door vuuren1 » 09 Feb 2017, 02:29
Wolf bedoelt dat als er altijd statische druk vanaf een bovengelegen tank is dat er dieselolie via de brandstof plunjers doorlekt naar het motorcarter.
Dat verdunt de smeerolie.
5% dieselolie in smeerolie verdunt de smeerolie met 50% en dat is niet zo best.
Nu is het zo dat dat bij een goede motor (en met name een goede brandstofpomp) die lekkage zeer (en dan ook zéér) minimaal is.
En wel zodanig minimaal dat ik mij er (gemiddeld gezien) geen zorgen over maak.
Immers, in allerlei andere configuraties zou er dan ook afloop zijn waardoor de motor bijvoorbeeld moeilijk zou kunnen starten.
Een hoger gelegen tank maakt alles wel erg eenvoudig en vraagt geen opvoerpompjes die mogelijk ook storing kunnen geven.
Een eenvoudig kogelkraantje er tussen sluit het doorlek probleem naar het carter ook uit.
Als we het kogelkraantje uitputtend gaan analyseren kan het zomaar zijn dat die ook iets doorlaat.
In het voorjaar motorolie verversen is altijd een goed idee en dan wordt de motor weer in bedrijf genomen.
Dan is er meteen geen sprake meer van smeerolie-verdunning en kan je zonder zorgen op pad.
En als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe pet..
Groet, Hans van Vuuren