Als zoekende naar een jacht verbaas ik mij over de prijzen. Boten van hetzelfde merk en type verschillen soms duizenden euro's van elkaar.
Er wordt gesproken over vergrijzing van de watersporters. Maar als die, in mijn ogen, belachelijke prijzen blijven zal de vergrijzing alleen maar voortduren. Wij zijn een gezin bestaande uit een man (40 jr.), vrouw en kind. We hebben een eigen huis en allebei hebben wij een baan.
Voor ons zijn bedragen meer dan 10.000 euro heel veel geld. Maar voor een beetje jacht is dit niets.
Waar het mij echter omgaat, waar is de prijs nu op gebasseerd?
Dit oude topic geeft precies aan wat ik bedoel. De topicstarter laat het schip bij verschillende makelaars taxeren.
De prijs van € 87.500,- is een vraagprijs.
Uiteraard valt hier altijd over te praten.
Echter hebben wij verschillende verkopers/jachtmakelaars bij gehad die het schip hoger hadden getaxeerd.
waarvan 1 (belachelijk hoog) op €127.500,- euro.
Tja... dat vonden wij dus ook te hoog.
en het laagste was €105.000,- euro.
De laagste taxatie was 105.000 euro (!). Verkoper vraagt 87.500 en uiteindelijk gaat de prijs bijna een jaar later naar 59.500.
En zal het schip voor rond die prijs verkocht zijn.cyberray schreef:Up. €59500,--
Dat is uiteindelijk wel bijna de helft minder dan de taxaties. Heel veel geld. Maar de prijs komt wel in de buurt van wat sommigen in dat topic eerder noemden.
Ander voorbeeld, een Doerak 950 AK
Van 35.000 voor 23.500. Dit jacht heeft een bouwjaar van 1968. Dat is 48 jaar oud. De motor is van bouwjaar 1998. Dat is ook 18 jaar. En dan nog zoveel geld vragen. Hoewel voorzien van heel veel opties is dit toch gewoon een oud schip (?).
Nog eentje, een Doerak 1050 OK/AK
Bouwjaar 1973 en een vraagprijs van 32.500 euro. Een schip van 43 jaar oud en dan nog zoveel geld???
Het schip heeft in 2006 een refit ondergaan. Maar dat is 10 jaar(!) geleden. Dat gaat toch nergens over.
In bovenstaande voorbeelden zit al een verschil van 9000 euro. En natuurlijk moet je niet altijd voor een vraagprijs gaan.
Maar deze dan:
Doerak 1050 GSAK
Vraagprijs 39.990 en een bouwjaar 2005. Een schip wat 32 jaar jonger is dan het eerdere voorbeeld. En "maar" 7500 euro duurder.
Kortom, hoe kan ik nu weten of de prijs een reeële vraagprijs is. Voor een Doerak zou je nog kunnen vergelijken via Google.
Maar voor deze is dat al een stuk moeilijker omdat er bijna geen andere te vinden is.