Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor stefan » 27 Dec 2016, 23:10

Keuzes te over in de boten markt !

In mijn zoektocht naar een Motorsailer ben ik gestuit op een mooi exemplaar met daarin een Volvo Penta 2003 turbo diesel.
Bouwjaar 1986, 2672 draai uren. Motor ziet er keurig onderhouden uit, geen lekkage sporen, geen roest, originele VP filters en v snaar, watergesmeerde schroefas, geen speling op as oid. Niet horen lopen, boot staat op de wal.

Nu ben ik niet zo'n fan vna een turbo in een scheepsdiesel, zie het nut niet zo. Daarbij kennelijk gevoelig onderdeel dat bij manekementen een duur ding blijkt te zijn.... maar goed. Boot zelf is wel wat ik zoek, ook goed onderhouden, in nette staat, ruim genoeg voor mijn gezin etc. etc.

Ik vind het moeilijk om een besluit te nemen tav die motor, lees daar wisselende verhalen over op internet. Kennelijk zijn er velen die al jaren lopen zonder een klap verkeerd, maar ook lees ik allerlei, met name turbo gerelateerde, horror stories, met name op Amerikaanse sites overigens....

Heeft iemand ervaring met dit type motor?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor adventure1 » 28 Dec 2016, 17:59

Hoi,

De boot bevalt je, de prijs waarschijnlijk ook anders zou je niet serieus over de aankoop denken.
Het enige probleem is dat er misschien een probleem aan de motor zou kunnen komen, en dan in het bijzonder de turbo.
Weet je ook wat de ervaring van de vorige eigenaar is?
Ik denk zo dat, als er geen problemen zijn ontstaan in de afgelopen jaren, de kans niet zo groot is dat er ineens bij jou wel problemen gaan ontstaan.
Ik weet het, zekerheid heb je nooit maar als de rest van de boot je bevalt dan zou ik er niet zo'n punt van maken.
Voor zover van belang: Zelf heb ik jaren gevaren met een Volvo TAMD 74 EDC en geen enkel probleem gehad, ondanks het feit dat ik rustig heb gevaren.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor stefan » 28 Dec 2016, 18:28

Bedankt voor je bericht !
Ervaring van de vorige eigenaar, 15 jaar in bezit geweest, is dat er nooit iets vreemds met de motor is geweest, voor zover dat verhaal natuurlijk klopt. Echter ik zie ook geen sleutel - of demontage sporen aan de turbo, het blok oid.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor Rene » 28 Dec 2016, 18:47

Een kennis van mij die in onze haven ligt heeft al jaren een Pedro, met dezelfde motor, nooit problemen, loopt super, met veel kracht.
Enige puntje, hij rookt 5 minuten bij koude start, maar bij navraag scheen dit normaal te zijn.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor gast » 29 Dec 2016, 00:20

Soms overpeins je jezelf, en daar kom je pas achter als je er niet voor gekozen hebt en hetgeen is reeds naar een andere eigenaar.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor Marie Christina » 29 Dec 2016, 08:19

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat je met een Volvo Penta (Al dan niet met turbo) een kat in de zak koopt.
'Tuurlijk kan er van alles met zo'n turbo gebeuren.
Maar met welk ander onderdeel van de motor (of boot) kan dat niet?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor Mopolcamper » 29 Dec 2016, 12:10

chaea schreef:Soms overpeins je jezelf, en daar kom je pas achter als je er niet voor gekozen hebt en hetgeen is reeds naar een andere eigenaar.

Uit je vaker dit soort poëzie, of alleen laat op de avond?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor jade » 29 Dec 2016, 19:34

[quote="Mopolcamper"][quote="chaea"]Soms overpeins je jezelf, en daar kom je pas achter als je er niet voor gekozen hebt en hetgeen is reeds naar een andere eigenaar.[/quote

Altijd die gewone zinnen is toch ook saai!!
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

48 volt systeem laden

Berichtdoor Klaver vier » 29 Dec 2016, 19:57

Hoeveel moet een lader leveren om een 48 volt accu set te laden,en hoe tak ik er 24 volt van af.
Ik kwam er vanmiddag achter dat mijn accu's als 48 volt staan aangesloten richting de omvormer.
Ook zit er een argofet laadstroom verdeler in de boot.
Nu wil ik een 24 volt toilet aansluiten,waar kan ik het beste de stroom aftakken.
Ik ben er nog niet echt ingedoken hoe het precies zit,maar mischien kan iemand mij een beetje opweg helpen.
Mijn verlichting en koelkast werken volgens mij allemaal op 24 volt.
Graag tips waar ik rekening mee moet houden,zodat ik geen verrassing krijg
Bijv, bedankt
Gr René ( Klaver vier )
Sorry verkeerd geplaatst
Laatst gewijzigd door Klaver vier op 29 Dec 2016, 19:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Klaver vier
 

Re: Ervaringen Volvo Penta 2003 turbo ?

Berichtdoor Klaver vier » 29 Dec 2016, 19:58

Sorry verkeerd geplaatst moest nieuw onderwerp zijn
Gr René
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten