Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Beemer » 06 Sep 2016, 15:16

Sinds afgelopen weekend komt een van de Velvet 71C keerkoppelingen (dubbelschroefsschip) niet meer vlot in zijn werk.
Pas bij een hoog motortoerental van ca 1600 tpm grijpt de koppeling aan.
Voorheen was dit al rond de 7 a 800 tpm. Als de koppeling aangrijpt, lijkt er beslist volledige frictie.
M.i. dus geen verbrande platen. De ATF heeft ook nog de originele kleur rood en stinkt beslist niet verbrand.

Verder:
ATF Olieniveau is juist (na in bedrijf, warm, direct checken na uitzetten van motor).
De bedieningsliever op de bak heeft de volledige uitslagen.
Voor elke koppeling staat een Hanomag (D142W3, 60pk bij 3000 tpm; bwj 1970). Kruissnelheid is veelal max 1600 tpm. Lijkt me dat de koppelingen het ondanks hun leeftijd, beslist niet zwaar hebben te verduren :lol:
Twintig jaar geleden heb ik nieuwe keerringen en pakkingen geplaatst. De platen zagen er toen nog goed uit.
Ook heb ik toen de hydrauliek-slangen naar de ATF-koelers vernieuwd. Sindsdien nooit problemen gehad.

Wat kan hier nu het problem zijn?

Dan nog een geheel andere vraag. SB en BB koppeling hebben een verschillende vertraging (zie onder).
Zou dit bewust zo zijn gekozen of 'had men toevallig deze bakken nog op het schap liggen' ?

SB Velvet AS7-71CR (10-17-000-007) (1.91:1); ser.no. 1600
BB Velvet AS3-71CR (10-17-000-009) (2.10:1); ser.no. 7936

Ik hoor graag van jullie.
Gr., Cees
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Onze tobbe » 06 Sep 2016, 16:20

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Amersfow » 06 Sep 2016, 18:23

De reductie is om reden van slijtage toch net niet 2:1; omdat bij 2 op 1 steeds dezelfde tanden in elkaar grijpen. Met 0,1 wordt alles gelijkmatig gebruikt. 0,2 verschil zal dus wel uitmaken maar lijkt mij niet zoveel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor aquanaut » 06 Sep 2016, 18:24

Cees, heb je al eens een drukmeter aangesloten op het hydraulisch circuit van de Velvet.
Daar zal je toch minimaal een bar of 8 druk moeten kunnen aflezen stationair draaiend. (uit het hoofd)
Misschien een defecte oliepomp of drukregulateur?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Beemer » 06 Sep 2016, 22:18

Hoi Aquanaut,

Je noemt een mogelijk defecte oliepomp. Dit was ook mijn eerste gedachte, maar deze pomp is zo simpel en robuust, wat kan er aan deze pomp stuk lopen?
Een drukregulateur in deze Velvet koppelingen kan ik in de diverse manuals niet vinden (zie o.a.: http://www.dintra.nl/download/Velvet%20 ... Manual.pdf).

Tweede gedachte was 'een verstopping', maar waar dan? Naar mijn weten kent de 71C geen filters. Een verstopping in de hydrauliek slangen van 20 jaar oud naar de koeler lijkt me ook stug (immers zo'n 8 atm).

Inderdaad een drukmeter aansluiten, dan weten we meer ("meten is weten"). Indien de 71C een drukregaluteur heeft dan neem ik aan dat er meerdere drukmeetpunten (voor en na regulateur) zijn. Heeft de 71C meerdere meetpunten? Een kant en klaar gereedschap om te meten heb ik niet. Ik zal een 15 atm manometer en wat verloopstukken klaarmaken om te gaan meten.

Overigens verwacht ik bij laag toerental en niet ingaande aangrijping een (te) lage oliedruk en bij >1500 TPM plots wel een hoge oliedruk.
Maar wat dan, hoe dan verder?
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2016, 06:46

Cees,

Druk meten gaat via 2 te openen druk meetpunten, vooruit meet je op de koeler, achteruit op het meetpunt op het bedienhuis.
In jouw PDF op blz 28 (fig 7B)
Benodigde drukken (zat niet zo ver mis met 8 bar) staan op blz 38
Oliezeef zit onder in de koppeling zie blz 14
En de drukregulateur of overstort zit in de selectie klep, die je bedient met het lever, zie blz 25

Draaien jouw beide schroeven dezelfde kant uit of draaien de ze tegen elkaar in?

Bij dat laatste is het dan toevallig de koppeling die (van achteren gezien) rechtsom, vooruit draait nu diegene die problemen geeft?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Beemer » 07 Sep 2016, 10:27

Aquanaut,

De manual ga ik de komende dagen eens goed doornemen. Kijken of ik oliezeef e.d. kan bereiken zonder bak-demontage, etc,etc.
Drukregulateur in de selectie klep lijkt me dus goed bereikbaar, hiermee volgende week maar te beginnen.

Beide schroeven draaien inderdaad tegen elkaar in? BB gaat linksom, SB rechtsom. (Verhaal is dat dit voor recreatie de beste manoeuvre-mogelijkheden achteruit geeft, bij beroepsvaart schijnt dit ivm beter rendement vooruit juist andersom te draaien).
En ja het is SB schroef die dus rechtsom draait die de problemen geeft. Waarom denk je dit?

Komende dagen even weg voor wat fietsen op de Veluwe, wordt volgende week voor verdere resultaten.

Groet en dank,
Cees
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2016, 14:17

Omdat die koppeling dus continue in zijn achteruit loopt...

Weet niet of dat goed is..

Ervan uitgaande dat jouw beide motoren wel dezelfde richting lopen (linksom/CCW op het vliegwiel gezien)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor Beemer » 07 Sep 2016, 18:22

Hallo Aquanaut,

Beide motoren hebben een gelijke draairichting.

Ik dacht dat Velvet gebouwd is voor een zelf te kiezen draairichting van de schroefas. Ik meen zelfs dat ik 20 jaar terug bij het opbouwen van beide koppelingen de deksel van de oliepomp van SB en BB koppeling anders moest monteren ivm de verschillende draairichtingen van beide schroefassen.

Inderdaad heb ik wel eens gehoord dat sommige reductiekasten mechanische schade oplopen bij een verkeerde draairichting. Overigens lijkt mij het problem met mijn velvet van hydraulische aard, geen mechanische (schade).

Cees
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet 71C keerkoppeling komt niet meer goed in het werk

Berichtdoor vuuren1 » 07 Sep 2016, 19:27

Velvet mag niet altijd achteruit draaien, dan draait aldoor het planetaire stelsel mee.

Wat wss niets te maken heeft met de huidige klacht.

In het midden boven zit in een ruggetje een 1/4 gas stop (imbus) daar kan je een manometer op aansluiten om te kijken of de meter na inschakelen weer snel op druk komt.
Van stationair naar belast zakt de meter even weg en moet dan weer rap opbouwen (en schakelen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: jaaphaas en 14 gasten