Yanmar YSB in een Saga 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 16 Sep 2016, 20:04

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 16 Sep 2016, 20:06

Ga je de operatie in of uit het water uitvoeren?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 16 Sep 2016, 20:28

Ik denk in het water...

Helaas geen mogelijkheid om de boot uit het water te halen. Wel het voordeel dat ik over de lengte aan de stijger lig en mijn auto ernaast kan parkeren.

Morgen de steunen maar bestellen... Nog vrijwilligers die een dagje Amsterdam willen doen?
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 16 Sep 2016, 21:58

Als je de operatie in het water wilt gaan uitvoeren zal je voor je maar iets los maakt wat voorzorgen moeten nemen!!
Probeer de as te fixeren is de stand waarin hij nu staat.
Omdat je de flexibele binnenafdichting niet kunt losnemen(je boot loop dan immers vol) is het zaak de as te fixeren in huidige stand.
Het eenvoudigst gaat dat waarschijnlijk door een "winkelhaakje" uit een stukje multiplex te zagen en dit onder de as te plaatsen ter plaatse van de doorgang door dat schotje.
Ik kan niet beoordelen hoe sterk dat polyester schotje is maar daar kun je eventueel je je haakje (of v-bedje) tegenaan schroeven?
Je weet dan niet of de as goed staat, maar hij wordt er in ieder geval niet slechter op.

Hierna kun je de askoppeling op de flens losnemen. en de schoefas voorzichtig iets laten schuiven naar achter.

Dan de steunen.....
Ligt er bij jullie in de gereedschapzaak geen mooi goedkoop uitdeuksetje...zoiets:
Afbeelding

Die spreider, op de foto rechtsonder, is eenvoudig met wat stophout onder de keerkoppeling te manoeuvreren.
Als je hier voorzichtig druk op zet kun je de 4 moeren van de motorsteun aan de achterzijde losmaken (die 4 waarvan er 1 gecorrodeerd is)
Door de moeren op de trillingsdempers te lossen kan de hele motorsteun weggenomen worden (misschien de uitlaatslang even wegvouwen)
Wel nu de motor onderstoppen zodat hij niet op de spreider blijft rusten.
Ruimte genoeg om de oude trillingsdempers weg te halen en nieuwe te plaatsen in omgekeerde volgorde.
Alles helemaal vastzetten alvorens met de voorzijde te beginnen.

Voor, kan ik het met de huidige foto's niet helemaal zien, maar gok zo dat het met een dompje en de spreider mogelijk moet zijn om de motor ondersteund te krijgen.
Probeer bij voorkeur de volledige motorsteun inclusief de trillingsdemper weg te halen, zo verschaf je jezelf ruimte om te werken.

Post anders nog een foto met de motorkap weggenomen, die moet toch los.

Uitlijnen:
Met een simpel stuk gereedschap als een setje voelermaatjes kun je de flenzen vaar elkaar brengen en de met de voelermaat bepalen hoe de twee flenzen ten opzichte van elkaar staan.
In de flens zit een borst (of pasring) die je precies verklapt wanner de radiale afwijking het minst groot is.
Je kunt dan zonder de as in radiale zin aan de as te trekken de flenzen tegen (in) elkaar schuiven.
Met een voelermaat kun je vervolgens bepalen of de motor omhoog omlaag naar links of naar rechts moet.

Ik hoop dat deze handleiding een beetje te volgen is, zoniet laat maar weten..

Oh ja, pas als alles weer vast staat het gemaakte as steuntje weghalen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 17 Sep 2016, 09:26

Als je de operatie in het water wilt gaan uitvoeren zal je voor je maar iets los maakt wat voorzorgen moeten nemen!!
Probeer de as te fixeren is de stand waarin hij nu staat. Omdat je de flexibele binnenafdichting niet kunt losnemen(je boot loop dan immers vol) is het zaak de as te fixeren in huidige stand.Het eenvoudigst gaat dat waarschijnlijk door een "winkelhaakje" uit een stukje multiplex te zagen en dit onder de as te plaatsen ter plaatse van de doorgang door dat schotje.


Even dat ik dit goed begrijp... De as die naar mijn schroef loopt (schroefas) die moet ik ondersteunen zodat hij niet omhoog of omlaag, rechts of links kan bewegen. Dit kan ik het beste doen door uit hout een "U" vorm te zagen en dit tegen het tussen schot te monteren.

Hierna kun je de askoppeling op de flens losnemen. en de schoefas voorzichtig iets laten schuiven naar achter.


Op de flens losmaken, dat zijn 4 bouten en dan is de schoefas los...

Dan de steunen.....
Ligt er bij jullie in de gereedschapzaak geen mooi goedkoop uitdeuksetje...zoiets:
Afbeelding


Ja deze verkopen we... Kost (zonder personeel korting) net geen € 150,-. Dat vind ik wat veel voor een eenmalige actief...

Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het omhoog duwen van de motor. Ik wilde de 4 bouten van de motorsteunen losmaken en het gehele motorblok met behulp van een schaag en een takel het gehele motorblok omhoog tillen. Ik heb gekeken en alleen de dieseltoevoerslang en de uitlaatslang moeten dan los om het motorblok 10 cm omhoog te krijgen.
Zodra het motorblok hoog genoeg is schuif ik een paar dikke hardhouten balken in de lengte van de boot onder de motor en laat de motor iets zakken zodat het motorblok rust op deze balken. Zo zou ik in theorie aan beide kanten voldoende ruimte moeten hebben om te werken en de oude motorsteunen los te maken en de nieuwe te monteren.

Terugplaatsen zou dan wel een precisie klus worden om de motor over alle 4 de steunen te laten zakken maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Als dit gelukt is volgt het bier moment!!!

Dag 2. Of als het heel soepel gaat dag 1....

Uitlijnen:
Met een simpel stuk gereedschap als een setje voelermaatjes kun je de flenzen naar elkaar brengen en de met de voelermaat bepalen hoe de twee flenzen ten opzichte van elkaar staan.
In de flens zit een borst (of pasring) die je precies verklapt wanneer de radiale afwijking het minst groot is.
Je kunt dan zonder de as in radiale zin aan de as te trekken de flenzen tegen (in) elkaar schuiven.
Met een voelermaat kun je vervolgens bepalen of de motor omhoog omlaag naar links of naar rechts moet.

Oh ja, pas als alles weer vast staat het gemaakte as steuntje weghalen!


Hier moet ik nog even op studeren...

Als ik de schoefas weer iets naar de motor trek om hem te monteren en dan zie ik een ongelijkheid... Maar dat zou toch ook kunnen komen omdat de schoefas nu niet goed uitgelijnd is en de motor dan wel?
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Byl54 » 17 Sep 2016, 09:50

Monteur zijn is een vak, met behulp van een tech.beschrijving en veel goede moed ben je geen monteur. Mijn advies is: haal er iemand bij die dit vaker heeft gedaan. Waarschijnlijk een teleurstelling dat ik dit zo schrijf, maar een bedrijf zit er ook niet op te wachten om later in te springen, kost waarschijnlijk alleen maar meer.
Met vriendelijke groet en succes.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2016, 10:17

Een schraag die 100 kg kan hebben is veel te licht voor wat je van plan bent.
De voorzijde zal wellicht wel lukken maar de achterzijde echt niet.
Maar zoals eerder aangedragen, waarom 5 cm omhoog?
Met de hydraulische spreider druk je alleen het gewicht van de steunen af, uiteraard gaat de motor hierdoor omhoog maar dat is miniem.
De eerste hit op internet geeft 139 euro voor zo,n setje....
Je had offerte's in huis van het 10 voudige....

Met bier zou ik wachten tot de motor weer staat, uitgelijnd is en loopt naar tevredenheid.

Ik kan me in Byl54 zijn reactie vinden maar als je niets zelf probeert wordt je ook nooit een monteur ook.
En de offerte's die DMS21 inmiddels in bezit heeft zijn allemaal in regie oftwel je betaalt voor de gemaakte uren.
Er zitten geen aangenomen prijzen bij.
Alle uren die een ingehuurde monteur niet hoeft te maken hoef je dus niet te betalen.
Wordt natuurlijk anders als je dingen sloopt, dan gaan de kosten wel omhoog
Die laatste zin in ogenschouw zou ik die schraag van 100kg nooit inzetten.

In elke haven lopen overigens mensen die dit wel eens gedaan hebben hoor....
Een biertje kan dan wel wat betekenen voor iemand die even met je meekijkt....

Over je laatste zin...
De motor staat pas goed als hij in lijn voor je schroefas staat.
Of je motor nu goed staat is irrelevant want hij gaat toch los.
Of je schroefas nu in lijn staat kun je in het water niet controleren want dan moet de binnenbus los.
Als je de nieuwe steunen eronder hebt is het niet "als hij dan uit lijn staat" , hij staat uit lijn ...dat weet ik zeker.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 17 Sep 2016, 11:16

Oh... wacht even... ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb. Even een plaatje ter verduidelijking.

Afbeelding

Ik wilde de motor omhoog tillen zodat deze boven de blauwe pijl uit zou komen. Je tilt dus het gehele motorblok van zijn huidige locatie. (schraag gaat hem niet worden.)

Maar Aquanaut jij wilt de schaar op de groene pijl zetten met wat hout eronder en dan de druk van de hoofdsteun plaat halen zodat ik de rode pijl bouten los kan draaien, nieuwe steunen kan monteren en de boel weer terug kan monteren?
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor Onze tobbe » 17 Sep 2016, 11:33

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:34, in totaal 2 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSB in een Saga 20

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2016, 11:37

Klopt!

Waarom dat blok ver omhoog als je de hele motorsteun naar achter toe weg kan nemen.
Is met monteren ook veel makkelijker.
Voor alle duidelijkheid bij monteren eerst de trillingsdempers onder de steun, dan pas tegen het blok!
Stellen gaat met de stelmoeren op de trillingsdempers.

Niet de schoefas ondersteunen bij de pijl maar thv het schotje

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten