pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 09 Dec 2016, 13:05

Met mijn ervaring met PC Navigo icm met AIS denk ik dat de PC die voldoet nog gemaakt moet worden, zonder AIS prima, met en een paar targets te veel en het lukt niet, laatst een I7 met 8 GB zelfde verhaal het duurt alleen iets langer voor het moeizaam wordt, de afhandeling van AIS targets klopt imho gewoon niet bij PC Navigo, WinGPS en OpenCPN hebben op het zelfde systeem geen enkel probleem met AIS.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 09 Dec 2016, 19:03

henkvd schreef:Met mijn ervaring met PC Navigo icm met AIS denk ik dat de PC die voldoet nog gemaakt moet worden, zonder AIS prima, met en een paar targets te veel en het lukt niet, laatst een I7 met 8 GB zelfde verhaal het duurt alleen iets langer voor het moeizaam wordt, de afhandeling van AIS targets klopt imho gewoon niet bij PC Navigo, WinGPS en OpenCPN hebben op het zelfde systeem geen enkel probleem met AIS.


Bij openCPN kan men geen routes uitzetten dus die valt voor mij af, wellicht ga ik nog een keer over op wingps, nog eventjes aankijken.
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor RuudM » 09 Dec 2016, 21:57

Jokewierco.

Wat wil je doen met routes uitzetten in open cpn ? volgens mij kan het namelijk wel in open cpn alleen je zal zelf de lijnen moeten volgen. tenminste zo gebruik ik het wel op groter vaarwater.

wij stappen af van opencpn (zonder AIS) en willen nu overstappen naar iets en ook ais daarin meenemen. wij denken nu aan;

watcheye transponder met een watcheye wifi wave naar een Ipad.
op de ipad de software van INavx met navionics kaarten europa.
Dan kan je ais presenteren op je ipad alleen de dock to dock functionaliteit van navionics werkt daarin niet. wel kan je op de ouderwetse manier routes uitzetten.
maar mijn vraag is hoe vaak doe je dat. Het is geen pc navigo die routes voor je kan plannen.

zijn er nog meer mensen met ervaring met de watcheye transponder en eventueel icm een ipad ?

gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Bejons » 12 Dec 2016, 00:10

Wat je ook zou kunnen proberen is dat ais alleen de schepen binnen een bepaald gebied laat zien. Hebben wij hier aanboord ook gedaan scheelt een hoop bij ons staat ie nu op een bereik van 5 km. Grt jan
Bejons
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 28 Feb 2016, 20:47
Woonplaats: Bergeijk
ligplaats: Lommel
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 17 Dec 2016, 11:14

Ik heb alleen problemen wanneer ik AIS gebruikt met pc navigo, wanneer ik alleen gps gebruikt blijft alles goed werken.
Ik heb een RS232 besteld, dit moet het probleem verhelpen zeggen de deskundigen, hoop hem eerdaags binnen te hebben ga hem dan aansluiten en breng verslag uit.
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 17 Dec 2016, 11:16

Bejons schreef:Wat je ook zou kunnen proberen is dat ais alleen de schepen binnen een bepaald gebied laat zien. Hebben wij hier aanboord ook gedaan scheelt een hoop bij ons staat ie nu op een bereik van 5 km. Grt jan


Wat voor computer gebruik je Jan?
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 17 Dec 2016, 11:24

RuudM schreef:Jokewierco.

Wat wil je doen met routes uitzetten in open cpn ? volgens mij kan het namelijk wel in open cpn alleen je zal zelf de lijnen moeten volgen. tenminste zo gebruik ik het wel op groter vaarwater.

wij stappen af van opencpn (zonder AIS) en willen nu overstappen naar iets en ook ais daarin meenemen. wij denken nu aan;

watcheye transponder met een watcheye wifi wave naar een Ipad.
op de ipad de software van INavx met navionics kaarten europa.
Dan kan je ais presenteren op je ipad alleen de dock to dock functionaliteit van navionics werkt daarin niet. wel kan je op de ouderwetse manier routes uitzetten.
maar mijn vraag is hoe vaak doe je dat. Het is geen pc navigo die routes voor je kan plannen.

zijn er nog meer mensen met ervaring met de watcheye transponder en eventueel icm een ipad ?

gr
ruud

Het is vindt ik tenminste, gewoon geweldig dat je vooraf met pc navigo net als tomtom een route kan plannen de tijd van aankomst etc word keurig aangegeven.
Volgen mij heeft wingps deze mogelijkheid tegenwoordig ook en schijnt geen problemen te geven met AIS.
Ik gebruik pc navigo nu 8 jaar voorheen zonder AIS nooit problemen gehad, wanneer ik digitale navigatie nog zou moeten aanschaffen zou ik wellicht kiezen voor wingps?
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 17 Dec 2016, 11:53

RS232 , een compoort of via een serieel USB converter maakt niets uit, het probleem is bij alleen PC Navigo, dat de afhandeling binnen het programma van AIS doelen processor vretend is geschreven, en laat de PC op z'n achterste poten lopen, net nog ff gekeken, inmiddels zijn de processor eisen van de pc opgeschroeft naar I5 of I7, dat is er overdone voor een paar AIS doeltjes, behalve voor PC Navigo, of het ooit zover komt weet ik niet een generatie of 3 verder in processor land geeft misschien de oplossing, tot nu toe is imho de enige oplossing voor PCNavigo, geen AIS er op aansluiten of een AIS receiver met een ergens verstopt antenne kabeltje zodat deze zeer beperkt kan ontvangen en PC Navigo maar een paar AIS doelen hoeft te verwerken.

N.B. PCNavigo schande dat dit nog steeds niet is opgelost, AIS is knoeiwerk binnen PCNAvigo, de rest van de wereld redt het op een oud laptopje met AIS.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 01 Jan 2017, 13:39

Heb er weer een expert bij gehad alles laten installeren op een dell computer i5, het heeft 8 dagen zonder problemen gedraaid en is er weer mee gestopt.
Wanneer ik proais2 opent en wil verbinding maken met mijn watcheye transponder krijg ik de lezen (rechts boven in) Status: Determining the AIS Device Type...
Volgens mij heb dit niets te maken met pc navico omdat ik dit programma dan nog niet heb draaien.
Zo langzamerhand krijg ik er wel een beetje de schijt van.
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor kajoe » 01 Jan 2017, 14:32

gewoon weer op de vertrouwde papieren kaarten ,altijd prijs ,enne slecht zicht minder dan de bekende 500 meter mag je toch op de meeste rijks wateren niet varen ,gewoon even rust .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten