Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 19 Okt 2016, 10:53

Ik zal binnenkort even serieus gaan krabben. ik zie meer lagen onder de blauwe (huidige laag) en snap niet helemaal wat ik zie.
onder het blauw zit ook soms gewoon witte laag. als dit de gelcoat is, gaat de theorie van vocht tussen 2 verflagen niet op lijkt mij?

hier nog 2 foto's

http://www.jlvermeulen.nl/Temp/04.jpg
http://www.jlvermeulen.nl/Temp/05.jpg
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Okt 2016, 11:11

Het lijkt me stug dat dit osmose is.
Dan zou het wel verschrikkelijk veel zijn.
Als je de foto van boven naar beneden in drieën deelt en van links naar rechts in vieren zie je links onderin van het rechtsbovenste vakje (volgt u me nog?) een vrij grote plek zitten.
Die plek zijn we volgens mij de witte gelcoat, dan rode primer, dan blauwe anti fouling en uiteindelijk de zwarte meuk die er nu op zit.

Het lijkt erop dat die verf niet geschikt is geweest Voor permanente onderdompeling.
Dan krijg je dit soort blazen.

Linksboven in het plekje zie je een bruin plekje.
Dat zou een beschadiging in de gelcoat kunnen zijn.
Schuren,plamuren en schilderen en klaar is zo'n plek.

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat dit géén osmose is
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 19 Okt 2016, 18:31

Dank jullie wel voor de reacties!

als ik er weer ben, ga ik krabben en kijken wat er onder de blaasjes zit en nog een goed mijn neus aan het werk zetten.

Op de volgende site lees ik dat beginnende osmose of wiking afmetingen van mijn blaasjes heeft. Meer gevorderde osmose laat blazen zien (zoals eerder genoemd) tot 3 cm. klopt deze informatie?

http://www.blonkjachtexpertise.nl/exper ... torjachten

Wat ik toch nog graag zou willen weten welke scenario's er mogelijk zijn wanneer het wel osmose blijkt en ik besluit zonder noemenswaardige behandeling de boot weer in het water te kieperen.
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Okt 2016, 19:05

Ik heb een open zeilbootje gehad die osmose had.
Ik heb bij de tandarts afgedankte boortjes gehaald.
Die in de Dremel gezet en alle blaasjes uitgeboord.
Daarna had ik kuiltjes van zo'n halve cm doorsnede.
Die heb ik een dagje in het zonnetje laten drogen.
Vervolgens dichtgesmeerd met polyesterplamuur, goede primer en anti fouling erop.

De kenners zullen ongetwijfeld gruwelen van mijn methode, maar vele vele jaren later (10?15? Weet ik niet zeker meer) was er nog nooit dát aan te zien.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Okt 2016, 04:01

Marie Christina schreef:Ik heb een open zeilbootje gehad die osmose had.
Ik heb bij de tandarts afgedankte boortjes gehaald.
Die in de Dremel gezet en alle blaasjes uitgeboord.
Daarna had ik kuiltjes van zo'n halve cm doorsnede.
Die heb ik een dagje in het zonnetje laten drogen.
Vervolgens dichtgesmeerd met polyesterplamuur, goede primer en anti fouling erop.

De kenners zullen ongetwijfeld gruwelen van mijn methode, maar vele vele jaren later (10?15? Weet ik niet zeker meer) was er nog nooit dát aan te zien.


Dan was dat waarschijnlijk ook geen osmose.
Dit gezien je neergeschreven verhaal over 5mm, de veel te korte droogtijd, polyester plamuur (fout!) en dat het niet meer terug komt.

Bij Jan lijkt het er op dat er van alles onder die boot is gesmeerd en dat de verschillende systemen niet passen (dan krijg je vaak van die kleine blaasjes).
Gewoon met beleid schuren tot er vastigheid zichtbaar is (en niet verder om de gelcoat te sparen) dan voor alle zekerheid behandelen met epoxy primer/coating.

Let wel op relatieve vochtigheid!
(meten is weten)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 22 Okt 2016, 11:50

Als ik in de buurt ben zal ik een stukje krabben en controleren wat er onder zit. Ik zal foto's maken en posten
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 10 Dec 2016, 12:23

Ik heb nog geen tijd gehad en ben niet meer bij de boot geweest. ik heb alvast een vraag over het schilderen voor het geval er geen osmose is
is het in mijn geval beter om te schuren zoals van Vuuren aangeeft en dan opnieuw te schilderen met een passende verf/coating.
of is het beter niet meer te schilderen en direct na schuren een antifouling laag aan te brengen? ik hoop dat ik het goed omschrijf.

gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Georges » 10 Dec 2016, 22:43

Ik zou schuren tot je een gladde en vaste laag hebt en er dan een goede 2 componenten hechting primer/sealer opzetten als tussenlaag voor een nieuwe antifouling.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Marie Christina » 10 Dec 2016, 23:32

Het hangt een beetje afhankelijk van wat er als toplaag op komt.
Schuren tot de kale ondergrond is altijd prima.
Dan even in een goede verfzaak vragen wat er onder de toplaag van je keuze moet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 11 Dec 2016, 23:44

Bedoel je met toplaag antifouling? Ik twijfel of ik werkelijk antifouling moet gaan aanbrengen en of ik het niet gewoon moet dicbtsmeren met een 1 component verf die geschikt is vor continue onderdompeling? Ik vaar op de randmeren en had niet her idee dst de aanslag nu zo heftig was na een jaar in een friese sloot en paar aanden randmeren? Maar ik denk er over de boot te laten overwinteren volgend jaar.. De vraag is wat dan de beste opties zijn. stel dat ik toch antifouling wil aanbrengen.. Moet er na het schuren en schoonmaken dsn perse een primer op?
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten