Na drie jaar varen afgelopen zomer definitief besloten de hydraulische MTP30 stuurpomp zonder terugslagkleppen hoger te gaan plaatsen op de stuurstand. Ik zit en sta elke keer teveel voorover gebogen met alle pijn in nek en schouders na een dag varen.
- De stuurpomp zit aangesloten met 10 mm koperen leidingen. Deze moeten verlengd worden.
Kan ik hiervoor gewoon 10mm knelkoppelingen gebruiken uit de loodgieters wereld of zijn deze niet geschikt voor hydraulische olie?
- Aangezien er een aangehangen roer achter het schip hangt zit er vlak bij het roer een bypass kraan om zo ook met helmstok te kunnen sturen (eigenlijk overbodig aangezien de stuurpomp geen kleppen heeft). Echter deze zit zó onhandig dat ik die dus ook nooit gebruik.
Nu overweeg ik de pomp zonder kleppen te vervangen door een modernere pomp van Vetus met terugslagkleppen. Naar ik begrepen heb voel je dan de druk op het roerblad niet meer tijdens het sturen. Dan heb ik die bypass kraan dus wel weer nodig.
Kan ik deze ook, in plaats van vlak bij de stuurcilinder, vlak bij de stuurpomp plaatsen? Het lijkt mij zelf om het even waar je in het systeem deze plaatst.
En kan ik zomaar een andere kogelkraan hiervoor nemen? Of gaat dat niet vanwege de hydraulische olie?
Wil hem namelijk bij het stuurwiel door de stuurstand plaatsen en heb dan een kraan met verlengde spindel nodig (schot is 36 mm dik).