Splitters

communicatie en navigatie apparatuur

Splitters

Berichtdoor broekie » 24 Okt 2016, 09:37

Ik ben me aan het verdiepen in het installeren van AIS.
Aan boord is een marifoon installatie. Standaard Horizon GX1600.

Nu kun je de VHF antenne van de marifoon ook gebruiken voor een AIS ontvanger/zender.
Dan moet je de antenne aansluiten op een SPLITTER die dan met beide apparaten verbonden kan worden.

Is dit een goede keuze of beter 2 aparte VHF antennes installeren?
Wat zou dan een betrouwbare splitter zijn?
Wat is een betaalbare AIS ontvanger/zender?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Splitters

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Okt 2016, 10:53

Ik heb altijd geleerd, dat splitters bijna altijd voor signaalverlies zorgen en dat het gebruik van splitters wordt sowieso wordt afgeraden als een van de aparaten ook zendt.
Ik overweeg ook AIS, maar dan met een gescheiden ontvanger
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Splitters

Berichtdoor kajoe » 24 Okt 2016, 11:59

informeer eens hoe het agentschap Telekom er over denkt ,of anders een goede marifoon leverancier en ik bedoel niet een winkel maar radio Holland en dat soort bedrijven .
bij mijn navraag stonden ze behoorlijk negatief over splitters.
maar het kan verkeren zij Bredero .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Splitters

Berichtdoor Beemer » 24 Okt 2016, 14:24

Al jaren heb ik een AIS-ONTVANGER aan boord. Ideaal, je ziet nu immers ook wat er zo ‘om die bocht’ aan komt varen :D . AIS-ontvangers zijn relatief erg goedkoop (ook op MP) te vinden.
Zelf heb ik de AIS gekoppeld aan een oude tweede marifooninstallatie die ik enkel gebruik voor uitluisteren op een eventueel 2e kanaal. De meest eenvoudige, oude HF antenne volstaat dan al.
In geval je maar een marifoon hebt (die je ook voor zenden gebruikt), zou ik ALTIJD een 2e antenne voor de AIS plaatsen. Geen onnodige splitters, die bij een foute aansluiting en ‘zenden’ toch de nodige risico’s kennen.

Zelf heb ik er bewust voor gekozen geen AIS-zender te nemen.
Twee redenen: als elke recreant een AIS-signaal zendt, loopt ons navigatie-scherm snel vol; en verder vind ik het wel zo prettig dat niet iedereen direct kan zien waar ik vaar :) .
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Splitters

Berichtdoor CityBird » 26 Okt 2016, 09:02

Zonder een behoorlijke HF-kennis raad ik zoiets af. Enkel bij ontvangers (VHF-radio, kabel TV bv) is dit risicoloos, zenders zijn een heel ander verhaal.

- Een splitter zorgt voor een "verlies" van 50% (3dB) voor een transformatorversie en 75% (6dB) voor een resistieve splitter. Dit laatste type wordt normaliter enkel gebruikt voor precisie- en/of laag-vermogentoepassingen (Denk ook niet dat je die makkelijk gaat vinden voor dergelijke vermogens). Je zendvermogen ligt dus sowieso 50% lager.
- Die 50% gaat niet in de splitter verloren (toch niet bij transformatorversies) maar voor het overgrote deel in de tegenpartij. Is zeker niet altijd zonder risico. Eindtrap van de tegenpartij moet in staat zijn om dit te dissiperen. Is bovendien puur verlies.
- Er bestaan RF-circulators en isolators om dit probleem op te lossen, die zijn echter afgestemd op de betreffende frequenties. VHF is een relatief lage frequentie, afmetingen zijn navenant. Kwalitatief hoogstaand product kost ook een aardige duit.
- Sowieso heb je meettoestellen (Spectrum-analyzer, RF-Wattmeter, SWR-brug ed) om de realiteit te toesten.
CityBird
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Feb 2016, 03:03
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten