water in motorolie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: water in motorolie

Berichtdoor Juno5 » 18 Dec 2016, 11:46

Kan ook aan de buitenwaterpomp liggen
Juno5
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 21:41
ligplaats: Lathum
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor kajoe » 18 Dec 2016, 12:16

die tijd bom is er bij mij al even uit ,hoi geen zorgen meer ,maar na ruim honderd uur varen ,begaf mijn nieuwe olie koeller van de koppeling het al een gigantische drap onder in de boot vele malen de koppeling spoelen hoop kosten en tijd
atf olie in het koelwater (is niet zo heel erg) dus ook dat kan ,
maar goed de motor sinds dien slapen we weer rustig ,geen paniek meer als we de zaak opstarten ,sleuteltje om en varen maar ,een keer per week even controleren ,gewoonte .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor Yep » 18 Dec 2016, 14:58

kajoe schreef:die tijd bom is er bij mij al even uit ,hoi geen zorgen meer ,maar na ruim honderd uur varen ,begaf mijn nieuwe olie koeller van de koppeling het al een gigantische drap onder in de boot vele malen de koppeling spoelen hoop kosten en tijd
atf olie in het koelwater (is niet zo heel erg) dus ook dat kan ,
maar goed de motor sinds dien slapen we weer rustig ,geen paniek meer als we de zaak opstarten ,sleuteltje om en varen maar ,een keer per week even controleren ,gewoonte .


Hmm, dit moet ik echt 4 keer lezen....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor broekerhaven » 18 Dec 2016, 15:27

Dan nog :geek: .......
kan er geen touw aan vast knopen :idea:
Laatst gewijzigd door broekerhaven op 18 Dec 2016, 16:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: water in motorolie

Berichtdoor Klaver vier » 18 Dec 2016, 16:13

Ik begrijp dat de olie koeler lekt en dat dan de olie onder in de boot komt ,maar waarom je dan de keerkoppeling moet spoelen is ook mij een raadsel.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: water in motorolie

Berichtdoor vuuren1 » 19 Dec 2016, 20:43

Juno5 schreef:Kan ook aan de buitenwaterpomp liggen


Hier niet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor kajoe » 20 Dec 2016, 14:45

sorry maar wat ik probeerde te zeggen was dat bij een nieuw ingebouwde motor die net 100 uur gedraaid had de olie koeler lek raakte en de soep van atf olie gemengd met water
als roze yoghurt door de ontluchting het vlak in liep ,na reparatie moest de koppeling menigmaal gespoeld worden om het water(vocht) uit de koppeling te krijgen ,is natuurlijk niet zo beest dat water voor een hydraulische koppeling.
misschien kwam het een beetje verkeerd mijn bek uit maar ja volgende keer beter.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2016, 02:25

Ach, ik lees diverse onzinantwoorden van goed bedoelende deelnemers maar als je er geen kennis van hebt is het neerschrijven van misleidende antwoorden wellicht schadelijk voor de vraagsteller..
(en voor zijn motor)

De man schiet niks op met verkeerde antwoorden die mogelijk overtuigend overkomen / als zodanig worden gepresenteerd.
Hij mag mij altijd bellen, dan komen we er wel uit (kost niks).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor Arthur4 » 28 Dec 2016, 21:35

op voorhand bedankt voor de diverse reacties.
ik heb allerlei zaken gemeten en gecontroleerd. Bij het olieaftappen vond ik geen water, uiteindelijk heb ik met een dun slangetje alle vloeistof uit de carterpan gezogen en dan heb ik mooie blauwe koelvloeistof, niet veel maar het zit er wel. Uit het koelwater komen geen motorgassen, dus de koppakking tussen de cilinders en het kopvlak moet dan wel dicht zijn. Ik heb het koelsysteem afgeperst, raak vrij snel de druk weer kwijt en heb dan weer koelvloeistof in de carterpan liggen. Het ziet er naar uit, dat ik de kop moet demonteren ........
T.z.t laat ik wel weer weten, wat ik dan tegenkom,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: water in motorolie

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jan 2017, 01:55

Het is een bekende kwaal dat de rubber afdichtingen lekken die onderaan de cilindervoeringen zitten.
De kans op iets anders is vrij gering.

De uitgevoerde test is juist.
Daarmee pers je het interne systeem af en sluit je andere zaken uit.
Als er een oliekoeler aanwezig is waar koelvloeistof doorheen gaat zou ik die eerst goed nakijken.

Anders:
Kop eraf, carterpan weg, zuigers en voeringen demonteren en goed kijken naar de rubbers en de aftekening van de rubbers op de voeringen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten