Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

algemene discussies

Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor Thiemen » 24 Jan 2017, 21:44

Wat ik mijn regelmatig afvraag bij een schip met een gesloten kajuit.
Wanneer je na verloop van tijd over wil gaan tot de aanschaf van een nieuwe motor.
Hoe wordt zo'n nieuwe motor dan geplaatst?
Is dit altijd mogelijk via 1 van de ramen, of moet er dan altijd snij en laswerk plaatsvinden?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor varg » 24 Jan 2017, 21:52

Is de motor groter dan de deur?
Meestal manipuleren ze een motor wel door de deur. Binnen zul je een soort bok moeten plaatsen om de motor over te nemen.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor jaaphaas » 24 Jan 2017, 21:53

Meestal gaat de motor door een bestaande zijdeur/ raam, desnoods enkele delen vd nieuwe motor tijdelijk gedemonteerd om hem smaller te maken.
past dit niet dan moet er gewoon een gat gemaakt worden, net zo makkelijk.

op youtube zie je wel eens filmpjes over motor vervanging en daar zie je hoe ze het doen.

gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor varg » 24 Jan 2017, 22:12

of zo: Afbeelding
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor Thiemen » 24 Jan 2017, 22:20

Dank voor jullie reacties, snel weer een en ander geleerd.
Grappig om te zien dat het eigenlijk niet uit maakt, zijkant, bovenkant, onderkant...
Maar bij voorkeur dus door de deur of een groot raam indien mogelijk
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor Molenkruiser » 24 Jan 2017, 22:22

Wauw, cool die foto!!
Hebben jullie van die motorwissel nog meer foto's?

Gr,
Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor broekie » 25 Jan 2017, 08:39

Wij hebben daar speciaal een schuifdak voor.
De 2e hands motor die de casco bouwer erin had geplaatst is er door de afbouwer uitgehaald en vervangen voor een nieuwe.
Die heeft toen gelijk een mooi schuifdak gemaakt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor Roelof » 25 Jan 2017, 11:37

Op de foto een aardige opening in het vlak om de motor naar binnen te krijgen.
De haakse / scherpe hoeken en (zoals het lijkt) heel dicht tegen (geklonken) spanten nodigen uit tot scheurvorming na het dichtlassen en moeilijkheden tijdens het lassen.

Scherpe hoeken altijd vermijden door een radius te maken, op deze afmeting is een radius va 150 mm makkelijk toe te passen.
Lasnaden ook altijd minimaal 50 mm vanaf een spant houden ivm las krimp / spanning.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Nieuwe motor bij een schip met een gesloten kajuit

Berichtdoor varg » 25 Jan 2017, 23:16

Dank je voor het advies Roelof. Helaas heb ik niets met het jacht in kwestie ;)
Foto gevonden op internet. Betreft een Sealord, ooit gebouwd op de Kaag en gerefit door AVL Yachting. De koelwaterslang zit ook tamelijk geknikt op de foto.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten