Scheidingstransformator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Sep 2016, 09:32

varg schreef:Iedere watersportvereniging zou eigenlijk aan zijn leden moeten kunnen garanderen dat 'de buren' netjes en verantwoord met elektriciteit omgaan.

Zolang de havens niet instaan voor een correct, volgens de norm aangelegd, walstroomnet; denk ik niet dat die in de positie zijn om eisen aan hun ligplaatshouders te stellen.
En met een correct walstroomnet bedoel ik een correct gepolariseerde, niet ompoolbare aansluitingen die voldoende zijn afgezekerd en waarbij je ook aan het einde van de steiger nog 230V hebt als iedereen de nominale belasting heeft.

En daar schort het nogal eens aan ......

Het zal niet de eerste keer zijn dat de walspanning onder de 200V zakt als ik de waterkoker aanzet, ondanks de beschikbare 16A aansluiting.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2016, 09:59

Watersportverenigingen en havenbedrijven dekken zich meestal in met een regel in de algemene voorwaarden dat een onbeheerd schip niet verbonden mag zijn met de walstroom kast.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor varg » 07 Sep 2016, 10:04

R.C.Grootveld schreef:Zolang de havens niet instaan voor een correct, volgens de norm aangelegd, walstroomnet; denk ik niet dat die in de positie zijn om eisen aan hun ligplaatshouders te stellen.
En met een correct walstroomnet bedoel ik een correct gepolariseerde, niet ompoolbare aansluitingen die voldoende zijn afgezekerd en waarbij je ook aan het einde van de steiger nog 230V hebt als iedereen de nominale belasting heeft.

En daar schort het nogal eens aan ......

Het zal niet de eerste keer zijn dat de walspanning onder de 200V zakt als ik de waterkoker aanzet, ondanks de beschikbare 16A aansluiting.


Gelukkig kom ik steeds meer havens tegen waar het correct is aangelegd, maar zo wie zo moet je er zeker van kunnen zijn dat je buurman het niet zo geïnstalleerd heeft dat jouw schip versneld wordt opgegeten of dat hij op een winterdag met de haakse slijper nog in zijn hand verstijfd onder zijn schip ligt.
Voor het aanleggen van de installatie in een haven zijn normen. Voor het aanleggen van het boordnet wordt er over de norm (er is een ISO-norm!) nog steeds gesteggeld. Dus; doorgaan met deze discussie totdat er acceptabele richtlijnen zijn voor diverse installaties:
A- geen 230V
B- 230V + 12V installatie minimaal, maar wel veilig
C- 230V + 12V installatie optimaal met scheidingstrafo. Eventueel ook met varianten als generator en gecombineerd gebruik walstroom/omvormer
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor ErikH » 07 Sep 2016, 14:59

Een goed aangelegd boordnet kent nimmer problemen, niet qua veiligheid voor zwemmers of opvarenden, niet qua galvanische corrosie. Zwevend net met isolatiebewaking of een scheidingstrafo met nul + aarde aan de scheepshuid, allebei prima en dan maakt het ook nog eens niet uit of de jachthaven z'n zaakjes wel of niet op orde heeft. En idd, er zijn (erg beknopte) normen, ISO13297 en ISO10133 die zijn vertaald naar Nen-normen, doe daar een beetje gezond verstand bij en het boordnet is netjes en veilig.

Waar gaat de discussie over?

Gr.

Erik

- Edit - Zag dat mijn naam ook nog genoemd werd in het document van Henk Bos, grappig. Documentje wat aangehaald word en ik ooit gemaakt heb i.s.m. Wolff1 staat tegenwoordig op http://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom.htm
Laatst gewijzigd door ErikH op 07 Sep 2016, 15:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Onze tobbe » 07 Sep 2016, 15:05

Oa persoonlijke voorkeuren denk ik, en ja, ook die van mij....
Zwevend is beter... (dubbele veiligheid)
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2016, 15:37

eenuh welke van de door Erik getoonde schema's A-F is dat dan?
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Sep 2016, 15:50

varg schreef:Gelukkig kom ik steeds meer havens tegen waar het correct is aangelegd, maar zo wie zo moet je er zeker van kunnen zijn dat je buurman het niet zo geïnstalleerd heeft dat jouw schip versneld wordt opgegeten of dat hij op een winterdag met de haakse slijper nog in zijn hand verstijfd onder zijn schip ligt.
Voor het aanleggen van de installatie in een haven zijn normen. Voor het aanleggen van het boordnet wordt er over de norm (er is een ISO-norm!) nog steeds gesteggeld. Dus; doorgaan met deze discussie totdat er acceptabele richtlijnen zijn voor diverse installaties:
A- geen 230V
B- 230V + 12V installatie minimaal, maar wel veilig
C- 230V + 12V installatie optimaal met scheidingstrafo. Eventueel ook met varianten als generator en gecombineerd gebruik walstroom/omvormer
Arnold


Ik heb gekozen voor optie C, incl. combi lader/omvormer met power-assist
Inderdaad, de 'groene'.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Amersfow » 07 Sep 2016, 18:32

Okay, dus hiervan http://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm is F de beste. A zal lastig worden als je een koelkast of ander stalen apparaat hebt die ergens met het staal van de boot verbonden is. Als je daar 230 met randaarde van de wal aansluit heb je E. Volgens mij is A nog niet zo slecht, de aardlek aan boord zorgt voor afschakeling bij een lek zonder gebruik van walaardlek.

Als je de boot niet continue aan het infuus hebt liggen maar alleen tijdens de vakanties zal E of A wel volstaan lijkt me.

Ha, ik heb aan boord van onze tjalk een 6amp+aardlek automaat, met als argument dat dit in de boot de zekering laat uitgaan en je niet op zoek moet naar een havenmeester. Maar ik ga die eruit halen en vervangen door 16amp automaat. De dames klagen teveel dat er niet gestofzuigt kan worden :D
Nog iemand belangstelling voor 6amp+aardlek ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor ErikH » 07 Sep 2016, 19:42

Amersfow,

Je hebt de consequentie van A en E begrepen, maak je installatie zoals je wilt. Een aardlekschakelaar scheelt een hoop, maar is bedoeld als aanvullende veiligheid. Primaire veiligheid is de potentiaalvereffening die bij A ontbreekt en bij E voor problemen zorgt. Test je je aardlekschakelaar ook eens per maand zoals in de gebruikersinformatie staat?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Scheidingstransformator

Berichtdoor Amersfow » 07 Sep 2016, 20:57

Ha wie doet dat wel ;-) BTW, met hoeveel staal kom je nu in aanraking op een boot. Alles is toch bekleed. Verf lijkt me ook wel iets te isoleren toch? Van even aan de 230v staan heb ik nog nooit wat gekregen. Tis niet fijn maar ik hou er niks aan over.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten