Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Beemer » 07 Sep 2016, 22:30

Ik dacht niet dat een van beide koppelingen bij vooruit varen constant in de achteruit draait. Immers van beide koppelingen staan beide schakellievers normaal in de Forward positie en SB dus niet in Reverse.

Heeft Velvet voor dubbelschroefsschepen mogelijk speciale koppelingen met een extra tussenas/-tandwiel?

Hoe lossen andere dubbelsschroefsschepen dit probleem op?

Cees
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor vuuren1 » 07 Sep 2016, 22:53

Uit mijn hoofd en onder voorbehoud:

Bij een andere draairichting van de motor moet de oliepomp worden verzet om de keerkoppeling te kunnen laten werken en te bedienen.

Bij eenzelfde draairichting van beide motoren weet ik het nu even niet; bel even met Dintra transmissies in Putten en je weet het binnen 10 minuten.

En laat de uitkomst hier even horen dat is prettig voor het archief.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Beemer » 07 Sep 2016, 23:00

Terugkoppeling op deze problematiek volgt beslist.
Wordt wel pas volgende week.
Cees
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Sep 2016, 23:06

vuuren1 schreef:Uit mijn hoofd en onder voorbehoud:
Bij een andere draairichting van de motor moet de oliepomp worden verzet om de keerkoppeling te kunnen laten werken en te bedienen.

Staat dat hier ook niet op bladzijde 28?
http://manualzz.com/doc/4159486/borg-wa ... ion-manual
Noordvaarder
 

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor vuuren1 » 07 Sep 2016, 23:35

Ja, maar dat gaat over motoren met verschillende draairichting.
En Cees zegt dat zijn motoren dezelfde draairichting hebben.

In dit geval draaien de motoren beiden dezelfde kant op en dan kan het zijn dat er 1 keerkoppeling in de achteruit draait.

Dat is niet goed maar heb ik vaker gezien zonder het stuk ging.
Wel dient dan worden opgemerkt dat het geen beroepsvaart is en dus laag belast is en weinig uren maakt.

Ik weet niet alles uit mijn hoofd en zou daarom Dintra even bellen.
(of Drinkwaard, die weten het ook)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor eagle » 07 Sep 2016, 23:56

Noordvaarder schreef:Staat dat hier ook niet op bladzijde 28?
http://manualzz.com/doc/4159486/borg-wa ... ion-manual


Blz 25; Links onderaan..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor aquanaut » 08 Sep 2016, 06:22

Op blz 28 van het door Cees gepostte manual stond ook een kreet in die richting.

Als beide levers op de koppeling in de vooruit positie staan vij het vooruit varen draaien de koppelingen duidelijk de juiste kant op.
Verklaart onmiddelijk het verschil in reductie tussen de BB en SB koppeling...
De 1.91 keert namelijk de richting om en 2.10 loopt in dezelfde richting.

Maar voor je probleem, (laten) meten.

Hans geeft aan een kwarts stopje, volgens mij is dat de achteruit, bij een bootje wat ik had met deze koppeling zat het meetpunt op de koeler, komt overeen met de grote plug naast dat kwartse stopje.


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

OPGELOST; Velvet 71C keerkoppeling niet meer goed in het wer

Berichtdoor Beemer » 12 Sep 2016, 14:33

Hallo,

Bij deze mijn terugkoppeling op de schakelproblemen met mijn Velvet 71C koppeling.

Eerste meetresultaten van de oliedrukken tijdens de storing:
Forward en Line=Neutraal geven een verschillend en wisselend beeld: soms 8 atm, soms 4 atm. Dan weer plots omhoog ver boven 10 atm!
Reverse: indien herhaaldelijk wisselend van Neutraal naar Reverse dan steeds 8 atm en direct frictie.
Indien wisselend Forward en Reverse dan soms 10 seconden vertraging alvorens Reverse aangrijpt.
Al bij al een zeer wisselend oliedrukbeeld, wat al duidt op een probleem met de oliedruk-regaluteur.

Aktie en OPLOSSING:
Eerst de selectieklep/as uit de bak gedemonteerd, daarna de oliedrukregelateur uit deze selectieklep/as gedemonteerd. Hier lag dus de OORZAAK van het hele probleem: de zuiger van de drukregaluteur zat MUURVAST in de holte van de selectieklep/as. Na enig tobben heb ik de zuiger kunnen demonteren en zuiger en cylinder met fijn schuurlinnen aangepakt, daarna met waterproof schuurpapier gepolijst. De originele passing was wel zeer strak!
Daarna manometer weer aangesloten: Neutraal, Forward en Reverse geven alle direct een mooie constante 8 tot 9 atm. En uiteraard ook weer een goed werkende keerkoppeling :D ! (zie ook pagina 9 van de Velvet Drive Service Manual; http://www.dintra.nl/download/Velvet%20 ... Manual.pdf)
Het oliezeef rechtsonder in de bak bij de uitgaande oliekoelslang was overigens brandschoon.

Info t.a.v. draairichting motoren:

Alle Linksom tegen de klok in (CounterClockWise) draaiende motoren (vanaf achterzijde vliegwiel bezien) vereisen bij Velvet koppelingen van de 70C, 71C, 72C en 73C-reeks altijd een model met in de typeaanduiding als laatste extra letter een ‘R’. (zie ook pagina 6 van de Velvet Drive Installation Manual). Let op de R in het typenr is er (soms) met de hand bijgeslagen en valt niet direct op!
Verder: de draairichting van de motor bepaalt ook de stand van de deksel van de oliepomp (zie ook pagina 25, 26 van de Velvet Drive Installation Manual; http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor ... tDrive.pdf).

Info t.a.v. het omkeren van de draairichting in reductiekast:
De losse reductiekast van alle 1.91:1 koppelingen (wat tegen eigenlijke Clutch is geschroefd) keert altijd de draairichting om. (zie ook pagina 48, punt A van de Velvet Drive Service Manual). Deze reductiekast kan uiteraard zowel aan CW als CCW koppelingen zijn gemonteerd. (Vrijwel) alle andere reductiekasten van Velvet laten de draairichting gelijk.

Andere weet-puntjes uit het Velvet-info-oerwoud:
Het eerste cijfer achter de letters ‘AS’ in het typenummer duidt op de combinatie koppeling en reductiekast. Zie pagina 6, punt 5 van de Velvet Drive Installation Manual: “AIl AS7 and AS1 7 reduction units are counter-rotating, i.e. the output shaft turns opposite to input shaft when the transmission is operated in forward.”
Voor uw verder gemak :lol: :lol: hanteert Velvet ook nog een 10-cijferige typecode (eveneens pag 6 van de Installatie Manual).

ADVIES:
Mijn advies bij oude Velvet koppelingen: check die oliedrukregaluteur eens. Gezien het minimale werk (half uurtje) pak ik zelf binnenkort deze regaluteur ook van de BB-koppeling prefentief aan.
Dit soort storingen willen er wel eens langzamerhand insluipen, bij rustig manoeuvreren merk je zoiets immers niet direct.

Allen dank voor het meedenken.
Groet,
Cees
ps ik heb Dintra niet meer gebeld, want in feite kon ik alle gezochte info uit de beschikbare VELVET-documentatie halen.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Onze tobbe » 12 Sep 2016, 16:57

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor vuuren1 » 13 Sep 2016, 21:06

Prima gedaan!

Nu nog even de olie vervangen want dingen die vast gaan zitten hebben een oorzaak.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten