verdenking contactslot terecht?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 07 Mrt 2017, 00:04

Mark, dat is inderdaad mijn startmotor, en net zo brandnieuw!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Amersfow » 07 Mrt 2017, 08:12

Het idee van een extra component, een relais, stond mij ook niet aan, maar de zekerheid dat het starten 100% betrouwbaar is werkt veel geruststellender. Simpele en perfecte oplossing. twijfel niet langer kerel ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 07 Mrt 2017, 10:03

Nee, ik twijfel daar niet aan hoor, ik ben ook erg geholpen met deze oplossing, zeker met Marks heldere montagehandleiding.

Jullie bevestigen mijn vermoeden dat er teveel weerstand zit in de huidige route B+ > startslot > startrelais. Een hulprelais is dus zeker een oplossing, laat dat duidelijk zijn.
Maar wat is volgens jullie een doorslaggevend voordeel van zo'n hulprelais boven oplossing B, namelijk dikkere draden naar een beter startslot/startknop? Dat heb ik nog niet helemaal helder voor ogen.
Als het om het gemak gaat: ik kan met behulp van de bestaande bedrading vrij simpel dikkere draden naar boven trekken, dat is in mijn geval het probleem niet. Maar zijn er nog andere voordelen aan een hulprelais, waar ik niet aan denk?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor aquanaut » 07 Mrt 2017, 11:44

Guido,
Waar de manke in de oplossing met de dikkere bekabeling in zit is het gegeven dat de huidige contactsloten niet bedoeld zijn om de startmotor rechtstreeks te bedienen.
De berekende spanningsval over de genoemde afstand 6 mm² bekabeling bij een stroom van 30A is maar 0,7V dat valt ruim binnen de perken om het startrelais op de juiste manier te bedienen.
Het probleem zit hem dus in het startslot zelf.
Aangezien dat (zo goed als) alle moderne motoren tegenwoordig een hulpstartrelais hebben is het voor de moderne startsloten niet meer nodig om grote stromen te schakelen.
Dat zie je al aan het type aansluitingen welke doorgaans aan de contactsloten zit (schuifstekkertjes)

Door nu met mega zware bekabeling naar een niet capabele schakelaar te gaan werken krijg je de bekende "de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel" situatie.
Het genoemde Hella relais is gebouwd voor het schakelen van de stromen die zo'n startrelais trekt, als je dan ook dit schakelen nog met zo min mogelijk kabelverliezen kunt realiseren krijg je een "sterke ketting".
En voor wat betreft de angst van het extra component... hoe vaak heb je in je meegemaakt dat er een relais kapot is gegaan, in je auto bijvoorbeeld.....
Lampen, mistlampen, achterruitverwarming, claxon, knipperlichten, airco enz. enz. worden allemaal geschakeld door van dit soort relais.
Sterker nog, het gros van de huidige auto's start ook via zo'n relais.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 07 Mrt 2017, 14:14

Mark, ik ben overtuigd, en het is per saldo het minste werk. Het verklaart ook waarom ik daar vroeger met die serieparallelschakelaar geen last van had, want die werkte in feite ook als een hulprelais vlak bij de motor.

Nu alleen nog hopen dat hiermee de hatelijke klikken tot het verleden behoren. Echt testen kan ik het niet, want nogmaals, het overkwam me maar af en toe, maar dan uitgerekend op zéér ongelegen momenten. Ik hield op het laatst de motor maar aan in sluizen, iets waar ik een grondige hekel aan heb.

Jij plaatste een fotootje van zo'n relais. Waar heb je die opgedoken? Kniest heeft er een 'voor het schakelen van hoge stroomsterktes met een lichte schakelaar' van 24v-20A voor €9,50
Is die goed?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor aquanaut » 07 Mrt 2017, 22:06

Niet voor naar de watersport juwelier gaan!
Te duur en/of geen origineel Hella relais maar Italiaanse of Chinese kloon.

Gewoon bij de auto/landbouw mechanisatie/ truck handel vragen naar de Hella 4RA003510091.

Of googlen op dit nummer.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 07 Mrt 2017, 23:37

Tnx!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Mrt 2017, 00:50

http://ledenlight.nl/techniek/relais-24 ... a003510091
Met een beetje geluk,past ie door de brievenbus,en heb je verder weinig porto kosten.
Noordvaarder
 

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2017, 01:17

Volledig eens met het verhaal van Aquanaut.

Bij een goed volle accu wordt het startrelais nog net aangestuurd en bij ietwat minder spanning is het kabelverlies net teveel en doet hij het niet.

Dat probleem herken ik o.a. ivm Vetus M4.17 motoren; met een langere tussenkabel tussen motor en motorpaneel ging de startmotor bij een iets lagere spanning niet aan de gang.
In het schema stond een hulprelais opgetekend maar dat hadden ze weggelaten...
Werven, Vetus dealers en ook Vetus Schiedam in de stress maar het was eenvoudig om even te kijken waar dat relais zat.
Dan kon ik hier en daar spanningen meten. Echter het relais was niet aanwezig.

Een relais van 3 euro is dan de oplossing.

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2017, 09:07

Noordvaarder schreef:http://ledenlight.nl/techniek/relais-24v-4-polig-30amp-4ra003510091
Met een beetje geluk,past ie door de brievenbus,en heb je verder weinig porto kosten.


Helaas, het originele Hella relais past niet door de brievenbus.
De op deze site vermelde prijs past niet bij dit relais!

De verkoopprijs zal zo rond de € 10,00 moeten liggen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten