Vergrijzing watersport

algemene discussies

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor gast » 13 Jan 2017, 23:38

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, er zal zeker een categorie zijn die aan het uitsterven is maar dat heeft ook met veranderingen van tijd te maken.
Zoals aangehaald ligt de wereld tegenwoordig aan je voeten en voor een habbekrats vlieg je naar mooie bestemmingen, dagje varen huur je een boot.
Toen dit nog duur was ging je als gezin met de vouwwagen naar de Ardennen, tent naar Vlieland of je kocht een caravan of bootje waar je vertier mee had.
Die groep is geslonken en dat geeft een ander beeld dan we denk ik vermoeden, ik zie op mooie dagen een behoorlijke drukte op de wateren en vooral gericht op dagrecreatie (we kunnen ons tegenwoordig die luxe veroorloven)
De vergrijzende groep is een groep die niet uitsterft, mensen met een pensioen hebben de tijd om lekker te varen en die groep houdt zichzelf wel in stand. (zelfde met caravans en campers)

Dat de markt niet goed loopt heeft vooral te maken met. de prijzen, bijkomende kosten, linkerhanden en het uitgave patroon.
Een beetje boot heeft vaak al de prijs van een keurig nette camper.

Ik maak me niet zoveel zorgen
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Molenkruiser » 14 Jan 2017, 12:50

Ik denk zowiezo dat als het om aanschaffen van een motorboot gaat de wat oudere mensen vanaf een jaar of 45 dit gaan doen.
Mensen met jongere kinderen gaan liever met hun kinderen naar een camping of hotel aan de Costa. Maar zodra de kinderen liever zelf (zonder papa & mama) op vakantie gaan, gaan de ouders wat meer aan hunzelf denken en overwegen een caravan, camper of boot kopen.
Dat is wel bij ons het geval. Onze kinderen maken nu al hun eigen plannen....vooral onze dochter van 18 jaar. Die heeft geen zin om met ons mee te gaan en gaat liever met haar vrienden en vriendinnen naar zo een Grieks party eiland. Mijn zoon heeft ook geen zin om elk weekend met papa & mama mee te gaan, dus die maakt ook al zijn eigen plannen.
Mijn vrouw en ik hebben geen zin om het hele weekend thuis te wachten totdat de kinderen eindelijk thuis komen, dus wij hebben besloten om onze weekenden en vakanties in te plannen naar onze eigen wensen.
En laten we eerlijk zijn ; stel je vindt het leuk om regelmatig wat leuks te doen in het weekend dan is een boot ideaal. Je kan gaan en staan wanneer je wilt. Het enige wat we moeten doen is de boodschapjes halen, dieseltank vullen (indien nodig), watertank aftoppen en de trossen los te gooien. Zo kunnen we leuke dorpjes, steden en mooie natuurgebieden bezoeken en we hebben "de hele wereld" voor onszelf. Als je dat regelmatig met je boot doet, ben je relatief goedkoop uit. Dat scheelt in hotelkosten en we kunnen gaan wanneer we willen.

Wat betreft de linker of rechterhanden....ik ben niet echt handig, maar ik probeer het en ik moet zeggen, het lukt best wel goed. Oke iemand met 2 rechterhanden zou het ongetwijfeld stukken beter en mooier doen, maar dat maakt niet uit. Ik ben heel trots op mijn werk en het resultaat. Maar echt waar.....die kosten. Ik zou zo graag deze zomer een aantal dingen gerealiseerd zien, maar dat gaat helaas niet want de onderdelen die ik daarvoor nodig heb zijn nogal prijzig (luchtroosters, patrijspoorten, nieuwe gashendel etc). Maar dat doen we dan volgend jaar of het jaar daarop. Zo wordt langzaam aan onze boot toch een fraai motorjacht.....
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor kajoe » 14 Jan 2017, 13:10

vroeger voer ik voor mijn brood ,tot dat ik bij de provincie als sluis en brugwachter aan de gang kon ,wij wouden het schip al een tijdje verkopen ,en dat lukte al snel .
sinds dien hebben wij eigenlijk niet meer gevaren ,en met de caravan op vakantie ,2 jaar voor mijn pensioen zin we eens door gaan rekenen wat we op zo'n vakantie kwijt waren ,en de stres tijdens het rijden ,toen kwam de gedachte op maar weer een bootje te kopen alles zover mogelijk door gerekend ,dus doen en gezocht naar een bootje met een diepgang van niet meer dan een meter ,de kruiphoogte mocht ook niet meer zijn dan 240 ,en niet breder dan 3.50 m nou dat slaagde wonderwel ,dit was omdat wij alle mogelijke slootjes hier in Nederland wouden varen ,waar wij voorheen met het grote schip niet konden komen ,nu gaan we 2 -3 maal per jaar een week of 3 opstap door het land ,wij zijn geen liggers dus varen we heel wat uurtjes per dag op een bejaarden tempo en genieten van alles waar we langs komen ,veel beter dan met de auto en aanhang .
mijn vrouw werkt nog maar als alles goed gaat gaan we volgend jaar een reisje maken van uit Friesland ,via de maas ,naar Straatsburg en via de rijn terug ,omdat ik enkele jaren vanuit Amsterdam op Straatsburg heb gevaren dus pure nostalgie.
de afgelopen jaren troffen we het meest oudere mensen dwz van een 50 jaar en ouder, prima toch .
als ik hier de jeugd zie langs komen met hun grote herrie bakken met gigantische stereo's er op ver gaat mijn lust al gouw ,geef mij maar de grijze plaag heb je nooit last van ,en zijn meestal behulpzaam.
de jeugd gaat ook veel liever met speedboten op stap ,de gewone bootjes zijn te sloom voor hun .
nou zo kan het wel even groet wout .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten