door aquanaut » 07 Mrt 2017, 11:44
Guido,
Waar de manke in de oplossing met de dikkere bekabeling in zit is het gegeven dat de huidige contactsloten niet bedoeld zijn om de startmotor rechtstreeks te bedienen.
De berekende spanningsval over de genoemde afstand 6 mm² bekabeling bij een stroom van 30A is maar 0,7V dat valt ruim binnen de perken om het startrelais op de juiste manier te bedienen.
Het probleem zit hem dus in het startslot zelf.
Aangezien dat (zo goed als) alle moderne motoren tegenwoordig een hulpstartrelais hebben is het voor de moderne startsloten niet meer nodig om grote stromen te schakelen.
Dat zie je al aan het type aansluitingen welke doorgaans aan de contactsloten zit (schuifstekkertjes)
Door nu met mega zware bekabeling naar een niet capabele schakelaar te gaan werken krijg je de bekende "de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel" situatie.
Het genoemde Hella relais is gebouwd voor het schakelen van de stromen die zo'n startrelais trekt, als je dan ook dit schakelen nog met zo min mogelijk kabelverliezen kunt realiseren krijg je een "sterke ketting".
En voor wat betreft de angst van het extra component... hoe vaak heb je in je meegemaakt dat er een relais kapot is gegaan, in je auto bijvoorbeeld.....
Lampen, mistlampen, achterruitverwarming, claxon, knipperlichten, airco enz. enz. worden allemaal geschakeld door van dit soort relais.
Sterker nog, het gros van de huidige auto's start ook via zo'n relais.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!