gloeilampjes vervangen door ledlampjes

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor markvh » 22 Nov 2016, 18:53

Hey,

waarschijnlijk nog al wel eens gevraagd, maar ik vind niet onmiddellijk het antwoord terug:
Ik wil de gloeilampjes van mijn navigatieverlichting vervangen door ledlampjes met dezelfde sterkte en voetstuk (of hoe je dat ook noemt).

de huidige lampjes zijn de deze:
Afbeelding
Enige vermelding 10W/12V
Afbeelding
vermelding Perko Fig.71

Waar kan ik led varianten vinden voor deze lampjes?

Hartelijk dank bij voorbaat!
Mvg, Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Nov 2016, 20:17

Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor smeukel » 22 Nov 2016, 22:07

smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor HermanT » 22 Nov 2016, 23:26

Wees hier voorzichtig mee. Ledlampjes hebben een andere kleurtemperatuur en je hebt kans dat je navigatieverlichting er heel vreemd uit gaat zien en daardoor nook niet meer aan de wettelijke eis voldoen.
Bovendien, vaar je zo veel in het donker of met slecht zicht? Als dat niet zo is, dan heeft de investering ook al geen zin.
Iets anders is het met binnenverlichting en werklampen, daarmee is veel meer winst te halen uit het verbruik.
Groet
Herman
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor aquanaut » 23 Nov 2016, 07:18

Daarbij draait ook meestal de motor als je boordverlichting brandt.
Als je vaak ankert, loont een led ankerlichtje wel!

Overigens hoef je je over keur geen zorgen te maken, de lantaarns waarin dergelijke lampjes zitten gemonteerd voldoen sowieso niet aan de keur.
In een gekeurd boordlicht zit altijd een Bay 15 fitting of een P28s voor de grotere lantaarns.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2016, 10:30

Ik ben vorig jaar ook gewaarschuwd voor afwijkende kleuren bij gebruik van LED's in de boordlichten. Van enig verschil is mij in de praktijk echter niks gebleken. Rood is rood, groen is groen. Toplichtje gewoon wit. Misschien een fractie koeler, maar zeker niet blauwig, zoals Duitse koplampen begin deze eeuw. Nu moet ik daarbij aantekenen dat ik nog van die klassieke boordlichten heb met dikke glazen gekleurde lenzen. Niet officieel goedgekeurd, maar gedoogd bij (plezier)varend erfgoed.
In de meeste gevallen zal de besparing inderdaad minimaal zijn omdat de motor normaalgesproken draait als je de boordlichten aan hebt. Ik heb er echter voor gekozen de servicebank geheel afhankelijk te maken van zonnepanelen, en dan heeft het weldegelijk zin. Al houd ik bufferladen via een dc/dc-converter achter de hand.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor Nerissa » 23 Nov 2016, 12:18

Ik denk, dat je met led lampjes, vanuit de watersportwinkel wel duur maar ook wel goed zit.

Ik heb ledverlichting via ***.nl (weet niet meer). maar in ieder geval héél goedkoop uit het oosten laten komen.
en ALLES buiten en binnen omgebouwd.

Wat bij mij wel is als je een te warme kleur neemt, dat mijn groene boordlicht, blauw(ig) word.
Het glas is trouwens al blauwig van zijn eigen (zijn ook van die "oude"boordlichten uit de jaren 60)

Maar voor de rest werkt dat 100%.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor quichot » 23 Nov 2016, 14:29

Nerissa schreef:Het glas is trouwens al blauwig van zijn eigen (zijn ook van die "oude"boordlichten uit de jaren 60)

Klopt. Kleuren met blauwe componenten, zoals groen en paars, verblauwen in de loop der jaren. Dus ook met een gloeilamp was mijn stuurboordlicht al wat blauwig. Maar op het oog werd dat niet erger met een LED.
Nu hebben mijn oude boordlichten binnenin geen reflectoren. Om de lichtsterkte op te pimpen en de verblauwing te corrigeren wil ik een proefje doen met heldergele reflectoren van karton, en dan foto's maken met 1. de oude gloeilampen, 2. met de LED's en 3. met de LED's in combinatie met die reflectoren. De camera stel ik daarbij steeds in op dezelfde belichtingstijd, dus de foto's geven dan een redelijk objectief beeld.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor Nerissa » 23 Nov 2016, 20:27

Ik ben daar heel benieuwd naar.
Bij mij zitten er overigens ook geen reflectoren in. Zitten die wel eens in boordlichten?, of alleen in de " zinken" , en plastic uitvoeringen en niet in de koperen?

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: gloeilampjes vervangen door ledlampjes

Berichtdoor markvh » 24 Nov 2016, 17:25

HermanT schreef:Wees hier voorzichtig mee. Ledlampjes hebben een andere kleurtemperatuur en je hebt kans dat je navigatieverlichting er heel vreemd uit gaat zien en daardoor nook niet meer aan de wettelijke eis voldoen.
Bovendien, vaar je zo veel in het donker of met slecht zicht? Als dat niet zo is, dan heeft de investering ook al geen zin.
Iets anders is het met binnenverlichting en werklampen, daarmee is veel meer winst te halen uit het verbruik.
Groet
Herman


Als Belg probeer ik mij zo weinig mogelijk aan te trekken van de wettelijke regelneverij :-) , dus die kleurtemperatuur van de lampjes is niet echt een issue. Maar je hebt een goed punt, ik ben eigenlijk niet van plan 's nachts (of in mist, als ik het kan vermijden) te varen, dus ik kan beter de oude lampjes laten steken. Enkel een ankerlicht op led dan.

Ik denk eraan om de binnenverlichting te doen met stand-alone lampjes op batterijen, scheelt weer in het aanleggen van elektriciteitskabels...

greets,
Mark
markvh
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Okt 2016, 22:28
ligplaats: België
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten