Chassis aanhangwagen verhoogd?

Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor markvh » 22 Nov 2016, 19:07

Hey,

Misschien domme vraag...

Dit weekend eerste keer tweedehandsbootje in het water gelegd, met veel moeite van de trailer afgekregen omdat ik die niet diep genoeg het water in kreeg. Misschien was de helling niet steil genoeg, maar die leek me eigenlijk vrij normaal qua hellingsgraad. Dus ik denk eerder dat het aan de trailer ligt.

Tussen het chassis en de as zijn 2 x 2 blokken staal gelast zodat de boot hoger komt te liggen. Is hier een goede reden/verklaring voor?
Zoals op de foto te zien is er plek genoeg tussen de wielen en onderkant boot.

Zou ik minstens één van deze blokken (aan elke kant uiteraard) kunnen weghalen zodat de boot lager komt te liggen en dus sneller begint te drijven bij te water laten?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hartelijk dank bij voorbaat,
Mvg, Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor gast » 22 Nov 2016, 19:26

Een plankentrailer functioneert alleen al je deze volledig het water in rijdt waardoor de boot gaat drijven.
Zijn de planken te hoog is idd verlagen een optie, of je vervangt ze voor rollen.

Maar dat is naar eigen inzicht.
Laatst gewijzigd door gast op 23 Nov 2016, 05:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Nov 2016, 03:20

Haal die vierkante bussen er maar tussen vandaan.
Als de boot dan te laag ligt,en deze de wielen raakt,kun je de steunen een stukje omhoog doen.
Normaliter hoort de as direct onder de chassisbalk te zitten.
Noordvaarder
 

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor JerryR » 23 Nov 2016, 22:43

Ziet er ook niet erg stevig uit als ik heel eerlijk mag zijn. Chassis terug op de as en als de boot de wielen raakt de planken omhoog brengen tot net boven de wielen.

Wellicht alleen de voorkant iets omhoog zodat de boot aan de achterzijde wel eerder drijft
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor Arthur » 24 Nov 2016, 10:48

Hoe krijg iemand het klaar om 2 rechte profielen scheef op elkaar te lassen, als de rest van de aanhanger er ook zo uit ziet zou ik nog geen fiets op transporteren.
.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor Ardi » 24 Nov 2016, 11:12

Is België he, je ziet daar wel meer van dit soort karren :D
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor markvh » 24 Nov 2016, 17:04

Allen bedankt voor de input, zelfs de flauwe belgenmoppen... ;-)

JerryR schreef:Ziet er ook niet erg stevig uit als ik heel eerlijk mag zijn. Chassis terug op de as en als de boot de wielen raakt de planken omhoog brengen tot net boven de wielen.

Wellicht alleen de voorkant iets omhoog zodat de boot aan de achterzijde wel eerder drijft


Dat was ook mijn eerste gedachte, maar iemand met veel kennis van zaken ivm lastechniek heeft me gerustgesteld dat het wel stevig gelast is en meer dan voldoende voor het gewicht van de boot.

Hoe veel afstand moet er minimaal over blijven tussen wiel en boot? Nuttig om ook spatborden te monteren of is dat enkel voor het visuele aspect, dat de boot mooi proper blijft?

Aangezien ik geen vaste ligplaats denk te nemen, zal hij dus zeer regelmatig getransporteerd en te water gelaten worden. Wat is dan de beste keuze? rollen installeren (gemakkelijker te water laten vermoed ik?) of toch de planken houden (misschien stabieler tijdens transport?)

Als ik enkel voorkant omhoog breng dan gaat de staart wel nog dichter naar de grond toe. Welke marge moet ik nemen om veilig overal te kunnen rijden (verkeersdrempels etc)?

Ik vermoed dat de hoogte van die planken niet kan bijgesteld worden wanneer de boot erop ligt, dus ik wil het van de eerste keer goed hebben omdat ik toch een heel eind moet rijden om de boot in het water te leggen om aan de trailer te kunnen werken.

Greets,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor Popeye » 24 Nov 2016, 21:14

markvh schreef:Allen bedankt voor de input, zelfs de flauwe belgenmoppen... ;-)

Welke moppen?

markvh schreef:Ik vermoed dat de hoogte van die planken niet kan bijgesteld worden wanneer de boot erop ligt, dus ik wil het van de eerste keer goed hebben omdat ik toch een heel eind moet rijden om de boot in het water te leggen om aan de trailer te kunnen werken.

Als ik die wagen zie kan ik me niet voorstellen dat de boot zo zwaar is dat die er niet met een beetje slimheid en kracht vanaf te krijgen is.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor markvh » 27 Nov 2016, 21:53

Popeye schreef:Als ik die wagen zie kan ik me niet voorstellen dat de boot zo zwaar is dat die er niet met een beetje slimheid en kracht vanaf te krijgen is.
Groet, Jack.


Ik heb hem nog niet gewogen (staat op mijn to do lijstje) maar volgens de verkoper zo'n 500 kg. Of dat inclusief aanhangwagen was of niet durf ik niet zeggen.
In elk geval zwaar genoeg dat je er met 3 gespierde mannen geen mm beweging in krijgt als hij niet drijft.

We hebben hem in het water gekregen door de traier los te koppelen en met de hand voldoende ver het water in te rijden. Om hem eruit te krijgen door middel van een koord rond de trekhaak & bevestigd aan de trailer. Wij noemen dat in België improvisatie & plantrekkerij ipv slimheid... Goed voor één keer, maar nu zorgen dat het op de normale manier lukt.


Allen,
Iemand met verstand van torsie-assen? Hoeveel kunnen deze doorveren?
Als ik die metalen blokken verwijder, komt de onderkant van de boot op ongeveer 2.5 cm van de bovenkant van mijn wiel te liggen. Dit lijkt mij een beetje aan de krappe kant, maar vind via Google niet direct een pasklaar antwoord.

Thx,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

Berichtdoor Popeye » 27 Nov 2016, 22:57

markvh schreef:Ik heb hem nog niet gewogen (staat op mijn to do lijstje) maar volgens de verkoper zo'n 500 kg.
In elk geval zwaar genoeg dat je er met 3 gespierde mannen geen mm beweging in krijgt als hij niet drijft.


is dat die er niet met een beetje slimheid en kracht vanaf te krijgen


Met drie gespierde mannen heb je misschien wel kracht. Nou nog de slimheid.

Wanneer je de aanhangwagen voorover kantelt met de dissel op de grond kun je de boot aan de achterkant toch op een of andere manier ondersteunen of ophangen. Daarna hoef je alleen nog maar de voorkant op te tillen en te ondersteunen. Takeltje?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten