Accu bij laden noodzakelijk?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor Ti Sento » 23 Jan 2017, 13:42

@Aquanaut

Waarom pb. Deze vraag is nou net een vraag die mij ook enorm interesseert. Ook ik heb 2x 100 w zonnepanelen die straks de boordaccus bijladen. Advies overal is regelmatig de accu's vol te laden. Bij bijhouden in de winter door de panelen zal dat dan niet gebeuren.

Wil je je visie delen?
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor hemmes » 23 Jan 2017, 13:57

Ja ik had het antwoord ook willen weten een maat van mij heeft agm accu's en die worden ook bijgehouden dmv zonnepanelen dus ik had gezegd dat die deze moest loskoppelen Door het antwoord van de victron expert toch heel benieuwd hoor vgr
hemmes
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 23:43
ligplaats:
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor elrenegado » 24 Jan 2017, 10:09

Mijn zonnepanelen zitten vol continu aangesloten op mijn huishoudset, 2x 220 Victron AGM accu's
Er zit een victron MPPT regelaar tussen.

Ook heb ik een multiplus, maar die staat gewoon uit, tenzij ik eens op de boot ben en 220v nodig heb.
En als dat kleine klusjes zijn, dan sluit ik de walstroom niet eens aan.
Ook al zet ik hem aan dan doet ie niks omdat de panelen voldoende leveren.
Accus zijn vrij rap weer vol doordat de panelen in serie staan en dus ook laden met minder licht.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jan 2017, 02:04

Er gaan vele meningen over accuonderhoud rond maar alle goede accu's (ook goedkopere soorten) kunnen gewoon een half jaar zonder lading en dan start een dieselmotor er probleemloos op.

Alsmaar een beetje laden is niet altijd goed, een accu wordt een beetje lui van kleine stroompjes.
Daarbij komt dat voor een accu in de papieren (per soort en type) wordt opgegeven hoeveel laad- en ontlaad momenten ze mee gaan.

Én waarom zou je willen opladen als het niet hoeft?
Ik zou niks doen (ook geen zonnepanelen, of het moet een heel kleintje zijn).

Nogmaals: mijn ervaringen zijn dat een goedkope lood zuur accu (met dopjes) prima (aan het begin opgeladen) los kunnen worden weggezet.
10-12 jaar levensduur (mits je de accuset niet sloopt door het te ver te ontladen....).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor broekie » 27 Jan 2017, 07:19

Dat is duidelijk, mijn accu s staan nu zonder lader op 100%. Twee keer AGM 220 Ah en een normale lood/zuur van 120 Ah voor starten.
Misschien dat er nu af en toe een procentje afgaat maar ik hoef niet te laden in de winter met alle verbruikers uit.

Mijn tweede opmerking ging over het feit dat als je de accu's actief gebruikt, het goed is dat je regelmatig met een lader de sulfaatlaag afbreekt door met hogere spanning te laden voor een korte periode. Goede laders doen dat. Ik ben dat recent aan de weet gekomen.
Zou je nu via panelen en de motor alleen maar de accu s steeds vol maken, en nooit een acculader gebruiken, mis je deze fase en gaan de accu s korter mee.
Dus mijn gedachte waren, zijn zonnepanelen dus wel een juiste vorm van accu laden als je nooit via de walstroom hoeft te laden?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Jan 2017, 13:04

vuuren1 schreef:Er gaan vele meningen over accuonderhoud rond maar alle goede accu's (ook goedkopere soorten) kunnen gewoon een half jaar zonder lading en dan start een dieselmotor er probleemloos op.

Alsmaar een beetje laden is niet altijd goed, een accu wordt een beetje lui van kleine stroompjes.
Daarbij komt dat voor een accu in de papieren (per soort en type) wordt opgegeven hoeveel laad- en ontlaad momenten ze mee gaan.

Én waarom zou je willen opladen als het niet hoeft?
Ik zou niks doen (ook geen zonnepanelen, of het moet een heel kleintje zijn).

Nogmaals: mijn ervaringen zijn dat een goedkope lood zuur accu (met dopjes) prima (aan het begin opgeladen) los kunnen worden weggezet.
10-12 jaar levensduur (mits je de accuset niet sloopt door het te ver te ontladen....).


Dit begrijp ik even niet: als een accu lui wordt van kleine stroompjes betekent dat dan ook dat permanent laden met een zelfdenkende druppellader niet verstandig is? Waarom worden die dingen dan verkocht?

En waarom dan juist een klein zonnepaneeltje? Je zou toch denken dat hoe kleiner het paneel, hoe kleiner ook de laadstroom is? Ik lees hier een tegenstrijdigheid in.

Graag nadere verduidelijking.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor henkvd » 28 Jan 2017, 14:31

Laat ik het anders brengen, in de scheepvaart is het sinds een jaar of 16 een verplichting om de radioinstallatie te voeden dmv een failsafe concept, dat houd in, onder normale omstandigheden draaien de installaties op het scheepsnet, en bij een storing daarin in op de radio noodaccu's, tot zover prima, echter de levensduur van deze accu sets is dramatisch afgenomen sinds er geen verbruik meer is uit deze accu sets, meestal zijn ze binnen 4 jaar rijp voor vervanging oorzaak er wordt nooit eens lekker ontladen, deze accu's krijgen als de lader aanslaat voor een paar minuten een beetje laadstroom en vervolgens alleen maar druppelladen, dat werkt dus bewezen totaal niet, wel goed voor de accu leverancier.

Een lange accu levensduur wordt verkregen door, regelmatig een nette laad ontlaad cycli.
De levensduur neemt dramatisch af bij te ver ontladen en overladen.


Een geladen accu moet zonder problemen een halfjaar los gekoppeld in orde blijven anders was deze al niet goed bij weg zetten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor Mopolcamper » 28 Jan 2017, 20:07

OK, in tegenstelling tot het verhaal van v. Vuuren is dit niet verwarrend. Maar wat is bij een 12-volts accu het minimaal nog toelaatbare voltage, alvorens tot laden moet worden overgegaan?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jan 2017, 21:07

Over dat "lui" worden:
Neem een laptop, is een heel andere accusoort maar ook die worden lui en gaan qua capaciteit omlaag.
Zo ook bij allerlei andere accu's en batterijen.

Dat kleine zonnenpaneeltje zou dan zijn om de zelfontlading net op te heffen, ofwel moet erg klein zijn.
Niks laden is prima.

De spanningen voor een conventionele lood-zuur accu (of Semi-tractie):
14.4V max tijdens laden
13.8 net na laden

Dit komt bij een acculeverancier vandaan:
12.6+V 100%
12.50V 90%
12.42V 80%
12.32V 70%
12.20V 60%
12.06V 50% (Semi Tractie accu's mogen tot 50% ontladen worden)
11.90V 40%
11.75V 30% (AGM accu's mogen tot 70% ontladen worden)
11.58V 20% (GEL accu's mogen tot 80% ontladen worden)
11.31V 10%
10.50V 0%

Over dat "ontladen en wat mag": Deze leverancier heeft het over gemiddelde en verantwoorde waarden.

Het komt er op neer dat je ergens bij de 12V weer mag gaan laden.

NB.
Als een accu helemaal leeg is dan kan het zijn dat de spanning weer 12V is (geworden).
Laat het zover niet komen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu bij laden noodzakelijk?

Berichtdoor aquanaut » 29 Jan 2017, 13:28

De accu's die wij doorgaans aan boord gebruiken worden niet lui, dat is een fabeltje.
Luiheid van cellen kunnen we eigenlijk maar aan 1 type (groep) accu's hangen, de NiCd en NiMh accu's.
Bij dit type accu's wordt verondersteld dat het opladen van deze cellen nadat er geen volledige ontlading heeft plaatsgevonden een nadelige invloed heeft op de capaciteit van de cel.
Vingers omhoog wie dit type accu aan boord gebruikt..... (en dan laat ik handgereedschap even buiten beschouwing)
Wat we wel kennen is capaciteits verlies of vermogens verlies, dit laatste zou je als lui kunnen omschrijven maar is het niet.

@vuuren1: het vergelijk met de laptopaccu gaat niet op, voor alle andere (niet lithium) batterijen.
In een lithium batterij vindt geen chemisch proces plaats zoals in LZ batterijen.
In de meest eenvoudige omschrijving bestaat een lithium cel uit twee "kamers" met een scheidingswand ertussen.
De ladingdragers (ionen) worden met "geweld" door de scheidingswand heen gedrukt door de acculader, waardoor de 2e kamer "onder druk" komt te staan, de scheidingswand laat namelijk maar in één richting ionen door.
Zodra er ontladen wordt kunnen de ionen door een leiding vanuit die 2e kamer via de verbruikers weer naar de 1e ruimte stromen.
Hierdoor neemt de druk op de scheidingswand weer af, zodra alle ionen weer op hun oude plaats zitten is de accu leeg en kan de cyclus opnieuw beginnen.
Eigenschap van deze accu's is dat als je ze volledig oplaadt er dus druk op het raster (de scheidingswand) in de cellen komt te staan wat schade veroorzaakt.
Het raster raakt langzaam lek en ionen vloeien intern terug (capaciteisverlies, door zelfontlading)
Beter is het om deze accu's te laten vertoeven in een 50-70% ladingsgraad.
Duurdere laptops hebben hiervoor een speciaal management systeem.
Voor laptops geld dus over het algemeen dat je ze beter niet permanent aan de voeding moet hangen omdat dit de levensduur van de accu sterk zal verkorten.

Nu terug naar de loodzuur batterij, (overgenomen uit een handboek)
Wat gebeurt er in een cel tijdens het ontladen?
Wanneer een cel wordt ontladen ontstaat door opname van zuur uit de elektrolytoplossing loodsulfaat in
zowel de positieve als de negatieve platen. De hoeveelheid elektrolyt in de cellen blijft nagenoeg gelijk.
Het zuurgehalte in de elektrolytoplossing neemt echter af, wat merkbaar is aan de verandering in het
soortelijk gewicht.

Wat gebeurt er tijdens het laden?
Tijdens het laden vindt het omgekeerde proces plaats. Op beide platen komt zuur vrij, waarbij de
actieve massa in positieve plaat wordt omgezet in loodoxide en in de negatieve plaat in poreus
sponsachtig lood. Als het laadproces ten einde loopt en het loodsulfaat grotendeels is omgezet zal een
toenemend gedeelte van de toegevoerde energie gebruikt worden om water te ontleden in waterstofgas
en zuurstofgas. Dit is een uiterst explosief mengsel, wat verklaart waarom de aanwezigheid van open
vuur of vonken in de nabijheid van een accu tijdens het laden zeer gevaarlijk kan zijn. Daarom moet
een accuruimte met open accu's doeltreffend geventileerd worden.

Het diffusieproces
Wanneer een accu wordt ontladen verplaatsen ionen zich door de elektrolytoplossing en door het
actieve materiaal van de platen om contact te kunnen maken met het lood en loodoxide dat nog niet
chemisch in loodsulfaat is omgezet. Deze beweging van ionen door de elektrolytoplossing wordt diffusie
genoemd. Wanneer de accu wordt geladen vindt een soortgelijk diffusieproces plaats. Het
diffusieproces verloopt betrekkelijk langzaam en, zoals u zich kunt indenken, vindt de chemische reactie
het eerst plaats op het oppervlak van de platen en pas later (en ook langzamer) diep binnenin het
actieve materiaal van de platen.

De levensduur
Afhankelijk van de bouw en het gebruik varieert de levensduur van een accu van enkele jaren tot
10 jaar of langer. De belangrijkste redenen waarom accu’s verouderen zijn:
- Massaverlies. Intensief cyclisch gebruik (= ontladen en opnieuw laden van de accu) is de
belangrijkste reden waarom dit gebeurt. Het effect van de herhaalde chemische transformatie van de
actieve massa in de platen heeft de neiging de cohesie te verminderen en het actieve materiaal valt dan
uit de platen en zinkt naar de bodem van de accu.
- Corrosie van het rooster van de positieve plaat. Dit gebeurt wanneer een accu wordt geladen,
vooral aan het einde van de laadcyclus als de accuspanning hoog is. Het is ook een langzaam maar
voortdurend proces bij het onderhoudsladen van een accu. Corrosie doet de interne weerstand
toenemen en zal uiteindelijk resulteren in het uiteen vallen van de positieve platen.
- Sulfatering. In tegenstelling tot de twee hierboven genoemde verouderingsprocessen is
sulfatering te voorkomen. Wanneer een accu ontlaadt wordt de actieve massa in zowel de positieve als
de negatieve platen in zeer kleine sulfaatkristallen omgezet. Indien een accu niet snel weer geladen
wordt hebben deze kristallen de neiging om te groeien en te verharden en vormen dan een
ondoordringbare laag die niet opnieuw in actief materiaal kan worden omgezet. Het resultaat is
capaciteitsverlies, totdat de accu onbruikbaar is geworden.

Accu's zijn een slijtage product, net als de banden van een auto, hoe je er mee omgaat bepaalt in 90% van de gevallen hoe lang je er mee doet.
De temperatuur speelt hierbij ook een belangrijke rol.
Voorbeeld een AGM accu in float heeft een chemische levensduur van ongeveer 10 jaar........ bij 20°C omgevingstempertuur.
Ga je die temperatuur met 10 graden verhogen naar 30°C zakt de levensduur naar 4 jaar!!!!
Bij 40°C blijft er maar gemiddeld 2 jaar levensduur van over!!

Het langdurig in float verblijven van accu's kan wel leiden tot zuur stratificatie, dit houdt in dat het zuur zich gelaagd gaat gedragen, onderin te zuur en bovenin de bak niet zuur genoeg.
Om de stratificatie te voorkomen moet er met tussenpozen een wat hogere spanning worden toegevoerd aan de accu (tot aan de gasspanning) wat voor het opnieuw vermengen van de zuuroplossing zorgt. (niet persee noodzakelijk voor gelaccu's)

Dus druppelladen heeft wel degelijk zin, mits dit op de juiste manier gedaan wordt.
En dat is dus niet zoals Hans heeft aangegeven (in een ander topic ook al eens behandeld) een klein paneeltje zonder regelaar aan de de accu te knopen, dat is niet de juiste manier.
Ook het gros van de GMDSS laders (waar Henk aan refereert) zijn niet voorzien van een intelligent accumanagement en slopen binnen enkele jaren de GMDSS set.
Maakt in de meeste gevallen toch niet uit want zodra het gros van de surveyors ziet dat de set 4 jaar oud is moet hij toch preventief vervangen worden.

Verder eens met voorgaande posters wat betreft te diep ontladen en overladen.
Neem in gedachten dat de zelfontlading van een gemiddelde natte LZ accu ongeveer 4-6% per maand is.
Dat betekend dat je in 4 maanden tijd bijna 25% van de lading kwijt bent.

Nu de relatie met de zonnepanelen, ook hier geldt een juist laadregime zorgt voor het behoud van je accu's.
Dus heb je aan boord Gel of AGM accu's (ongeveer 1% zelfontlading per maand) en een "zomaarwat" solar laadregelaar.
Dan kun je deze beter loshalen in de winter en weer gaan laden zodra je de accu gaat gebruiken.
Heb je natte LZ batterijen, dan kun je met een juiste laadregelaar het gedeelte zelfontlading prima compenseren.
Bij een AGM of Gel batterij is dit niet direct noodzakelijk.

Verder zal ik mij onthouden van commentaar en aanbevelingen als dit als reclame gezien wordt en slecht per PB reageren.
Jammer......

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten