Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Amersfow » 14 Dec 2016, 09:20

Ik heb vorig jaar een boot gekocht voor de prijs van spullen die daar de laatste 4 jaar aan boord waren gekomen. Je moet maar geluk hebben; en iemand treffen die eraf wil
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor quichot » 14 Dec 2016, 10:40

R.C.Grootveld schreef:

En wat bepaalt de waarde van een huis?
Naast de grond/ligging:
- Staat van onderhoud
- Uitrusting (keuken, badkamer)
- Bruikbaarheid
- Indeling
- Voldoet het aan de eisen die de huidige gebruiker stelt (comfort)

Je mag mij uitleggen waarom dat voor een schip niet zou gelden.

Op de overspannen woningmarkt spelen staat van onderhoud, uitrusting, indeling en bruikbaarheid zo goed als geen rol.
Zeker in de steden wordt er in de makelaardij puur gekeken naar locatie en grootte. Er circuleren tabelletjes met prijzen per m2 voor iedere locatie, opgesplitst naar stapelbouw, vrijstaand, doorzon met huis/tuin. Die worden vermenigvuldigd met het aantal m2. Daaruit rolt de vraagprijs. Staat van onderhoud is dan hooguit nog wisselgeld bij de onderhandelingen. Het is een misverstand dat je je investeringen kunt terugverdienen.

Verder is een woning geen hobby-object. Een jacht wel. Daarom spelen emoties daar een grotere rol.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Dec 2016, 11:27

quichot schreef: Op de overspannen woningmarkt spelen staat van onderhoud, uitrusting, indeling en bruikbaarheid zo goed als geen rol.
Zeker in de steden wordt er in de makelaardij puur gekeken naar locatie en grootte. Er circuleren tabelletjes met prijzen per m2 voor iedere locatie, opgesplitst naar stapelbouw, vrijstaand, doorzon met huis/tuin. Die worden vermenigvuldigd met het aantal m2. Daaruit rolt de vraagprijs. Staat van onderhoud is dan hooguit nog wisselgeld bij de onderhandelingen. Het is een misverstand dat je je investeringen kunt terugverdienen.

Verder is een woning geen hobby-object. Een jacht wel. Daarom spelen emoties daar een grotere rol.

Voor wat betreft de grote steden heb je een punt, in de wat landelijkere streken speelt staat van onderhoud wel degelijk een rol; net als het emotionele aspect.
Spreek uit zeer recente ervaring, zowel in relatie tot de koop als tot de verkoop.

En hoewel een schip in de letterlijke zin inderdaad "hobby" is, vergelijk ik een schip van 200K+ eerder met een (2e) huis als met een hobby object.
Dit itt een auto.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor quichot » 14 Dec 2016, 11:40

Ik heb inderdaad veel ervaring met de stedelijke woningmarkt en weinig met de landelijke. Maar we dwalen af.
Wie zich een duur jacht kan veroorloven heeft ook vast wel een aardig optrekje hier of daar.
Alhoewel ik tijdens mijn reizen steeds vaker senioren tegenkom die hun huis hebben verkocht, om de laatste levensjaren zwervend te slijten op een comfortabel motorjacht van rond de twee ton. Meestal schiet er dan ook nog wel een zakcentje over.
Maar zoals met alles: in de top van de markt is geld nooit het probleem! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 16:18

Ik kan mij toch niet aan de indruk ontrekken dat de waarde gebasseerd is op een hoop gebakken lucht. En wel erg optimistische eigenaars die het jacht "ooit" voor zoveel gekocht hebben.
Als je al ziet hoe makkelijk een prijs, soms met duizenden euro's, naar beneden gaat. :geek: Ja maar, het is een werf gebouwd jacht. Dat is hij echt wel waard ....

De waarde van een auto is nog ergens op gebasseerd. De dagwaarde is afhankelijk van een aantal factoren, zoals leeftijd, accessoires en kilometerstand.
Ook voor een huis heb je bijv. nog WOZ waarde waarmee je kan inschatten of een (vraag) prijs voor een woning redelijk is.

Je moet dus inderdaad geluk en geduld hebben ... en een eigenaar die er snel vanaf wilt.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor stefan » 14 Dec 2016, 16:45

Als je een boot kan kopen voor een derde van wat hij waard is hoef je toch niet lang te denken.
Gr René ( Klaver vier)

ja en dat is nou net de vraag van TS! Wat is hij waard??

Ben zelf al een tijd op zoek naar een motorsailer. Diverse schepen gezien, uiteenlopende vraagprijzen en soms hele hoge prijzen voor oudere schepen met een oude motor die weinig liefde gekend heeft. Als ik een motor vervanging in mijn bod meeneem, (zeker 10K eraf dus) zijn tot nog toe alle eigenaren niet genegen om accoord te gaan!
Emotionele waarde overtreft marktwaarde in dit geval denk ik...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 17:04

stefan schreef:Als je een boot kan kopen voor een derde van wat hij waard is hoef je toch niet lang te denken.
Gr René ( Klaver vier)

ja en dat is nou net de vraag van TS! Wat is hij waard??

Ben zelf al een tijd op zoek naar een motorsailer. Diverse schepen gezien, uiteenlopende vraagprijzen en soms hele hoge prijzen voor oudere schepen met een oude motor die weinig liefde gekend heeft. Als ik een motor vervanging in mijn bod meeneem, (zeker 10K eraf dus) zijn tot nog toe alle eigenaren niet genegen om accoord te gaan!
Emotionele waarde overtreft marktwaarde in dit geval denk ik...


Precies! En misschien ook wel de reden waarom er over vergrijzing van de watersport gesproken wordt.

Zou iemand mij eens willen uitleggen waarom voor dit schip nog 55000 euro gevraagt wordt?
In mijn ogen een schip gebouwd in 1965, de motor is ook van 1965. Erg oud allemaal. Toegegeven, het schip ziet er verder netjes uit. Maar vijfenvijftigduizend euro is toch wel veel geld. Ondanks een (letterlijk uit de advertentie tekst :) ) "Prijsverlaing van € 75.000,- naar € 55.000,-!"
Zouden er nog wel onderdelen voor zo'n motor te krijgen zijn!?
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor Klaver vier » 14 Dec 2016, 17:21

In mijn ogen is die €55.000 ook nog te veel de motor heeft meer als 7000 uur gedraaid.
Dan is toch die €75.000 gewoon een belachelijke vraagprijs,en daarom is hij dus al gezakt,alleen in mijn ogen nog niet genoeg
Het is eigenlijk gewoon een spelletje van kijk en vergelijk,maar dat heb je volgens mij zelf ook wel door en vraag je een beetje naar de bekende weg.
Ik vindt het gewoon een simpel spelletje, als je een zelfde boot ziet met een heel jonge motor ga je toch voor die,en anders doe je inderdaad een bod waarbij je in je achterhoofd houd dat de motor vernieuwd moet.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor legio » 14 Dec 2016, 17:54

Ik vraag niet naar de (mij) bekende weg. De weg is mij juist onbekend en ik probeer daar een vinger achter te krijgen. :idea:
Iemand (en ik kan veel meer voorbeelden erbij halen) heeft die 75000 als vraagprijs. Daar zal toch serieus over gedacht zijn. Het wordt verkocht door een makelaar. Dan kan je er toch vanuit gaan dat die kijk op de markt hebben. Maar waarschijnlijk was de prijs toch niet zo, en dan gaan ze met 20000(!) euro naar beneden. Alleen al voor dat geld kan je al een leuk jacht kopen 8-)

Maar ik zie niet waar die waarde (in dit voorbeeld dus 55000 euro) nu precies inzit.
legio
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 Dec 2016, 18:31
ligplaats: *
info:

Re: Waar zijn prijzen van jachten op gebasseerd?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Dec 2016, 18:54

quichot schreef:Wie zich een duur jacht kan veroorloven heeft ook vast wel een aardig optrekje hier of daar

Of neemt genoegen met een relatief eenvoudig rijtjeshuis zodat er geld overblijft om een boot te exploiteren.
Het ligt er maar aan, waar je prioriteiten liggen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten