Als je de operatie in het water wilt gaan uitvoeren zal je voor je maar iets los maakt wat voorzorgen moeten nemen!!
Probeer de as te fixeren is de stand waarin hij nu staat. Omdat je de flexibele binnenafdichting niet kunt losnemen(je boot loop dan immers vol) is het zaak de as te fixeren in huidige stand.Het eenvoudigst gaat dat waarschijnlijk door een "winkelhaakje" uit een stukje multiplex te zagen en dit onder de as te plaatsen ter plaatse van de doorgang door dat schotje.
Hierna kun je de askoppeling op de flens losnemen. en de schoefas voorzichtig iets laten schuiven naar achter.
Dan de steunen.....
Ligt er bij jullie in de gereedschapzaak geen mooi goedkoop uitdeuksetje...zoiets:
Uitlijnen:
Met een simpel stuk gereedschap als een setje voelermaatjes kun je de flenzen naar elkaar brengen en de met de voelermaat bepalen hoe de twee flenzen ten opzichte van elkaar staan.
In de flens zit een borst (of pasring) die je precies verklapt wanneer de radiale afwijking het minst groot is.
Je kunt dan zonder de as in radiale zin aan de as te trekken de flenzen tegen (in) elkaar schuiven.
Met een voelermaat kun je vervolgens bepalen of de motor omhoog omlaag naar links of naar rechts moet.
Oh ja, pas als alles weer vast staat het gemaakte as steuntje weghalen!
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten