Sinds afgelopen weekend komt een van de Velvet 71C keerkoppelingen (dubbelschroefsschip) niet meer vlot in zijn werk.
Pas bij een hoog motortoerental van ca 1600 tpm grijpt de koppeling aan.
Voorheen was dit al rond de 7 a 800 tpm. Als de koppeling aangrijpt, lijkt er beslist volledige frictie.
M.i. dus geen verbrande platen. De ATF heeft ook nog de originele kleur rood en stinkt beslist niet verbrand.
Verder:
ATF Olieniveau is juist (na in bedrijf, warm, direct checken na uitzetten van motor).
De bedieningsliever op de bak heeft de volledige uitslagen.
Voor elke koppeling staat een Hanomag (D142W3, 60pk bij 3000 tpm; bwj 1970). Kruissnelheid is veelal max 1600 tpm. Lijkt me dat de koppelingen het ondanks hun leeftijd, beslist niet zwaar hebben te verduren
Twintig jaar geleden heb ik nieuwe keerringen en pakkingen geplaatst. De platen zagen er toen nog goed uit.
Ook heb ik toen de hydrauliek-slangen naar de ATF-koelers vernieuwd. Sindsdien nooit problemen gehad.
Wat kan hier nu het problem zijn?
Dan nog een geheel andere vraag. SB en BB koppeling hebben een verschillende vertraging (zie onder).
Zou dit bewust zo zijn gekozen of 'had men toevallig deze bakken nog op het schap liggen' ?
SB Velvet AS7-71CR (10-17-000-007) (1.91:1); ser.no. 1600
BB Velvet AS3-71CR (10-17-000-009) (2.10:1); ser.no. 7936
Ik hoor graag van jullie.
Gr., Cees