schakelaar start op 8 volt??

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor Amersfow » 27 Feb 2017, 08:32

Dag, mijn accus zijn tjokvol. Als ik de mainswitch (accuschakelaat) aanzet, na dagje uit, gebeurt het steeds regelmatiger dat de voltmeter op 8V staat, en de omvormer in alarm. Na een paar seconden schiet hij ineens door naar de 13V. Enig idee wat dat kan zijn? Ik denk de accuschakelaar, maar het duurt te kort om op de pennen te meten. Maar waarom 8V en niet gewoon niks of alles?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor Johan1959 » 27 Feb 2017, 09:08

Hallo!
Ik ken ook dit "probleempje". Als mijn batterijen echt vol zijn gaat mijn omvormer in alarm. `Geeft geluid weer en op basis daarvan kan je bepalen wat er gaande is (zie handleiding omvormer). Het probleem dat jij hebt lijkt vreemd maar is een beveiligingsreactie van de omvormer en doet op zich geen afbreuk aan de goede werking van de elektrische installatie.
Bij sommige omvormers kan het bij overvolle batterijen gebeuren dat hij niet werkt. Gewoon even stroom op 12V gebruiken (ingangsspanning van batterijen naar omvormer gaat dan verminderen) en probleem is opgelost.
Johan1959
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 10:05
Woonplaats: België - Liedekerke
ligplaats: Denderleeuw
info:

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor aquanaut » 27 Feb 2017, 16:59

Wouter, wat voor accuschakelaar gebruik je?
Imitatie Hella toevallig? met zo'n rode sleutel....

Foto tje van de achterzijde van de schakelaar toevallig?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor Amersfow » 28 Feb 2017, 08:20

Dit is de schakelaar; https://goo.gl/photos/bj2QCaoYz7HLRpoB7 Zal een betere nemen. Zit er een elco in om met spanning te kunnen schakelen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor aquanaut » 28 Feb 2017, 13:39

Wouter,

Het gedrag wat je ziet kan meerdere oorzaken hebben, één daarvan is een slecht functionerende hoofdschakelaar.
Een andere oorzaak, is bijvoorbeeld een slecht contact in de voedingsvoorziening.

Ook kan het zo zijn dat er diverse verbruikers aan boord gelijktijdig inschakelen bij het aanzetten van de schakelaar die de accu zodanig belasten dat de spanning daadwerkelijk wegzakt.
Dit kan ook een slechte accu verraden.
Dit laatste moet je direct op de accu kunnen meten.

Voltmeter in hand en aan het meten, meter rechtstreeks op de accu plaatsen en kijken wat hier gebeurt bij het inschakelen van de hoofdschakelaar.
En zo via de kabel naar de hoofdschakelaar verder meten.

Suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2017, 02:58

Als de directe klemspanning naar 8 volt zakt door inschakelbelasting is er wel heel wat aan de hand...

Ik gok op een overgangsweerstand.
Vaak zit dat in een dergelijke accuschakelaar, dat zijn geen toppers en daarbij ben ik tegen een systeem met dergelijke 'keuze schakelaars'.
(ik ga er vanuit dat de schakelaar die op de foto niet goed te zien is een keuzeschakelaar is?)

Dit zijn systemen met de eigenschap van: "waarom zou ik het niet ingewikkeld maken..".
Allemaal dikke kabels naar en van zo'n ding.
Negens voor nodig, storingsgevoelig en je moet er ook bij nadenken.

Behalve de zeer matige schakelaar kunnen de kabels en aansluitingen ook voor overgangsweerstanden zorgen.

Waarom steeds 8 Volt?
Kennelijk schakel je een mogelijk kleine belasting in bij aanschakelen en zakt daardoor de spanning naar die 8V.
Zet maar voor het inschakelen wat meer gebruikers aan dan kan er zomaar een lagere, of (bijna) meteen de juiste spanning verschijnen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor Amersfow » 03 Mrt 2017, 08:44

Het fenomeen doet zich te kort voor om te gaan meten. Ik zet m aan, hoor de piep van de omvormer, de gasdetectors hebben zelfs te weinig stroom om de test te doen, V-meter staat op 8 (de laagste stand) en na een paar seconden springt hij naar 13v. Ik gebruik de keuzeschakelaar als hoofdschakelaar (en heb secret een 2e accu achter stand 2 staan, als een huurder de hele accu leegtrekt kan ik 'm remote vertellen dat er achter 2 nog 200 amp staat :D

Contactspray in de schakelaar of m vervangen zal het dan wel fixen denk ik. In principe staat de schakelaar het hele seizoen op 1.

De 1e twee jaar ben ik bezig met het opkuisen van het interieur, volgend jaar wellicht de electra opnieuw gaan doen. Heb nu alleen alles achter automatisch zekeringen gemaakt en de spagetti nog niet aangepakt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor aquanaut » 03 Mrt 2017, 12:22

Doet hetzelfde gedrag zich voor als je de "secret" spanningsbron selecteert?
Niet met contactspray gaan kloten!

Meten!
En dat het te kort is om te meten is onzin.
Zet je multimeter op de accupolen, waarschijnlijk meet je nu een spanning bij de 12V in de buurt.
Schakel de hoofdschakelaar in en kijk die ene seconde waar de spanning op de accu naar terugzakt.

Waar haalt die omvormer zijn voeding vandaan, rechtstreeks van de accu of ergens uit het dashboard waar ook die voltmeter aangesloten zit?
Als je de inschakeling hebt gedaan, de boel uitzet, en direct weer aan, zie je dan het zelfde gebeuren?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor Amersfow » 04 Mrt 2017, 10:46

Ok, heb net 6x geschakeld met mm op de accu. Doet het elke keer direct :( Steeds 12,8V op de accu. Schakelen naar accu 2 gaat altijd direct goed.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schakelaar start op 8 volt??

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2017, 03:07

Bij overgangsweerstanden in schakelaars wordt het gedrag vaak steeds iets beter als je de schakelaar vaker bedient.

Een advies om te meten is prima maar als je niet weet wat en waar je moet meten houdt het op en moet je er helaas een mens met de benodigde vakkennis bij halen.

Overigens is een eenvoudige digitale multimeter leuk maar snelle veranderingen zijn slecht waarneembaar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten