Ombouw Harding reddingssloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor broekie » 24 Jun 2016, 11:04

Ja, verkoelend in Griekenland.
Erg verfrissend in Nederland.

Wat is er mis met een nette buiskap?
Met flink buiswater denk je minder aan de lijn van de boot en ga je er gauw onder.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Popeye » 24 Jun 2016, 14:39

Arthur schreef:Afbeelding

Afbeelding

@Broekie, je gaat toch op zo,n mooi gelijnde sloep wat @jkos heeft geen tent zetten, als je ergens een mooie boot mee af breekt is het dat wel.


Een ander vind buitenboord hangende stootwillen weer lelijk, ook al zijn ze smetteloos wit! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Arthur » 24 Jun 2016, 17:52

Ik geen plaats in mijn gangboordjes Jack, en buitenboord storen ze me niet :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2016, 20:50

Een echte reddingsloep heeft ook op groot water geen huif nodig, die is gemaakt om mensen te laten overleven op zee..

In NL is het helaas niet zo vaak zulk mooi weer als in Griekenland en is een open sloep minder handig.

Ik heb vorig jaar een mooie sloep ingeruild en er 1x een dag mee gevaren.
Het is naar mijn mening of te warm, of te koud of te nat in NL om er een open boot met een nieuwprijs van ruim 70.000 euro op na te houden..

Daar zat overigens een hele fraaie overkapping op waar je bijna onder kon staan, met ramen en in 3 delen naar keuze weg te halen maar dat tentje had wel 4500 euro gekost.
Er mee op vakantie gaan kon dus goed maar als je een motorboot met opbouw gewend bent lijkt het al snel op kamperen.
Gelijk maar weer verkocht, ik had er helemaal niks mee.

Het is anders als je een echte Harding netjes ombouwt dat is geen kits-sloep.
En het kost (hopelijk) veel minder als je veel zelf doet om er iets leuks van te maken.

Met deze Harding is overigens een heel mooi resultaat neergezet en waar een dure kits-sloep niet tegenop kan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Arthur » 25 Jun 2016, 10:07

Je kunt er wel een inklapbare bimini op zetten, dan gebruik je hem alleen als het nodig is, de boot is prachtig er zullen weinig of geen van dit soort gerestaureerde sloepen rondvaren, lijkt me leuk om een foto of video filmpje te zien als de boot door de golven snijd, daar is hij tenslotte ook voor gemaakt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 18 Okt 2016, 08:37

Zo, de zomer is alweer ruim voorbij en inmiddels is de sloep alweer uit het water gehaald.
Afgelopen zomer hebben we, vooral in augustus, veel genoten van ons bootje.
Het is wel een beetje zoals Hans van Vuuren al opmerkte; je moet gewoon lekker weer hebben voor een sloep.
Wat ging er goed; het stuurwerk, gewoon perfect, is niet nerveus hij loopt lekker rechtuit, de boegschroef werkt goed met voldoende vermogen.
Wat ging er niet goed; de motor en de koppeling, de motor is een beetje rokerig en heeft behoorlijk carterdamp.Verder geeft de koppeling een bijzonder harde knal bij het schakelen. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de demperplaat versleten.
De verstuivers zijn eruit gehaald en getest, deze waren goed. Dat kan dus de oorzaak van het roken niet zijn.
Hoe lossen we dit op; tijdens het testen van de verstuivers bleek dat de firma Drinkwaard een mooie "jong gebruikte" Mitsubishi LS4 inclusief een ZF koppeling had staan.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik besloten om geen geld in een oude motor en koppeling te steken en te gaan voor een hermotorisering (inclusief garantie)
Inmiddels is de oude motor eruit en wordt deze week de nieuwe motor geplaatst.Omdat ik alles zelf doe zal het wel wat tijd in beslag nemen, maar een hobby kost nou eenmaal tijd (en geld)
Foto's volgen later deze week.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Arthur » 19 Okt 2016, 11:25

Heb je geen leuke foto,s met de sloep op ruig water, je hoeft toch alleen maar door het kanaal van Walcheren en je bent op de Westerschelde.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 20 Okt 2016, 16:23

Het klopt helemaal wat jij zegt Arthur, dat zou ik kunnen doen.
Maar ik heb al zoveel slecht weer en buiswater gezien in mijn leven dat ik daar geen behoefte (meer) aan heb.
Dit is puur een bootje voor mooi weer, en als het regent en waait blijft hij/zij lekker liggen.
Tijdens de maidentrip dit jaar had ik behoorlijk slecht weer.
Ik ben toen van Yerseke naar Kats gevaren met een stuk of 6 van het westen en een ebstroom.
Ik ben toen tot op mijn hemd toe nat geworden, en was blij dat ik een werkende lenspomp had.
Trouwens; als ik het goed begrijp en die foto's zo zie verblijf jij op de Egeïsche zee, en daar waait het ook wel eens.
Dus kom op met die foto's
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Arthur » 20 Okt 2016, 17:39

Je kan eens kijken op YouTube Arthuros LAN 753 wat tevens mijn naam en registratie nummer is.
Er is eentje bij met een beetje zeegang, het is hier normaal altijd zo rond de 3/4 Beaufort wat aangenaam is, als het tegen de 5/6 gaat is het niet leuk meer zeker niet als ik even dwars op de golven moet om de haven in te draaien, ik heb er geen problemen mee maar sommige vrienden die mee voeren zaten stijf in het gangboord :D
Hartje zomer waait altijd de meltemi, constant noord /noordwest wel verkoelend bij 30/35 graden maar ook vermoeiend.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 21 Okt 2016, 03:13

Mijn 'twijfels'over de Indenor motoren op leeftijd zijn her en der wel bekend..
Die koek is een keer op.
Want wie rijdt er nu nog in een auto van 40 jaar oud met een verwachting dat die techniek nog een hele poos mee zal gaan?
Bijna niemand!
Hooguit een gekoesterde Mercedes diesel auto van een oud vrouwtje.
Andere merken doen al jaren niet meer mee.

Een S4L2 Mitsubishi is een prima no-nonsens dieselmotor.
Tevens is het praktische brandstofverbruik bijna de helft bij zelfde omstandigheden.
Zelf zie ik ze liever van Vetus of Solé omdat dat marine gerichte basismotoren zijn en anderen vaak partij / industrie motoren gebruiken.

De 42 pk Mitsubishi levert in de praktijk altijd meer power dan de de voor 62 pk opgegeven Peugeot's Indenor diesels.
In een Dutch Tender van 9,5 ton blijkt deze motor meer dan voldoende vermogen te leveren.

nb. Een harde inschakel klap van een Hurth koppeling wil alleen maar zeggen dat de koppeling nog helemaal in orde is (die klap is een bijpassende eigenschap).
Geklapper bij stationair belast draaien duidt wel op een bejaarde en versleten demperplaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten