verdenking contactslot terecht?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 06 Mrt 2017, 19:45

Vorig jaar heb ik op de DAF 575 een nieuwe 24v starter gemonteerd en de oude mechanische serieparallelschakelaar 12/24v uit het circuit gehaald. De hele startomgeving is nu 24v: wisselstroomgenerator, starter en accubank. Alles nieuw. De beide seriegeschakelde yellowtops van 70 Ah elk zijn nokvol, en krijgen de motor razendsnel rond.

Toch beperkt de starter zich af en toe tot een hardnekkig klikken. Tot hij op enig moment, na een klik of 10 a 15 tot bezinning komt en dan toch maar besluit om het petroleumstel aan te slingeren. Op reis in een sluis wordt ik daar behoorlijk zenuwachtig van als het licht op groen springt.

Wat kan de oorzaak zijn? Een contactlipje in het startslot waardoor de startdraad nét niet voldoende stroom doorlaat om de bendix naar de starterkrans te duwen? Feit is dat de 6mm2 plusdraad naar het slot 26v meet, en de contactdraad die er vandaan komt 0,3v minder. Dus helemaal fris zijn de contacten niet.

Wat is al getest: de starter op de proefbank bij de leverancier functioneert tientallen keren achterelkaar zonder mankeren. De voltmeter die de accuspanning meet zakt van 26v naar 23v zolang ik de sleutel in de startpositie houd en die treiterige klik hoor, dus er gaat wel stroom richting startrelais over de startdraad, ook 6mm2. Deze is, net als de voedingsdraad, 2,5 meter lang, dus de stroom is 5 meter onderweg.
De starter is met zeer korte, vingerdikke kabels verbonden met de accubank, die er pal naast staat. Dezelfde dikke kabel zorgt voor de serieschakeling. De kabelschoenen zijn professioneel aangeperst.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Klaver vier » 06 Mrt 2017, 20:00

Bij onze vorige boot ongeveer het zelfde tientallen keren gewoon goed starten en dan in eens een keer niet,dan een paar tikken op de startmotor en dan starten lopen.
Ik heb toen de startmotor laten reviseren en daarna altijd starten.
Het wil niet zeggen dat het dit bij jou ook is.
Vaak is zo'n startmotor van binnen ook sterk vervuild,goed reinigen wil vaak al heel veel schelen.
Succes er mee Gido
Het is natuurlijk wel vreemd dat hij het op de testbank wel goed doet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Marie Christina » 06 Mrt 2017, 20:31

Precies hetzelfde gehad.
Ook gelijk te moeilijk gaan denken met accu's, startmotoren....
En maar kosten maken.
en maar niet in orde krijgen.

Wat bleek een uit radeloosheid ingeschakelde monteur uiteindelijk te vinden?
Beetje contactspray door het slot en de ring waarmee hij vast zit in het dasboard even extra aangedraaid.
Klaar.
Ik kon de sleutel uiteraard wel indrukken en omdraaien, maar om de motor echt te starten lukte het soms niet om de sleutel ver genoeg naar rechts te draaien om de motor te starten.
Dan draaide het slot mee en lukte het niet.
Soms wel soms niet.
Ga daar maar eens naar zoeken.....
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Roelof » 06 Mrt 2017, 22:09

Leuk hé, het soort "spook storing" dat zich maar een enkele keer voordoet en daarna alles weer goed lijkt.....
Totdat ..... vaak op het meest ongelegen moment de storing zich weer meld. :twisted:

Wij hebben afgelopen zomer hetzelfde gehad en omdat ik na de eerste keer geen aanwijsbare oorzaak vond, dus niet meer wild / onbereikbaar overnachten.
1e keer alle zekeringen en aansluitingen gecontroleerd, eigenlijk niks gevonden maar de motor deed het weer nadat ik bij de accu(s) overal aan getrokken had.
2e keer 5 dagen later) direct bij de accu's gekeken en de boutjes van de accuklemmen nagetrokken (had ik natuurlijk direct moeten doen :oops: )
Er was 1 boutje welke los zat hoewel de klem toch wel vast op de pool zat. Deze gedemonteerd en er bleek aardig wat corrosie tussen de accupool en de klem te zitten.

Heb van alle accu's de polen en klemmen gecontroleerd en opnieuw vastgezet.
Heb natuurlijk geen idee of dit nu echt de oorzaak is geweest maar sindsdien start de motor weer bij de eerste druk op de knop.
Dit betekend niet dat ik het vergeten ben, denk er iedere keer aan als ik de motor stop in een sluis of erg lang moet wachten.

In dat opzicht:
Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.
Dat geld ook na de startweigering van onze motor.

Suc6 met zoeken,
Hoop dat je een echt aanwijsbare oorzaak vind.

Groet
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Amersfow » 06 Mrt 2017, 22:15

Ik had precies hetzelfde. Toen het starten via een relais vlak bij de startmotor aangesloten, daarna het probleem nooit meer gehad, dus aantoonbaar dat de 2x2 meter 6mm2 draad toch te weinig prik had om het startrelais van zijn plaats te brengen. Ik kan het aanbevelen. 3 euro oplossing.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor aquanaut » 06 Mrt 2017, 22:34

Guido,

Wat Wouter hierboven aangeeft....

Ik zou een hulp startrelaisje inbouwen.
Paar euro en je bent van een hoop elende af.
Dit Hella relais bouw je in vlak bij de startmotor en laat je het startrelais bedienen.
Dit hulp relais bedien je dan weer met je contact slot.

De startmotor trekt een te grote stroom om op een grotere afstand te kunnen schakelen (zonder met krankzinnig dikke kabels te werken).
Daarom passen we een startrelais toe.
Dit startrelais heeft bij een aantal startmotoren nog een mechanische functie, het in de starterkrans schuiven van het startronsel.
Echte dit relais trekt zelf ook weer een flinke stroom, 20-30A is een beetje fors startrelais niet vreemd.
Wat er gebeurt zodra je het contactslot (met waarschijnlijk zelf al een weerstand) bedient trekt het relais niet volledig aan en maakt zo geen hoofdstroomverbinding.
Hiervoor moet het anker van het relais namelijk tegen een veerdruk in volledig tot zijn eind "slaan".
Om deze relais stroom te beheersen pak je een klein Hella relais:
Afbeelding

Je kent ze wel.
Deze zet je parallel aan je hoofdstart relais, zo hoef je niet veel extra bekabeling te trekken en werkt het altijd.
Dus,
Afbeelding

Als dit je startmotor is:
Van de dikke plus op de startmotor een 6mm² naar contact 30
Van contact 87 een 6mm² naar het centrale boutje op de startmotor
De draad die hier zit verplaats je naar 85 op het relais.
Tot slot een 2,5mm² van 86 naar de dikke min op de startmotor.

suc6

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 06 Mrt 2017, 23:27

René, starter is brandnieuw, en dus ook brandschoon zoals op de testbank bleek. Kan in dit geval de oorzaak niet zijn.

Menno, de hatelijke klik verraadt dat er weldegelijk sprake is van contact, dus de sleutel draait voldoende rond om dat contact tot stand te brengen.

Roelof, het lage fruit was in mijn geval het nalopen van alle aansluitingen, en die zijn boven iedere verdenking verheven. Ik onderschrijf het effect van geschaad vertrouwen. Dat is in the middle of nowhere heel vervelend, al krijg ik hem altijd wel weer aan de praat.

Wouter, Mark, jullie bevestigen mijn vermoeden dat het startrelais meer prik nodig heeft dan door het startslot loopt, en adviseren een relais om het startrelais aan te sturen. Maar past dat volgens jullie bij het feit dat de starter het meestal gewoon wél doet? Bijvoorbeeld dat het nét tegen een kritische grens aanzit?
En ik ben een beetje huiverig voor wéér een schakelaar erbij die stuk kan. Is het probleem ook niet te ondervangen met domweg zwaardere draden van en naar een (nieuw) contactslot, of desnoods naar een rock solid startknop?

Hoe dan ook, nu al erkentelijk voor ieders inbreng.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor Marie Christina » 06 Mrt 2017, 23:39

Die klik had ik ook wel, Guido.
Dus wel genoeg stroom op de startmotor te laten "schieten" maar niet om de motor te laten draaien.
Net als een schakelaar in het snoer van een lamp die je halverwege houdt.
Dan gaat de lamp knipperen maar niet helemaal aan.

Beetje contactspray en een moertje aandraaien.
Best kans dat dit het probleem niet oplost.
En dat er inderdaad een relais tussen moet.
Maar het is maar 10 minuutjes werk.
Bleek het het euvel niet te zijn: geen energie tijd en geld verspild.
Bleek het het wel te zijn: klaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 06 Mrt 2017, 23:43

Zo is het Menno! Ik ga het dan ook zeker proberen. Het enige wat overblijft is een beetje onzekerheid, omdat de starter het dus meestal wél gewoon doet. Alleen de tijd kan me leren of dit straks definitief over is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verdenking contactslot terecht?

Berichtdoor quichot » 07 Mrt 2017, 00:01

Marie Christina schreef:Die klik had ik ook wel

Zitten we ineens in Boer Zoekt Vrouw? :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten