Vergrijzing watersport

algemene discussies

Vergrijzing watersport

Berichtdoor Molenkruiser » 13 Jan 2017, 09:58

Hi iedereen,

Het is de laatste paar dagen rustig op ons forum en ik wil graag een discussie beginnen naar aanleiding van wat ervaringen die ik op heb gedaan sinds wij onze eigen boot hebben aangeschaft.
Het volgende......

Ik lees regelmatig dat er sprake is van "vergrijzing" in de watersport. Nou moet ik toegeven op mijn hoofd heb ik ook veel grijze haren, maar ik geloof niet dat ik tot die groep hoor.
Ik ben zelf 48 jaar, ben getrouwd met een (Turkse) dame van 46 jaar en heb twee kinderen van 18 (dochter) en 15 (zoon).
Wij zijn sinds ruim anderhalf jaar de trotse eigenaar van een ex-huurboot (gekocht van Hatenboer). De boot is in uitstekende staat (technisch), maar ze moet wel opgeknapt worden.
Dat klussen aan de boot vind ik fantastisch, en ik denk dat de meeste mensen die een pleziervaartuig hebben ook veel plezier beleven aan het onderhoud.

Als ik nu kijk naar de kosten vallen die voor ons wel mee. Dat wil zeggen jachthaven (ong. €550 per jaar) verzekering (€350 per jaar). Ik praat niet over de brandstofkosten, want als je een dagje uitgaat of op vakantie gaat, heb je ook hotelkosten, etc etc.
Maar het onderhoud..... Ik doe bijna alles zelf. Hoewel ik werkzaamheden aan elektra en motor aan de experts overlaat, de rest doe ik zelf.
Zoals jullie wellicht allen hebt kunnen zien op dit forum, ben ik de boot aan het opknappen en ik moet wel zeggen dat dit toch best wel een prijzige zaak is.
Nieuwe roosters voor de machinekamer, nieuwe patrijspoorten etc etc. Wat een prijzen zeg.....maar nu ben ik in een Vetus Outlet geweest en zie ik dat de prijzen wel 60% lager zijn in die outlet. Maar nu komt het....het zijn artikelen van 2016 en die er wellicht uitgaan. Ik hoop dat de artikelen die ik nodig heb (en dat zijn er nogal wat) verkrijgbaar zijn in die outlet.
Dat zou mij enorm veel geld schelen.

Nu zullen sommige wel zeggen ; "wat heeft dit met de vergrijzing te maken?"
Kosten...... Ik denk dat er best wel animo is om zelf een boot aan te schaffen, maar buiten de aanschaf om zijn het denk toch ook wel de kosten die voor velen een reden zijn om het niet te doen.
Kunnen die kosten niet omlaag? Moeten die prijzen die de consument betaald voor onderdelen zo hoog zijn? Nu heb ik enorm veel geluk dat de jachthaven waar wij liggen met onze boot zo een enorm fijne jachthaven is (Watersport Vereniging IJsselmonde) zo een lage liggelden heeft. Maar over het algemeen zijn de liggelden vele malen hoger.
Alles bij elkaar maakt dit watersport een dure hobby die niet voor vele weggelegd is. Mensen die graag een boot willen hebben, gaan nu een boot huren om zo toch van de watersport te kunnen genieten.
Ik denk dat als er een ondernemer is, die het aandurft een "Outlet" te openen met betaalbare prijzen, deze het enorm druk gaat krijgen. Ik denk dat als er jachthavens zijn die de prijzen betaalbaar houden, deze het enorm druk gaan krijgen.
Of heb ik het mis? Ik hoor graag van anderen hoe zij er over denken. Enne.....als jullie een zaakje weten waar ik tegen een voordelige prijs mijn luchtroosters, patrijspoorten etc kan kopen dan hoor ik dat ook graag. Dan heeft die zaak er een nieuwe "trouwe" klant bij.

Gr,

Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor JerryR » 13 Jan 2017, 10:54

Ik heb heel veel profijt gehad van marktplaats, daar heb ik voornamelijk nieuwe artikelen weg gehaald. Als voorbeeld grote RVS patrijspoorten van vetus 2 stuks voor 5 tientjes. Of 30mtr kabelaring voor 450 euro.

Het is geluk hebben.

Eerder is er een discussie geweest over dat de winkels kapot gaan door internet verkoop. Maar met een beetje zoeken op internet kan je honderden euros besparen. Logisch dat de winkels kapot gaan.

Watersport winkel is het zelfde als de bouwmarkt je gaat er bijna nooit weg onder de 50 euro.

Voor de watersport moet je eigenlijk gewoon handig zijn, als er nog een arbeidsloon bij komt om dingen te laten uitvoeren ga je failliet.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2017, 11:28

Scheepsonderdelen in het algemeen zijn duur, weinig omzet en het moet van een hoge kwaliteit zijn.
Het moet 30 jaar mee gaan en tegen vaak zware omstandigheden kunnen.
Vetus is één van de goedkoopste heeft ook het grootste deel van de omzet en is de slechtste in kwaliteit.
Vergrijzing is ontstaan doordat onze jeugd heel de sores van een boot niet ziet zitten.
Wij oude grijze, zijn opgegroeid met een bootje, eerst de kano, hier zelfs nog een mobylette motortje opgebouwd, daarna een vletje met een Ford perfect, en zo gingen we maar door, er kwam een gezin, en de boot moest maar mee groeien.
Het bleef opknappen, verkopen en weer een nieuwe zoeken, en we hadden helemaal niet in de gaten dat het seizoen maar 3 maanden duurde, want de boot nam het hele jaar in beslag.
De nieuwe generatie heeft veel meer mogelijkheden, vliegen de hele wereld rond, en vinden daar genoeg vertier, wat moet je dan met een boot ? Nederland heeft maar een paar mooie dagen en de rest van de tijd is een boot een geld verslindend, veel werk vragend, blok aan je been !
Als we echt zo nodig moeten varen huren we wel zo’n ding, en we hebben toch altijd nog de jetski in de garage, voor die enkele mooie dag.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Nerissa » 13 Jan 2017, 13:13

Ik sluit me heel graag als nog niet " grijze" ( op n een paar grijze haren na), aan bij de grijze wolf :D


Groet

Fran 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Molenkruiser » 13 Jan 2017, 13:33

[quote][/quote]
De nieuwe generatie heeft veel meer mogelijkheden, vliegen de hele wereld rond, en vinden daar genoeg vertier, wat moet je dan met een boot ? Nederland heeft maar een paar mooie dagen en de rest van de tijd is een boot een geld verslindend, veel werk vragend, blok aan je been !
Als we echt zo nodig moeten varen huren we wel zo’n ding, en we hebben toch altijd nog de jetski in de garage, voor die enkele mooie dag.
Gr. Wolf1



Hi Wolf,
Zou het echt zo zijn? Zou de jeugd nou echt alleen maar in Jetski geinteresseerd zijn? En wie verstaan we onder de jeugd? Ja oke die jongeren van 16 - 30 jaar die zullen nu nog liever op een Jetski stappen of een speedboot, maar zodra je getrouwd bent, kinderen etc dan denk ik dat er genoeg "jongeren" (van mijn leeftijd :lol: ) zijn die best wel graag een bootje willen kopen, maar het onderhoud en andere vaste lasten gewoon niet kunnen betalen. Omdat dus de onderdelen etc te duur is...
Ik doe een heleboel zelf, maar kom op de prijzen van die onderdelen zijn echt hoog....
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor stefan » 13 Jan 2017, 14:27

Mijn zoon van 16 heeft net voor zijn verjaardag een eigen kajuitzeilbootje gekregen, zijn liefste wens! (en niet duurder dan een brommer :-) )
Er is dus echt wel een volgende generatie watersporters...

Zelf ben ik op zoek naar een motorsailer na verkoop van mijn kajuitzeilboot. Zeilen met een stuurhuis is fysiek gezien nodig in mijn geval.
Al een aantal schepen bekeken, meestal eind jaren 70, begin jaren 80. Soms in best aardige conditie, soms met (veel) achterstallig onderhoud, of een motor die nooit enige liefde of aandacht gekend heeft, zeilen uit 1977, teakdek dat compleet los ligt, ingewaterde stuurhuizen, zware roestvorming, verdoezelde lekkage etc. etc.
Desondanks vraagt men voor vrijwel alle schepen de (m.i. onrealistische) hoofdprijs!
Dat gegeven maakt het extra moeilijk om in te stappen, zeker als er nog een revisie van een en ander bij komt omdat het schip al wat ouder is.

Uiteindelijk zal de markt zichzelf wel corrigeren maar tot nog toe is dat niet het geval en zijn inderdaad de investeringskosten inderdaad erg hoog.

(en ik ben bijna kaal, dus die grijze haren vallen op mijn 43e niet op...)
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Amersfow » 13 Jan 2017, 16:50

Sluit me aan bij wolf. En ik zie het ook niet veranderen. En alle waar is naar zijn geld.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2017, 17:51

stefan schreef:Mijn zoon van 16 heeft net voor zijn verjaardag een eigen kajuitzeilbootje gekregen, zijn liefste wens! (en niet duurder dan een brommer :-) )
Er is dus echt wel een volgende generatie watersporters...

Stefan,
Uitzonderingen bevestigen de regel, en pappa schep zijn bord met pap wel vol !
Waarom is dat bootje goedkoper als een brommer ? Dat is vraag en aanbod !
En je ziet al heel veel te koop, maar er is nog veel meer te koop, maar dat zijn de eigenaars die zitten te wachten tot op betere prijzen na de crises.
Lang wachten want het wordt alleen maar slechter en het aanbod elk jaar groter.
En is de boot van polyester zal je straks veel geld kwijt zijn om er af te komen, om deze reden gaat de overheid ook echt wel tot scheepsregistratie over.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Molenkruiser » 13 Jan 2017, 18:30

IK vind het anders heel leuk dat hij voor zijn zoon een bootje heeft gekocht.
Die jongen geniet van het water en zijn bootje....beter dat die jongen van de watersport geniet dan dat hij ergens rond gaat hangen, en...die jongen wordt straks groter, gaat zelf een boot aanschaffen etc etc.
En waarom zou zijn vader niet de boot mogen kopen? Ik kan het niet betalen, maar ik zou ook graag voor mijn zoon een kleine rib met buitenboord motor kopen, zodat hij ook van het water kan genieten. Daar is niks mis mee.

Wat betreft de onderdelen...ja het moet wel langer dan een jaar of 2 meegaan en als het even kan zou 30 jaar inderdaad mooi zijn, maar moeten die prijzen zo hoog zijn.
Ben ik nu naief? Ongetwijfeld, maar ik vraag me af...... als het meer betaalbaar zou zijn, zou dan niet meer mensen overwegen een boot te kopen?
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Vergrijzing watersport

Berichtdoor Amersfow » 13 Jan 2017, 22:41

Mijn kinderen gaan allemaal met de motorboot op vakantie. Dus ze vinden het leuk zat. Voor onderhoud steken ze geen vinger uit. Dus zelf een boot kopen doet de jeugd niet meer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten