door varg » 31 Dec 2016, 13:58
Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen. In de praktijk bemerk ik geen nadelen, maar ik heb een relatief kort schip en de accuset staat al bijna in het midden. De kabels zijn afgezekerd met een 250Amp zekering. Ik heb gekozen voor een wat kleinere set die ik wat langer kan laten draaien (Rheinstrom), maar ook de Vetus mag 4 minuten achter elkaar werken! Voor de Max wordt 3 minuten aangegeven en die heeft weer een automatische omschakel-vertraging, handig als je je boot uitleent of verhuurt. Ik geloof overigens niet dat ik ooit langer dan dertig seconden op de knop heb gedrukt (probeer maar eens, een halve minuut is ontzettend lang). Minder herrie, minder kosten en makkelijker manoeuvreren. Hoe vaak hoor je niet de herhaalde korte uitbarstingen van een grote boegschroef met bij iedere start een grote aanloopstroom! In de praktijk manoeuvreert het prettiger als je wat langer op je knopje kan blijven drukken.
Buislengte langer dan 2x de diameter geeft extra verlies zeggen de deskundigen. Meer naar voren geeft extra reactiekracht, maar dat was al duidelijk. kosten: ong €10,-/meter voor 95 kwadraat (powerreel.nl). In mijn geval een €120,-. Wel een uiterst eenvoudige installatie (geen extra accu, geen laadkabel met bijbehorende zekering(en). Gebruik altijd professioneel aangeperste en goed passende kabelogen!
Gr. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer