Voorbeeld schema electra?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Voorbeeld schema electra?

Berichtdoor Ti Sento » 24 Jan 2017, 15:26

Donderdag heb ik een gesprek bij de werf inzake de electra op mijn boot.

Huidige situatie:
2x loodaccu van 230 ah, worden vervangen door 2x 180Ah semi track accu, geschakeld. Daarnaast ligt in de punt een boegschroefaccu en bij de motor een startacc. (grootte weet ik zo niet, maar wel van afgelopen jaar nieuw)
Achter de walaansluiting ligt een Ctek 25000 lader. Verder een kleine omvormer voor de tv e.d.
Bij de keuring (HISWA) in november bleek dat de motor de startaccu laadt, maar de andere accu's niet. Ik weet niet of de Cyrix die gemonteerd is juist het werkt goed doet of niet? Er liggen 2x 100W zonnepanelen op het dak met een MPPT M5 meter die de boordaccu's laden denk ik.
De werf geeft aan dat de electra wat " ondoorzichtig" is, maar adviseert in elk geval een Agrofet 100-3 te plaatsen. Op uurbasis wil men e.e.a. wel bekijken.

Het duizelt me nogal. Multiplus, Phoemnix, aparte acculader of gewoon de huidige Ctek houden. Omvormer apart? De cyrix houden en de Agrofet laten zitten? Etc.

Wat ik me afvroeg of er niet een simpel, doch doeltreffend voorbeeld beschikbaar is voor de inrichting? Er zijn hier toch velen die ook een boot hebben van zo'n 10,5 meter met twee zonnepaneeltjes?
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Voorbeeld schema electra?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Jan 2017, 17:25

Ik ga wel een beetje met die werf mee .... zoals je het schrijft komt het inderdaad wel wat ondoorzichtig over.

Nieuwe accu's "geschakeld" ...
Wat bedoel je daarmee? Dat je ze met zo'n :twisted: 0-1-2-B draaischakelaar wel of niet aan elkaar kunt koppelen? Die dingen zouden verboden moeten worden.

Aparte accu voor de boegschroef
Op een schip van 10m bestempel ik dat als overkill, als je je boegschroef gebruikt; loopt je motor ook en dan levert je motorgenerator pakweg de helft van de benodigde stroom.
De rest haal je gewoon uit je startaccu.

Mijn advies:
Keep it simpel met zo min mogelijk schakel (en daarmee fout) mogelijkheden
Ik heb inderdaad ook een boot van een meter of 10, zij het zonder zonnepanelen maar met een e-installatie waar ik niet bij na hoef te denken.

Er zijn zat schema's in omloop, punt is, dat dat vaak principeschema's zijn en het echte schema is vaak iets complexer.

Maar algemeen is mijn stelling: Hoe minder kasten, schakelaars of wat voor componenten dan ook, hoe beter.

Nadeel: Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Voorbeeld schema electra?

Berichtdoor aquanaut » 30 Jan 2017, 11:42

Mark,

Ik zou de vraag om willen draaien, en hoewel dat misschien zonder verdere gebruikservaring van het schip moeilijk te beantwoorden is, kun je je op basis van je ervaring met huurschepen een beeld vormen.
De vraag is simpel, wat wil je allemaal aan boord kunnen doen?

De mate van comfort aan boord van een schip verschilt van gebruiker tot gebruiker.
Zaken als een Senseo, computers, opladen van Ipad of ander tablet, TV DVD en degelijk zijn steeds meer gemeengoed aan het worden.

Ben je tevreden met het huidige comfort kun je wellicht door het (laten) aansluiten van de losliggende delen de installatie netjes maken.
Wil je meer, dan is de vraag hoeveel meer.
Je kunt het beste een staatje voor jezelf opmaken wat je allemaal wilt laten werken en hoelang dat moet blijven werken zonder walstroom en of te varen.
Pas als je dat helder hebt kun je een schema opstellen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten