplekke bediende bruggen ,daar kan de bedienaar de lichten zelf regelen ,en soms word die vergeten aan te doen .en lig je te wachten terwijl er in de verste verten geen schip is te zien.
maar gelukkig krijgen steeds meer bruggen en sluizen marifoon en word het allemaal wat simpeler .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Popeye » 13 Mrt 2017, 12:55

Noordvaarder schreef:
Als je hoger bent dan 2,80m, dan zijn enkel de "staande mast" routes en de beroepsvaarwegen in Groningen.
Want vele andere vaarwegen kun jij al niet meer door.


Dat valt nog best mee. Er zijn heel wat vaste bruggen over de kleine watertjes waar de hoogte 2,9 of 3 m is of de bruggen open kunnen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2017, 14:00

Popeye schreef: Er zijn heel wat vaste bruggen over de kleine watertjes waar de hoogte 2,9 of 3 m is of de bruggen open kunnen.

Bij een Beweegbare Brug is er nog geen probleem geweest.Die zijn ook niet relevant voor de hoogtes.
Juist de "staande mastroute" is daar voor bedoeld.
En ja,en zijn heeeeel veeel bruggen die hoger zijn,ook in het Hunsingokanaal/Hoornsevaart bijvoorbeeld.
Maar er hoeft maar één brug in te zitten,die beduidend lager is,en je kunt er niet meer door.
Voorbeeld, Hoornsevaart,laagste brug 2,43,terwijl er 6 bruggen in zitten,die allemaal 3 meter hoog zijn.
Wethtil voor Baflo, 3,10m hoog,maar in Baflo zit er zelf ééntje,die één meter lager is.( 2,10m)
Winschoten - Blauwe stad - Termunterzijl.
Laagste doorvaart brughoogte is 2,65m.
Damsterdiep idem dito.
Veel Beweegbare Bruggen, heeeeeel veeeeeeeel,maar om daar te komen,of uit gaan,zul je door de J.B.Bronssluis moeten,met een vaste betonnen balk boven de ingang,repectievelijk uitgang, van het Damsterdiep. Hoogte 2,50 .
Wie van het Damsterdiep naar het Boterdiep bij Middelstum wil,komt teveel fietsbruggetjes en de vaste brug over de N46 van 2,20m hoog tegen.
Slochteren is met staande mast te bereiken,omdat alle bruggen open kunnen,maar wat heb je eraan als je in dat diep niet kan zeilen,en halverwege links af naar het Schildmeer wil,zal zijn mast moeten neerhalen,want van de 3 bruggen van het Slochterdiep naar het Schildmeer(Afwateringskanaal),is er één bij,die niet hoger is dan 2,50.De beide anderen zijn 2,75.Welke fatsoenlijk jachteigenaar moet daar dan op die manier naar toe?
Dat wordt dus via het Eemskanaal en De Groeve bij Appingedam.
Doorvaren vanaf het Schildmeer naar delfzijl,kan men zowiezo op zijn buik schrijven,want dan zul je bij Delfzijl door een duiker moeten die onder het Eemskanaal doorloopt.Daar had al lang en breed ook een sluisje kunnen zitten.
Wil men de "hangende keukens" van Appingedam bekijken,zal men een rondvaart moeten maken met de boot die daar is,want met je eigen gaat dat niet.
Laagste brug is 2,15 m.
Dus wat heb je dan aan al die andere hogere en beweegbare bruggen in de vele routes?
Helemaal niks dus als er vaste brug in diezelfde route zit waar je niet onder door kan.
Inderdaad,en zijn heeeeeeeeel veeeeeeeel beweegbare bruggen,maar ook een paar waardeloze bottlenecks in diezelfde vaarwegen.
Groningen een vaarprovincie?
Ja, als je met een "miniduikboot" bent. :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Roelof » 13 Mrt 2017, 16:09

't Ja, het zou in Groningen allemaal nog wel een beetje toegankelijker mogen zijn maar met onze doorvaarthoogte van 2.38 meter kunnen we toch redelijk ver komen.
Heerlijk om door die kleine slootjes te varen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker rustig ook omdat er niet al te veel animo voor is, waarschijnlijk juist veroorzaakt door de geringe doorvaarthoogte.
Ook de diepgang speelt af en toe een rol, er zijn kanaaltjes waar je echt maar stapvoets door kunt omdat je direct mega hekgolven trekt.
We denken er over om in de toekomst misschien iets groters te kopen maar de max doorvaarthoogte van 2.40 meter en weinig diepgang is een eis.

Toch zijn er ook genoeg goed toegankelijke vaarwegen in Groningen en zij er genoeg leuke of mooie plaatsen waar je doorheen komt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor quichot » 13 Mrt 2017, 17:30

Als alle bruggen op een route 3 meter zijn op eentje van 2,40 na, wie heeft er dan zitten slapen toen de bouwvergunning werd verstrekt? Of is het weer de briljante samenwerking tussen rijk, provincie en gemeenten?

Kajoe, Rob, de marifoon is zeker een uitkomst...als er wordt uitgeluisterd. Het doorslagje bij Jutphaas van de Lek naar AR-kanaal staat bijvoorbeeld -uit m'n hoofd- op 87. Ik vroeg een keer op de sluis waarom niemand daarop reageerde: 'daar beginnen we niet aan, dan blijven we aan de gang' en op mijn verbaasde reactie: 'ga maar klagen bij m'n baas'.
Wél wist ik los te peuteren dat alles daar op kanaal 18 staat, maar dat mogen recreanten dan weer niet weten. En dan nog alleen uitluisteren: 'we gaan geen antwoord geven, jullie merken wel als de brug opengaat!' Dat schiet daar dus lekker op, zo'n marifoon! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten