afkoppelen accu's bij lasklussen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

afkoppelen accu's bij lasklussen

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2017, 11:09

Bij laswerk aan het casco koppel je de accu's af om te voorkomen dat er schade ontstaat aan regelaars, dynamo's en aangesloten randapparatuur.
Kun je bij gebruik van zonnepanelen gewoon de accuklemmen loshalen, of moet je dan eerst de panelen van de regelaar afkoppelen?
Bij twijfel niet inhalen, dat snap ik, maar ik vroeg me dit gewoon af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afkoppelen accu's bij lasklussen

Berichtdoor aquanaut » 23 Feb 2017, 14:07

Guido,

Bij het afkoppelen maakt het niet zo veel uit.
Bij het weer aansluiten wel, eerst de accu aansluiten, wachten tot de regelaar is opgestart en dan de panelen erop.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: afkoppelen accu's bij lasklussen

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2017, 14:19

In dat geval kun je dus net zo goed de panelen vast afkoppelen van de regelaar vóór je de klemmen losgooit.
Het ging mij erom dat als een lasser aan de gang gaat op de werf als je er zelf niet bijbent, dat hij misschien wel de accuklemmen losgooit, maar de zonnepanelen over het hoofd ziet. Maar dat is dus geen ramp.

Gisteren trouwens net de nieuwe 100V30A regelaar plus 4e paneel geïnstalleerd. Uiteraard eerst de regelaar aangesloten op de accu, daarna de (afgedekte) panelen op de regelaar, en toen pas het afdekzeil van de panelen gehaald.
Het oude kleine regelaartje had twee ledjes: een groene ter bevestiging van aansluiting op de accu, en een gele die met knipperintervallen aangaf welk laadstadium actief was. Op de nieuwe brandt maar één blauw ledje, dat om de zoveel seconden knippert na aansluiting accu, en permanent brandt bij een van de cyclusindicatoren als de panelen zijn aangesloten. Dat klopt toch hè?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afkoppelen accu's bij lasklussen

Berichtdoor Klaver vier » 23 Feb 2017, 15:08

Guido het probleem zit niet in het afkoppelen,maar wel als hij ze ook weer aansluit want dan staan immers de panelen nog aangesloten.
Dus de panelen afkoppelen en pas weer aansluiten als de accu's weer aangesloten zijn.
Ik heb toevallig vorige week vier panelen aangesloten en ben er zeer tevreden over,als het weer het toelaat maak ik er zaterdag een batterij monitor op
Ik heb op de regelaar trouwens wel twee ledjes een groene voor als de accu's aangesloten staan en een geel of oranje om de laadtoestand te kunnen zien,ik moet nog even uitpuzzelen hoe dat aangeven precies gaat,maar als ik straks de batterij monitor er op heb kijk ik toch nooit meer op die ledjes.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: afkoppelen accu's bij lasklussen

Berichtdoor aquanaut » 23 Feb 2017, 21:41

quichot schreef: Op de nieuwe brandt maar één blauw ledje, dat om de zoveel seconden knippert na aansluiting accu, en permanent brandt bij een van de cyclusindicatoren als de panelen zijn aangesloten. Dat klopt toch hè?


Ja, als er niet genoeg PV vermogen is om het laden te starten knippert de blauwe bulk led met een 3 seconden interval.
Zodra 1 van de status leds permanent branden is de regelaar daadwerkelijk aan het laden in het getoonde stadium

@René:
Puzzelen is niet nodig, bij jouw regelaar zal de groene lamp altijd branden of knipperen.
De gele led geeft de laadstatus aan, snel knipperen is bulk, langzaam knipperen is absorption en zodra de gele led brand is de accu vol en zit de lader in de float fase.

Victron heeft hiervoor ook een handige app voor IOS en Android: Victron Toolkit

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: afkoppelen accu's bij lasklussen

Berichtdoor Klaver vier » 23 Feb 2017, 22:16

Bedankt voor de tip van de App Aquanaut
Gr René ( Klaver vier )
Alleen jammer dat het niet mijn taal is,ik ben namelijk Nederlander
Klaver vier
 


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten