Amersfow schreef:Sprak zaterdag een fleetowner (100 vrachtwagens); die hebben 2x230 amp aan boord. Gemiddelde levensduur ligt nu op 2 jaar. Zijn verklaring dat al die verbruikers (magnotron enzo) ze slopen. De tijden dat accus 10 jaar mee gaan is blijkbaar over.
Accu technologie zit juist enorme in de lift.
Hedendaagse accu's gaan langer mee als vroeger...ECHTER,
Onze energievraag is enorm gestegen en dat is de boosdoener, niet zo zeer omdat het een magnetron of ander type apparaat is maar puur omdat accu's dieper ontladen worden.
Een accu is net als een autoband, hoe ruiger je er mee omgaat des te harder ze slijten.
De welbekende 230Ah bakken zoals jij aangeeft "doen" gemiddeld 1500 cycli, bij 30% DoD (ontladingsdiepte)
Als je er dus dagelijks 30% lading uithaalt en weer terug pompt (op de juiste manier) de je er dus ruim 4 jaar mee
Doe je dit alleen in het weekend, zo'n 100x per jaar dan verhoog je dit naar ruim 14 jaar.
Neem nu eens dagelijks 50% lading uit deze accu dan blijven er van die 1500 cycli maar 500 over (1,3 jaar)
Omdat de schaal DoD vs cycli niet lineair is maar logaritmisch kun je dus met zekerheid zeggen dat het loont om een twee keer zo grote accu (dus 2 x zo duur) te kopen omdat hij meer als twee keer zo lang meegaat.
Soms wel tot 4 x zo lang.
Ben je per definitie met die grotere accu toch nog goedkoper uit.
Hoe je in de peiling houdt wat de daadwerkelijke ladingsgraad van je accu is weten jullie zo onderhand wel.
Jouw voorbeeld voorbeeld zal best om vrachtwagenaccu's gaan, deze accu's zijn specifiek bedoelt voor het starten van de truck.
Nier voor cyclische belasting..zoals kofiezetters, magnetrons omvormers enz.
Om het vergelijk met de banden te maken, dat is bij elk stoplicht met piepende winterbanden weg terwijl het 30 graden is.
Aquanaut