vuuren1 schreef:@Pascal,
Een elektrische boegschroef van effectief 10 pk, welke is dat en wat is de diameter van de buis?
We hebben het al 20 jaar niet meer over pk's bij boegschroeven maar over Kgf.
Dan nog zijn de opgaven van diverse fabrikanten wel erg optimistisch.
Bij een Barkas 1100 kan je een dergelijke buisdiameter nog goed kwijt, dat is lang niet het geval bij andere boten.
De Barkas 1100 steekt voldoende diep om de buis ook voldoende onder water te kunnen monteren.
Het is een eigen keuze om een zware boegschroef te monteren maar het is in dit geval wel erg stevig.
24 volt is een voordeel omdat de stroom tov 12v de helft is.
Hans,
Het is een Vetus 110kgf ,diameter buis is 200mm en 23 jaar oud, nu verkopen ze deze nog maar staat hij te boek voor (ik dacht)160kgf en is nog steeds de zelfde uitvoering.
Dus je redenering van opgave staat als een huis!
Natuurlijk zit je vast aan bepaalde voorwaarde wil je een stevige boegschroef plaatsen, daar heb je helemaal gelijk in, wat ik wil zeggen is;
Je ziet best veel boegschroeven die te licht zijn voor het model/maat schip.
Boegschroeven op maat voldoen prima onder normalen omstandigheden, maar zodra de omstandigheden verslechteren word de boegschroef pas echt interessant en dan is voldoende vermogen een must.
Ik kan aardig varen zonder boegschroef en gebruik het ding dan ook zelden.
Tijdje terug Maar Moezel Rijn gevaren en de eerste sluis in Frankrijk jaag er een stuk hout doorheen, geen boegschroef meer maar een boegflodder
Dus heel het traject zonder boegschroef gevaren, heb ik hem gemist, nee.
Schade gevaren, nee.
Penibele situaties meegemaakt, nee.
Je gaat anders varen, je gaat vooraf inschattingen maken/plannen.
Maar ik heb ook momenten meegemaakt dat ik het vermogen meer dan nodig had, en liefst nog wat meer!
In een sluis bijvoorbeeld, bij het passeren van een zeeschip waarvan de boegschroef toch al enige tijd uit zijn werk is, maar nog voor zoveel beroering zorgt dat je wel een boegschroef zou willen hebben van 20pk, dan is mijn 10pk maar net aan!
De meeste van ons kennen het wel, afmeren met beroeps vaart.
Mijn moto, liever te veel dan te weinig, maar je hebt een punt!
Mvg,
Pascal.