henkvd schreef:Laat ik het anders brengen, in de scheepvaart is het sinds een jaar of 16 een verplichting om de radioinstallatie te voeden dmv een failsafe concept, dat houd in, onder normale omstandigheden draaien de installaties op het scheepsnet, en bij een storing daarin in op de radio noodaccu's, tot zover prima, echter de levensduur van deze accu sets is dramatisch afgenomen sinds er geen verbruik meer is uit deze accu sets, meestal zijn ze binnen 4 jaar rijp voor vervanging oorzaak er wordt nooit eens lekker ontladen, deze accu's krijgen als de lader aanslaat voor een paar minuten een beetje laadstroom en vervolgens alleen maar druppelladen, dat werkt dus bewezen totaal niet, wel goed voor de accu leverancier.
Een lange accu levensduur wordt verkregen door, regelmatig een nette laad ontlaad cycli.
De levensduur neemt dramatisch af bij te ver ontladen en overladen.
Een geladen accu moet zonder problemen een halfjaar los gekoppeld in orde blijven anders was deze al niet goed bij weg zetten.
Vreemd, ik heb nog nooit gehoord dat de accu's van onze no-breaks om de paar jaar vervangen worden, en die worden ook met druppelladers (of de moderne variant ervan) bijgehouden.
Om over die van het noodaggegraat (van het formaat wat de meeste van onze schepen zou doen zinken als je hem op dek zet) maar te zwijgen..