scheeps aggregaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

scheeps aggregaat

Berichtdoor broekie » 16 Dec 2016, 09:10

Ik overweeg om een aggregaat in te bouwen.
De reden is dat ik onafhankelijk wil zijn van walstroom om de boiler op te warmen en kan beschikken over meer vermogen dan de 1600 Watt van de omvormer.
Op die manier kan er ook een oven of magnetron aan boord.

De accubank en omvormer vergroten wil ik niet. Kost ook het nodige.
Zonnepanelen lossen dit ook niet op.

Ik kan een Honda eu30i nemen, maar ik denk toch aan een 3,5 kVA diesel watergekoeld.
Ik zie een aantal merken, Fisher Panda, Mastervolt, Whisper power enz.
Iemand goede of slechte ervaringen hiermee?
Welke keuze maken de forumleden?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Wolf1 » 16 Dec 2016, 10:50

Altijd diesel, 1500 toeren, Trafo geregeld en kim gekoeld ! ! !
Alles anders krijg je spijt van.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2016, 10:58

Ik denk toch echt dat een (echt) aggregaat een klap duurder is dan een sterkere omvormer met wat zonnepanelen.
Daarnaast maakt een aggregaat geluid, vreet ruimte, vergt een hoop aansluitingen, onderhoud, etc.

Water verwarmen op elektra zuigt inderdaad alles leeg.
Toen ik in den beginne de boiler nog elektrisch stookte, had ik een dagverbruik van 6 kWh. ALLEEN voor warm water (nu 6,5 kWh. totaal!).
En dat bij normaal gebruik inclusief douchen (2 personen).

Heb je een CV met mogelijkheid voor boilerregeling aan boord, dan zou ik opteren voor:

- Indirect gestookte boiler via CV diesel
- Een paar panelen met bijbehorende omvormer
- Een grotere omvormer voor 230
- Een paar extra batterijen
- 2e dynamo misschien?

Met een beetje nadenken ben je dan 2 dagen standalone.
Als er dan ook nog een beetje gevaren wordt en je hebt een 2e dynamo, dan heb je walstroom sowieso al niet nodig.
Ik denk dat de sleutel in die al of niet aanwezige dieselgestookte CV kachel zit.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor quichot » 16 Dec 2016, 17:03

Houd bij de mate van afhankelijkheid van je generator ook rekening met het feit dat je op steeds minder aanlegplaatsen gebruik mag maken van een dieselgenerator. Dus maak het niet tot je voornaamste energiebron. Je kunt ook nog 's kritisch bekijken wat je allemaal op elektra wilt. Ik heb bijv. een simpel gasgeisertje, en dat voldoet prima voor keukengebruik en douche.
Nou weet ik wel dat veel mensen niks van gas willen weten, maar het is op een gegeven moment ook keuzes maken tussen verschillende vormen van afhankelijkheid. En maar twee dagen stand alone kunnen liggen vind ik erg kort.
Ik heb overigens wel een dieselgenerator, maar die gebruik ik als noodvoorziening (nog nooit nodig geweest gelukkig), voor zwaar elektrisch gereedschap en voor de wasmachine als we ergens 'wild' liggen. 5 kvA luchtgekoeld, dus een herriebak!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor pascall » 16 Dec 2016, 17:36

Is een 220 dynamo geen optie?
Het zwaarste verwarmingselement in de boiler plaatsen, als je de motor laat draaien warmt de boiler zowel elektrisch als met het koelwater op, in een mum van tijd heb je warmwater.
Ook je accu’s krijgen nog een zetje mee in de goede richting.
Ik vind het regelrechte ondingen zo’n aggregaat, maak het geen geluid (wat zelden is) stink het wel.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor pascall » 16 Dec 2016, 17:39

quichot schreef:Houd bij de mate van afhankelijkheid van je generator ook rekening met het feit dat je op steeds minder aanlegplaatsen gebruik mag maken van een dieselgenerator. Dus maak het niet tot je voornaamste energiebron. Je kunt ook nog 's kritisch bekijken wat je allemaal op elektra wilt. Ik heb bijv. een simpel gasgeisertje, en dat voldoet prima voor keukengebruik en douche.
Nou weet ik wel dat veel mensen niks van gas willen weten, maar het is op een gegeven moment ook keuzes maken tussen verschillende vormen van afhankelijkheid. En maar twee dagen stand alone kunnen liggen vind ik erg kort.
Ik heb overigens wel een dieselgenerator, maar die gebruik ik als noodvoorziening (nog nooit nodig geweest gelukkig), voor zwaar elektrisch gereedschap en voor de wasmachine als we ergens 'wild' liggen. 5 kvA luchtgekoeld, dus een herriebak!


Sorry, maar een gasgeiser zou ik nooit voor kiezen, neem dan een warmwatermaker op diesel b.v. Webasto.
Laatst gewijzigd door pascall op 16 Dec 2016, 18:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor quichot » 16 Dec 2016, 18:52

Nou ja, what ever, ieder z'n meug, als je je maar niet volledig ophangt aan elektrische grootverbruikers. Ik zie geen specifieke voordelen in een Webasto-boilertje. Een geisertje geeft heet water on command, en verbruikt daarbuiten niks om iets op temperatuur te houden. Maar nogmaals, dat is een keuze hoor!
Overigens mag je op de verbodsplaatsen dieselgenerators ook je hoofdmotor niet laten draaien na te zijn afgemeerd, dus dan heb je ook niks aan je 230v dynamo.
Laatst gewijzigd door quichot op 16 Dec 2016, 19:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor pascall » 16 Dec 2016, 19:00

quichot schreef:Nou ja, what ever, als je je maar niet volledig ophangt aan elektrische grootverbruikers.
Overigens mag je op de verbodsplaatsen dieselgenerators ook je hoofdmotor niet laten draaien na te zijn afgemeerd.


Deze plaatsen komen inderdaad voor maar dat zijn over het algemeen plaatsen die bedoeld zijn voor binnenvaart, voor jachten heb ik ze nog niet gezien.
Laatst gewijzigd door pascall op 17 Dec 2016, 05:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor quichot » 16 Dec 2016, 19:02

Jachthavens zijn er doorgaans ook niet blij mee hoor!
(ps. Broekie geeft aan van walstroom af te willen)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: scheeps aggregaat

Berichtdoor Klaver vier » 16 Dec 2016, 19:29

In onze boot zit een geiser,merk rinnai toen ik de boot ging kopen heb ik er nog op afgegeven,ik denk dat is helemaal niks.
Ik dacht douche en dan zo'n zeik straaltje,maar de praktijk is volledig anders,vergelijkend met een combieketel thuis,geeft hij een prima straal water,echt een super geiser om te zien heel klein maar de capiciteit is top
Ik zou echt niet anders meer willen en zeker geen boiler die stroom vreet en het water maar warm staat te houden
Vaak genoeg heb ik boilers gesloopt,als je dan ziet wat er uit kompt drink je er nooit meer uit.
Eerst was ik tegen de geiser nu zou ik niet anders meer willen.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten