Benzine langer houdbaar maken

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor henkvd » 22 Sep 2016, 12:14

Als een 4 pk 4 takt motor op de benzine kan draaien, dan draait de auto er zeker op,is allemaal toch wat ruimer in het brandstof circuit en evt mengsmering van een 2 takt is ook geen probleem, een 5 ltr mengsmering op een tankbeurt zit je op 1: een hele boel, de verhouding gaat met een factor 8 a 10 omhoog, da's niks uitgaande van een 40 a 50 ltr tank.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor gast » 22 Sep 2016, 12:15

Yep mijn Corsa deed dat ook.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor Marie Christina » 22 Sep 2016, 12:58

aquanaut schreef:
Eehm..bijna..

Loodhoudende benzine is verboden sinds 2004, de 95 staat voor het aandeel octaan in de benzine.
Octaan is bedoelt om voortijdig ontbranden te voorkomen (pingelen)

Zo was het leuk om vroegah een motor welke gelode 98ron benzine moest tanken op loodvrije 91 te laten lopen.
Grote kans dat als je hem warm stil zette hij gewoon bleef doordraaien (dieselen)
Wij hadden een "studenten" kadettje die dat deed....

Aquanaut

Oh ja.
Nou ja, kern is dat loodhoudende benzine niet meer te koop is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor aquanaut » 22 Sep 2016, 13:06

Marie Christina schreef:Oh ja.
Nou ja, kern is dat loodhoudende benzine niet meer te koop is.


Was ook geen commentaar hoor Menno!

De kans dat je het dus is je tank gooit is wel erg klein.
Of het moet wel een heel oud tankje benzine zijn.

Dat ruik je wel als je het tankje open doet.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor kajoe » 22 Sep 2016, 15:08

de benzine kan jaren mee ,maar de toevoeging meng olie of andere middeltjes gaan op den duur klonteren .
gewoon om de tijd even goed schudden .
mijntank met meng smering van de bootmotor staat enige maanden onaangeroerd ,daarna even overgieten in een kanister door een benzine zeefje en het ging weer prima.
voorheen had mijn oude heer in zijn loods een stuk of wat 200 lt drums benzine staan soms enkele maanden onaangeroerd en ging zo de auto in .
de benzine werd door mij geleverd (leidingen van tankers aftappen)
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor Marie Christina » 22 Sep 2016, 15:33

aquanaut schreef:Was ook geen commentaar hoor Menno!


Weet ik toch? :)
Ken je al langer dan vandaag. 8-)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor MaartenKlop » 22 Sep 2016, 17:55

We hebben er dagelijk mee te maken.. wat leesvoer en, niet te vergeten, mijn mening over de hedendaagse benzine.
http://albinmotor.nl/revisie/carburateur/
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor bas » 17 Nov 2016, 19:07

MaartenKlop schreef:We hebben er dagelijk mee te maken.. wat leesvoer en, niet te vergeten, mijn mening over de hedendaagse benzine.
http://albinmotor.nl/revisie/carburateur/


Ik sluit mij aan bij dit verhaal. Probleem is idd het gehalte biobrandstof in de benzine wat veel eerder verzuurd/vergaat dan "gewone" benzine van vroeger. En dat gehalte zal alleen maar hoger gaan worden. Niks mis mee als er een beetje doorlooptijd zit in je tank maar een winter laten staan is te lang. Hier niks anders dan gezeik gehad met grasmaaiers/buitenboordmotoren. Eerst leeg laten draaien maar zelfs de achtergebleven resten gaven nog problemen dus nu voor einde seizoen de laatste vulling met Aspen ( is er voor zowel 2 als 4 takt) en geen problemen meer in het voorjaar.

De goedkopere pompen maken van dit feit gebruik door oudere partijen op te kopen bij de raffinaderijen en dit goedkoper aan te bieden. Geen probleem als je veel rijd maar als je weken met je tank doet kan het wel eens problemen op gaan leveren in een moderne auto. Vaak kan de garage ook al redelijk raden waar je tankt als je met dergelijke problemen aan komt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor Joy » 28 Nov 2016, 16:19

Voor onze benzine oldtimers gebruiken wij voor de winterstop Millers Oils.
De ethanol ( nu al 7 % in Euro 98/95 ) en meer in de benzine van de TinQ ( 10 %) doet veel kwaad.

iets voor de boten ook?

TOEPASSING ETHANOL KILLER CLASSIC SPORT CVLE

Deze ethanol killer voorkomt tevens corrosie in het brandstofsysteem helpt componenten te beschermen. Eén fles behandelt circa 20 liter loodvrije benzine bij klassieke sporttoepassingen zoals races en rally’s.

Classic Sport CVLe wordt aanbevolen voor herbouwde klassieke motoren en voertuigen met geharde klepzittingen die eerst loodhoudende benzine gebruikten en nu draaien op loodvrije benzine waarbij het verbeteren van het octaangetal en loodvervanger niet nodig zijn.

VOORDELEN

Deze ethanol killer stelt oudere klassieke competitiemotoren in staat te draaien op loodvrije benzine.
Deze ethanol killer voorkomt detonatie en hot spots door geavanceerd ontstekingstijdstip
Classic Sport CVLe bestrijdt de nadelige effecten van ethanol in de brandstof tot E10.
Deze ethanol killer voorkomt roest in het brandstofsysteem en beschermt componenten.
Deze ethanol killer bevat antivries formule voor de carburateur.
Classic Sport CVLe is compatibel met katalysatoren.
Eras Evenementen.
Stichting Classic Events Krimpenerwaard ( SCEK )
Eras.evenementen@gmail.com
0638391973
Gebruikers-avatar
Joy
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 12:30
Woonplaats: Haastrecht
ligplaats: Haastrecht
info:

Re: Benzine langer houdbaar maken

Berichtdoor hinster » 02 Aug 2017, 17:40

Als ik op het internet zoek, dan wordt Yamalube fuel stabilizer (of iets vergelijkbaars) aangeraden om te gebruiken voor en tijdens de winterstalling. Het wordt zelfs aangeraden tijdens gewoon gebruik. Heeft iemand hier ervaring met dit spul?
hinster
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 Jul 2017, 20:11
ligplaats: Amsterdam
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten