boegschroef?

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: boegschroef?

Berichtdoor Georges » 29 Dec 2016, 21:00

Onze Dartsailer steekt 1.25m diep het is een langkieler van 7 ton,wij hebben een vetus 4pk zitten en die gebruiken we al 14 jaar tevreden.bij ons lopen er wel dikke kabels naar voor en zijn ankerlier en boegschroef op de startaccu aangesloten, die dingen gebruiken we enkel wanneer de motor al draait een extra accu is zodoende overbodig en die kabels koop je 1 keer.
Je hoeft dan ook geen batterijlader aan te passen enzo....wel de bekabeling goed afzekeren maar dat moet ook met korte kabels.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor varg » 30 Dec 2016, 21:38

Heb je al een plek bepaald? Zo ver mogelijk naar voren en flink onder water....en kan je dan een grote (185) buis kwijt?
Ik denk eigenlijk dat dat best lastig gaat worden en dat je dus maar 2 keuzes hebt, de Vetus en de kleine Maxpower.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor henkie6 » 31 Dec 2016, 11:50

goedemorgen,

Erg nuttig voor mij die berichten.
Wel een vraag aan Georges: geeft die 4 pk van Vetus genoeg vermogen om met jouw schip te manouvreren? Het grote voordeel is wel wat Varg zegt, de kleinere diameter van de buis. daardoor kan je de buis wel een dikke halve meter meer naar voren plaatsen.
Georges, hoe dik zijn de draden naar de boegschroef? Als ik de Vetus catalogus bekijk mag je de kabel verlengen tot 12 meter met een diameter van 70mm2. Dat is bij mij niet nodig, ik heb aan 6,5 m verlengen genoeg.
Kan dit volgens jullie?

groeten,

Henk van der Meulen
henkie6
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 18:34
ligplaats: Oostknollendam
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor varg » 31 Dec 2016, 13:58

Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen. In de praktijk bemerk ik geen nadelen, maar ik heb een relatief kort schip en de accuset staat al bijna in het midden. De kabels zijn afgezekerd met een 250Amp zekering. Ik heb gekozen voor een wat kleinere set die ik wat langer kan laten draaien (Rheinstrom), maar ook de Vetus mag 4 minuten achter elkaar werken! Voor de Max wordt 3 minuten aangegeven en die heeft weer een automatische omschakel-vertraging, handig als je je boot uitleent of verhuurt. Ik geloof overigens niet dat ik ooit langer dan dertig seconden op de knop heb gedrukt (probeer maar eens, een halve minuut is ontzettend lang). Minder herrie, minder kosten en makkelijker manoeuvreren. Hoe vaak hoor je niet de herhaalde korte uitbarstingen van een grote boegschroef met bij iedere start een grote aanloopstroom! In de praktijk manoeuvreert het prettiger als je wat langer op je knopje kan blijven drukken.
Buislengte langer dan 2x de diameter geeft extra verlies zeggen de deskundigen. Meer naar voren geeft extra reactiekracht, maar dat was al duidelijk. kosten: ong €10,-/meter voor 95 kwadraat (powerreel.nl). In mijn geval een €120,-. Wel een uiterst eenvoudige installatie (geen extra accu, geen laadkabel met bijbehorende zekering(en). Gebruik altijd professioneel aangeperste en goed passende kabelogen!
Gr. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor Georges » 31 Dec 2016, 17:14

henkie6 schreef:goedemorgen,

Erg nuttig voor mij die berichten.
Wel een vraag aan Georges: geeft die 4 pk van Vetus genoeg vermogen om met jouw schip te manouvreren? Het grote voordeel is wel wat Varg zegt, de kleinere diameter van de buis. daardoor kan je de buis wel een dikke halve meter meer naar voren plaatsen.
Georges, hoe dik zijn de draden naar de boegschroef? Als ik de Vetus catalogus bekijk mag je de kabel verlengen tot 12 meter met een diameter van 70mm2. Dat is bij mij niet nodig, ik heb aan 6,5 m verlengen genoeg.
Kan dit volgens jullie?

groeten,

Henk van der Meulen

Bij mij zijn ze 90# die kon ik goedkoop hebben (laskabels) wij doen met de boegschroef precies wat we willen wanneer het wat krap wordt om veel motor te gebruiken of met wind van lagerwal af te varen.achteruit is het met ons soort boten ook een eitje.En ja we kunnen ook met een spring afvaren en achteruit met klapjes, maar dat hoeft nu niet, gemak dient de mens ;)
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor Wateradventure » 29 Jan 2017, 18:39

Voordeel van een Titanex kabel is dat deze dubbel geïsoleerd is, hij is ontworpen voor een 400V installatie, een laskabel is ontworpen voor max. 100V. In technische zin kan een laskabel ook heel goed, maar de buitenmantel (neopreen rubber) is wel veel dunner. Ligt de kabel over een paar spanten of schuurt ergens anders tegenaan dan is de kans op sluiting wel groter. Prijstechnisch maakt het bij www.PowerReel.nl niet veel uit welke je besteld.
Wateradventure
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 18:32
ligplaats: Arnhem
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor quichot » 30 Jan 2017, 07:56

varg schreef:Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen.

Dat argument snap ik niet helemaal. Ik hoef mijn BS-dynamo toch ook niet iedere maand opnieuw te betalen? :? ;)
Maargoed, bij de meeste jachten blijft die afstand relatief kort, en zijn dikke kabels haalbaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef?

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2017, 09:13

quichot schreef:Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen.

Dat argument snap ik niet helemaal. Ik hoef mijn BS-dynamo toch ook niet iedere maand opnieuw te betalen? :? ;)
Maargoed, bij de meeste jachten blijft die afstand relatief kort, en zijn dikke kabels haalbaar.

Maar de accu van die BS-dynamo wel elke 5jaar ! en met die dikke kabels nooit meer.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor quichot » 30 Jan 2017, 09:42

Laten die yellow topjes nou dit jaar toevallig hun 5e jaar ingaan! Maar ze zijn nog zo fris als een hoentje.
Dikke kabels zijn op zich natuurlijk ook prima, maar ik denk wel dat er een verschil is tussen 5 en 15 meter (en dan bedoel ik niet 10 meter ;) ).
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef?

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2017, 11:43

quichot schreef:Laten die yellow topjes nou dit jaar toevallig hun 5e jaar ingaan! Maar ze zijn nog zo fris als een hoentje.
Dikke kabels zijn op zich natuurlijk ook prima, maar ik denk wel dat er een verschil is tussen 5 en 15 meter (en dan bedoel ik niet 10 meter ;) ).

Ja die verhalen hoor ik dagelijks, 12 jaar oud en zo goed als nieuw ! Alleen wel vreemd dat het bij mij aan boord niet zo werkt.
Daarom aantal accugroepen tot een minium beperkt en wel 1 x 24V 400Ah plus een 12v 32Ah voor de DC-generator.
Ja en die kabel, hoe langer hoe dikker, en in een pijp gelegd, nooit meer naar om te kijken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten