Hoge boetes verkeerde antifouling

algemene discussies

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor quichot » 12 Feb 2017, 09:35

Bij schepen onder buitenlandse vlag wordt de regelgeving betreffende onderhoud van het land van herkomst gerespecteerd. Omgekeerd geldt dat in het buitenland ook voor schepen onder Nederlandse vlag.
Schepen uit landen waar het gebruik is toegestaan mogen dus met foute AF Nederlandse havens aanlopen, en hier voor onbepaalde tijd verblijven.
Daar zijn internationale afspraken over gemaakt, en wordt er dus volgens mij niet gemeten met twee maten.
Verder weet ik niet zeker of je kunt worden beboet voor eenmaal aangebrachte foute AF. Volgens mij is alleen het verhandelen en verwerken strafbaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor Marie Christina » 12 Feb 2017, 10:21

Niet in elk land kan je zomaar het land in met een zeeschip.
Als je meer dan zoveel maanden niet in Australische wateren bent geweest moet je eerst het dok in.
Men zegt, en dat is ook wel zo, om "invasive species" tegen te houden.
(De wolhandkrab in \nl is een bekend voorbeeld.)
Vaak wordt dan gelijk de anti fouling vervangen omdat die van een type is die in Australische wateren niet toegestaan is..
Met een beetje pech wordt het vervangen door het type dat (bijv) in de USA weer niet toegestaan is.
Dan kan je eerst daar weer gaan dokken.
Etc.
Dat is lekker verdienen aan al die internationale regels.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor Roelof » 12 Feb 2017, 10:41

Internationale afspraken klopt binnen Europa, zelfde als bv op de weg een auto met NL apk hoeft in Duitsland niet nogmaals een TUV keuring te ondergaan.
Er zijn genoeg NL vlag schepen bij en voor zover ik weet zijn nieuwbouw schepen in Nederland tijdnens de bouw altijd NL vlag.
Het verhandelen lijkt mij niet strafbaar, internet staat er tenslotte vol mee, ook voor particlieren.
Afgezien dat AF een rotgoedje is voor de gezondheid én dus ook voor het miljeu :idea: mag het dacht ik gewoon verwerkt worden.

Mijn (persoonlijke) conclusie:
"Verkeerde" anti fouling mag ver- / ingekocht mach worden, Aangebracht worden, Maar indien het een particulier betreft mag hij z'n bootje niet meer tewater laten.

Toch wel vreemd eigenlijk ......... :? :? :?

Groet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor quichot » 12 Feb 2017, 14:57

Dat internetverhaal duidt eerder op het omgekeerde. Kennelijk laten de handhavers particulieren juist met rust. Werven mogen het niet meer toepassen. Ik weet niet of er afspraken bestaan over voorraden die ingekocht zijn toen het nog mocht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor Marie Christina » 12 Feb 2017, 15:12

Roelof schreef:Mijn (persoonlijke) conclusie:
"Verkeerde" anti fouling mag ver- / ingekocht mach worden, Aangebracht worden, Maar indien het een particulier betreft mag hij z'n bootje niet meer tewater laten.

Toch wel vreemd eigenlijk ......... :? :? :?

Groet

Dat lijkt in eerste instantie vreemd.
Maar wat is het doel van de wetgever?
Dat er geen / minder giftige stoffen in het water komen.
Jij kan de meest gore troep op je bootje smeren.
Zolang het bootje niet in het water komt, komt de troep niet in het water.

Zo mag je in Nederland best een FM zender kopen en in huis hebben (zo'n piratenbakkie).
Je mag er alleen niet mee zenden.
Lijkt net zo krom, maar de wetgever wil geen ethervervuiling (en wil verdienen aan de etherlicenties, dat ook) en bereikt dat op deze manier.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor Roelof » 12 Feb 2017, 18:11

Idd, Marie Christina, zo wordt regelgeveing richting de inviduele burger opgezet.
Maar je zult de overheden niet van een éénduidend standpunt kunnen beschuldigen.

Zodra antifouling uit de particuliere sfeer wordt gehaald schijnen andere regels te bestaan of wordt hardnekkig de andere kant opgekeken.
Denk niet dat het leven onder water anders reageerd zodra dit spul van zeeschepen en luxe jachten afkomt?
Deze liggen toch een aanzienelijke periode voor de kant.
Er is er ook 1 in het Winschoterdiep die er al een aantal jaar ligt en die staat toch ook echt in de AF.....

Begrijp mij niet verkeerd, ik smeer deze AF zelf ook en ben geen miljeufreak oid.
Blijf me alleen verbazen over de willekeur waarop regels en wetten worden verzonnen en toegepast.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Feb 2017, 20:45

[quote="R.C.Grootveld
Verder bestempel ik mensen die geen vertrouwen meer hebben in onze parlementaire democratie resp. de rechtstaat (trias politica) als een grotere bedreiging van die zelfde democratie/rechtstaat, dan alle vluchtelingen, criminelen, buitenlanders etc. bij elkaar.quote]

Rob, hoewel ik denk dat je het zeker niet zo bedoeld ben ik van mening dat je de door jou benoemde drie categorieën op deze wijze niet in een adem kunt noemen! Ze belanden daarmee wel op een hoop!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten