Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 18 Okt 2016, 21:22

Beste mensen,

Mijn boot is sinds 4 dagen uit het water er komen wat blaasjes naar boven.
Blaasjes zitten niet over het hele onder waterschip maar zijn verdeeld over een beperkt aantal plekken rond waterlijn richting boeg. Grootste deel van het onder waterschip schoon lijkt te zijn zover ik kan inschatten.
Ik probeer een kosten baten analyse te maken en ben nieuwsgierig naar onderbuik gevoel van de ervaren forumleden.

http://www.jlvermeulen.nl/temp/01.jpg
http://www.jlvermeulen.nl/temp/02.jpg
http://www.jlvermeulen.nl/temp/03.jpg

Vraag, Ik wil natuurlijk graag weten of de populaire zin 'er is nog nooit een boot door osmose gezonken' klopt?!
Stel ,behalve het laten drogen tot het voorjaar, beetje schuren en een laag antifouling doe ik niets speciaals. Drijf ik over 5 jaar nog vrolijk rond of is dit te makkelijk?

gr Jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor henkvd » 18 Okt 2016, 21:45

Ziet er niet uit als osmose, dat ziet er uit als of je een bult op je hoofd hebt veel groter dus, dit ziet er uit als vocht tussen de lagen antifouling.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 18 Okt 2016, 21:51

Geen osmose Henk? nog wat extra info De vorige eigenaar verteld dat de boot afgelopen winter in twee lagen brantho korrux verf is gezet en dat er geen antifouling opzit. de boot is afgespoten en je ziet dat de verflaag hier en daar los laat. je ziet rode, maar ook witte ondergrond? onder de 'kale' plekken
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Marie Christina » 18 Okt 2016, 22:53

Jan, als je zo'n bultje open krabt zit er in de gelcoat dan een kuiltje en kan je een azijnachtige geur ruiken? .
Dan is het zeer waarschijnlijk wel osmose.
Zo niet, dan is die kans zo goed als nul.
Dan is het gewoon slecht aangebrachte verf.
Kaalschuren en opnieuw een verfsysteem aanbrengen is dan het devies.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor gast » 18 Okt 2016, 22:54

Maar wat zit er onder de blaasjes, heb je al ergens een stukje gecontroleerd of het daadwerkelijk door de gelcoat komt.
Ik zie hier ook geen osmose in, dat zijn echt grote blazen welke door de coat heenkomen.

Dit kan wel het gevolg zijn van ingevreten gelcoat waar later overheen geverfd is waardoor luchtblaasjes ontstaan, maar dat is vooral te herleiden naar achterstallig onderhoud.

Maar eerst kijken of het daadwerkelijk vanuit het polyester komt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 18 Okt 2016, 23:20

Het zijn kleine bultjes en ik vond het moeilijk te voelen of er iets uit kwam.. Het regende en kon niet goed checken of mijn vinger nat was van regen of vocht uit de coating. Ik heb geprobeerd azijnlucht te ruiken maar ik kon dit toch niet goed waarnemen. Ik heb wat gekrabbeldmet mijn nagel.. Ik mo de vvolgende keer misschien even met een naald aan het werk. het opengekrabte bultje was te klein om te kunnen zien wst er onder zit.. Maar dus geen duidelijke gaatjes of azijnlucht so far.. Volgens mij kan je op 1 van de fotos ook wat gaatjes in de verf zien, dacht foto 3 (terwijl ik typ)
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 18 Okt 2016, 23:25

Chea, de boot is een opknapper dus er kan zeker van alles aan de hand zijn. Ik heb natuurlijk gevraagd waarom er geschilded was.. Het antwoord was de klur was niet mooi.. Ik heb ook geen aanleiding om te deken dat er gelogen is.. Maar het is moeilijk te achterhaken of het fout is, en waar dan precies.. Er is wel. Lekkage in de boot geweest door lekkende ramen. Hoe ernstig dit was weet ik niet maar het zegt wel iets over het onderhou
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jan » 18 Okt 2016, 23:27

Excuse moi voor de typefouten, toch onhandig antwoorden op een telefoon
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor henkvd » 18 Okt 2016, 23:39

Ik houd het op slechte hechting en vocht tussen de verf lagen, osmose zijn echt bulten van een diverse centimeters groot (tot ca 3 cm) en ziet er uit als een flinke bult op je hoofd. schuur /krab maar eens een stuk kaal en laat dan het resultaat zien, zolang je daaronder niet in het laminaat kijkt is het geen osmose, tevens zijn de osmose bulten niet zo scherp, maar veel meer afgeplat.

En toevallig ook nog een foto van een gelijkend voorval, geen osmose.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Osmose of wiking wel of niet behandelen?

Berichtdoor ReneDirks » 19 Okt 2016, 07:18

Als ik het zo zie lijken het ook eerder blaasjes in de verf te zijn dan in de gelcoat.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten